"Zatímco OAK (sdružení ruských leteckých výrobců - pozn.ČTK) se na pokyn vlády teprve snaží zkonstruovat letadlo pro ruské regionální aerolinky, UGMK je již připravena jej od roku 2015 vyrábět. Pravda, nikoli v Rusku, ale v Česku," napsal deník.

V Kunovicích se již od roku 1969 vyrábí letoun L-410, letos se plánuje vyrobit 16 kusů, ale UGMK prý nevidí smysl ve zvyšování výroby letounů v jejich nynější podobě. "Zapotřebí je principiálně nové letadlo. Objeví se k roku 2015. Z L-410 zbude leda trup," prohlásil Kozincyn a dodal, že řeč je o letounu s prodlouženým doletem a lepšími ekonomickými parametry. Příští rok mají být dokončeny všechny zkoušky a také má být stanovena cena. Ta však bude záviset na tom, zda zůstanou české motory, anebo je nahradí agregáty Pratt & Whitney, jakož i na vybavení avionikou.

Nový letoun se podle deníku vyvíjí pod pracovním názvem L-610 (v minulosti pod tímto názvem měl z letounu L-410 vycházet větší typ s přetlakovou kabinou, ale ten vznikl jen v několika prototypech - pozn. ČTK), přechodnou etapu má pak představovat vylepšený stroj L-410 UPV E20 s novými motory GE80-200.

Vedomosti připomněly, že na letecké výstavě ve Farnborough si ruská leasingová společnost Iljušin Finans objednala deset letounů s dodávkou v letech 2013 až 2014; konečné zákazníky neprozradila. Katalogová cena L-410 činí 5,5 milionu dolarů (asi 107 milionů korun), zatímco konkurujícího Dornier 228 NG osm milionů a Twin Otter sedm milionů dolarů.

Milionové investice

UGMK do kunovického závodu už investovala přibližně 50 až 60 milionů dolarů a počítá s tím, že v budoucnu každým rokem vynaloží ještě okolo deseti milionů. Firma podle listu od roku 2009 dodala 16 letounů, hlavně ruským společnostem UTair a Jakutija, dva stroje baškirské vládě a čtyři ruskému ministerstvu obrany, vyskytli se prý i klienti ze severní Koreje a Botswany. V případě úspěchu nového projektu by roční produkce mohla vzrůst na 24 letounů s možností částečného přenesení výroby do Ruska.

OAK loni ve všech svých závodech vyrobila 17 proudových regionálních letadel An-148 a Suchoj Superjet. Ruské ministerstvo průmyslu se momentálně snaží spustit federální program rozvoje leteckého průmyslu, na který by státní rozpočet měl do roku 2025 přispět sumou 1,5 bilionu rublů (asi 937 miliard Kč). Ale ztráty z prodeje prvních dvou Superjetů představovaly 1,2 miliardy rublů (asi 750 milionů Kč).

Podle Kozincyna kunovický podnik ztrátový není, i když zisk nevytváří. Je to možné i díky tomu, že ruský stát přispívá aerolinkám na leasing malých letounů, které jsou také dočasně osvobozeny od cla.

V Rusku se vyrábí v podniku Aviakor regionální letoun An-140 pro 52 cestujících, ale od roku 2005 bylo dodáno jen šest strojů; čtyři Jakutii a dva ministerstvu obrany.