VYBERTE SI REGION

Nový šéf Volkswagenu si bere na mušku firemní kulturu

Wolfsburg (Německo) - Nedlouho poté, co se šéf Volkswagenu Matthias Müller po vypuknutí emisního skandálu chopil firemních otěží, předstoupil v továrně ve Wolfsburgu před 20.000 zaměstnanců shromážděných před improvizovaným pódiem, který zakrýval koberec ve stříbrné barvě, typické pro automobilový koncern. "Ten koberec bych nejraději roztrhl," vyštěkl Müller, jak podle listu The Wall Street Journal později uvedli dva lidé z okolí.

27.2.2016 2
SDÍLEJ:

Matthias MüllerFoto: čtk

Nový generální ředitel německého koncernu tvrdí, že nechce žádná královská privilegia, protože manažeři Volkswagenu jsou obchodníci, a ne rockové hvězdy.

Když Müller v září sliboval, že změní firemní kulturu ve Volkswagenu, řada pozorovatelů očekávala, že se prostě nic nezmění. Když však Müller začal demontovat tuhou hierarchii, která podle kritiků položila základy emisního skandálu, překvapil firemní matadory i lidi mimo koncern samotný.

Jen co zkritizoval koberec, zbavil se Müller ještě viditelnějšího symbolu výsadních práv firemních špiček, totiž firemního Airbusu, i když několik menších letadel koncernu zůstalo. A urychlil rozhodování.

"Je to jako noc a den," řekl Andreas Renschler, člen rady v divizi nákladních vozů, který do firmy přišel loni z konkurenčního Daimleru. "Zjišťujeme, že krize nám dává velkou příležitost firmu měnit," uvedl.

A změn je naléhavě třeba. Ještě předtím, než se skandál v září rozhořel, se Volkswagen bezradně potácel na trhu ve Spojených státech, zatímco doma bojoval se snižováním nákladů.

Dlouholetí zaměstnanci tvrdí, že firmu zatěžuje byrokracie a bratříčkování.

Müller chce změny nastartovat přijímáním lidí zvenku a odebíráním podpory nižším manažerům, vyrostlým ještě za starých pořádků. Chce také změnit firemní kulturu, a to od samého vrcholku. Nový generální ředitel tak obvykle nechává dveře své kanceláře otevřené, čímž se nápadně liší od svého předchůdce Martina Winterkorna, který u své kanceláře trpěl jen pár lidí.

Řada změn se do pohybu uvedla již za Winterkorna, Müller ale urychlil jejich zavádění a slíbil, že do poloviny roku představí novou globální strategii. Zrušil tři místa ve správní radě a vyměnil více než desítku vedoucích pracovníků, včetně šéfů divizí Škoda, SEAT a Lamborghini.

Müller podle ostřílených harcovníků také vynechal generaci řídicích pracovníků, kteří na základě předpokladu, že poslušnost znamená povýšení, vybudovali svou kariéru na podlézání autokratickým ředitelům. Na jejich místo dosadil lidi zvenku a mladší pracovníky. Mnoho z nich nemá žádné vazby na staré pořádky, prahne po změně, a má nyní větší autonomii, než si jejich předchůdci dokázali představit.

Nový šéf se pustil i do vedoucího aparátu. Za Winterkorna se z funkce generálního ředitele stala překážka pro celou řadu rozhodnutí, od změn ve firemní strategii po úhel čelního skla. Klíčová rozhodnutí, jako třeba správný produktový mix pro americký trh, nikdy nepadla.

"Strategie, synergie a řízení problémů budoucnosti - takto vidím naši, svou roli ve správní radě," řekl Müller svému týmu na říjnové schůzi vedení. "Jestli je sklon čelního skla o jeden stupeň větší nebo ne, to je něco, čím se nebudu a nechci zabývat," řekl. Počet vedoucích pracovníků pracujících přímo pod ním se od té doby snížil na zhruba 17, což je o téměř polovinu méně než dosud.

Müllerova snaha o změnu ale naráží na odpor ze strany pracovníků. Zaměstnanci ovládají polovinu křesel ve firemní dozorčí radě a mají velkého spojence ve spolkovém státu Dolní Sasko, který vlastní pětinu akcií s hlasovacími právy a v radě mu patří dvě křesla.

Vlivný šéf závodní rady Bernd Osterloh nedávno upozornil, že plány na zvýšení produktivity v německých továrnách Volkswagenu vytvářejí mezi zaměstnanci "znepokojení".

A i když uvnitř Volkswagenu se dějí podstatné změny, další změny jsou podle některých investorů nutné i v samotném způsobu spravování společnosti. Yngve Slyngstad, šéf norského státního penzijního fondu, který je jedním z největších investorů na světě, si nedávno posteskl, že Volkswagen, který od roku 2009 ovládají rodiny Porscheů a Piëchů, zůstává i nadále v jejich železném sevření.

Autor: ČTK

27.2.2016 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš.
8 18

Poslanec ČSSD chce od Babiše vědět, kde vzal peníze na dluhopisy

Platforma Bez komunistů.cz. uspořádala v Praze shromáždění k odkazu Jana Palacha.
1 3

Na památku Palacha, v den jeho smrti, si lidé zapalovali svíčky

AKTUALIZOVÁNO

Podívejte se na pustý stadion před zbouráním. Nástupce je ve hvězdách

Nadšený řev fanoušků vítězného týmu se rozléhal brněnským zimním stadionem za Lužánkami, když domácí hokejisté Rudé hvězdy, dnešní Komety, poprvé doma před Brňany přebírali mistrovský titul. Tehdy se psal rok 1957 a stadion měl za sebou deset let fungování a před sebou ještě mnoho radosti i smutků fanoušků brněnských hokejistů. Nyní, sedmdesát let od slavnostního otevření stadionu, už na něj odkazuje jen název zastávky hromadné dopravy. Slibovaná nová aréna je v nedohlednu.

Vicekancléř Gabriel: AfD se radikalizuje, měla by ji sledovat kontrarozvědka

Berlín - Německý vicekancléř Sigmar Gabriel navrhuje, aby německou protiimigrační stranu Alternativa pro Německo (AfD) sledovala tajná služba. Reaguje tak na hojně kritizované výroky představitele AfD Björna Höckeho, který vyjádřil nelibost nad přítomností památníku holokaustu v Berlíně.

Lavina na italský hotel spadla, když už hosté měli sbaleno

Řím - Hosté italského hotelu Rigopiano měli v okamžiku pádu ničivé laviny sbalené kufry a budovu na úpatí pohoří Gran Sasso se chystali opustit. Museli ale počkat, dokud sněžný pluh neodstraní sníh, který zablokoval přístupovou cestu. Italskému listu La Repubblica to dnes řekl Quintino Marcella, přítel a zaměstnavatel jednoho ze dvou přeživších, kuchaře Giampiera Pareteho, který byl v hotelu s rodinou na dovolené.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies