VYBERTE SI REGION

O Sexistické prasátečko soutěží 91 reklam

Brno - O anticenu Sexistické prasátečko udělovanou za necitlivé zobrazení ženy nebo muže v reklamě letos soutěží rekordních 91 reklam. Informovala o tom Kristýna Pešáková z hnutí Nesehnutí, které klání sexistických reklam letos pořádá už potřetí.

10.10.2011 1
SDÍLEJ:

Jeden ze tří ostravských billboardů zaslaných do soutěže o Sexistické prasátečko.Foto: archiv Romana Kočura

Reklamy, které se objevují v Česku v televizi, časopisech, na billboardech a na internetu, do soutěže nominují lidé přes internet. Ode dneška během dalších 14 dní mohou hlasovat o vítězi soutěže, který bude vyhlášen v půlce listopadu. Kromě veřejnosti uděluje svou cenu i odborná porota.

"Letos mohou lidé nově hlasovat hned ve třech kategoriích, které upozorňují na různé projevy sexismu v reklamách," uvedla Pešáková.

Nejpočetnější kategorií je kategorie zobrazování žen pouze jako objektů, následuje kategorie využívání částí těl žen v reklamách. Poslední kategorie shrnuje další časté projevy reklamního sexismu - využívání stereotypů vůči ženám a mužům a znevažování jejich schopností jen na základě pohlaví či zobrazování mužů jako objektů," doplnila.

Mezi nominovanými je například reklama Komerční banky na studentské konto G2, která se snaží přilákat zájemce heslem "Užij si první bankovní styk" nebo reklamy na firmu Q8, na Old Spice, MPL stavebniny, Gigacomputer nebo Pivovar Rohozec.

Tři ceny veřejnosti

Letos budou předány tři ceny veřejnosti a jedna odborné poroty. Loni získala od veřejnosti hlavní anticenu reklama firmy S&Ř, CH Kovo, která se zabývá řezáním, vysekáváním a ohýbáním plechu. Pro reklamu, která fotografii téměř svlečené ženy doplnila textem "Přeřízneme, ohneme vše dle Vašeho přání", hlasovala víc než třetina z více než čtyř stovek lidí. Odborná porota loni udělila hlavní cenu firmě Vašstav.

Záměrem soutěže není podle jejích organizátorů firmy odsoudit, ale upozornit je na to, že jejich reklamy mohou někoho urážet. Řada firem si to podle aktivistů vůbec neuvědomuje.

Pešáková uvedla, že při prvním ročníku soutěže si "vítězná" firma cenu převzala a její udělení brala s humorem, loni prý ani jedna z "oceněných" firem nereagovala. Proto jim cenu aktivisté doručili poštou. Od letošního ročníku soutěže, kdy se prý veřejnost zapojuje aktivněji než jindy, si organizátoři slibují, že by firmy mohly více reagovat než v minulosti a reklamy třeba samy stáhnout.

Sexistické reklamy se podle odborníků vyznačují stereotypním zobrazováním pohlaví v reklamě. V českém prostředí jsou touto skupinou nejčastěji ženy. Reklamy často využívají zobrazení sexualizovaného těla bez souvislosti s propagovaným výrobkem. Časté je také využití zjednodušujících představ o ženách nebo mužích - ženy jsou spojovány s praním prádla, muži s opravou domu a podobně.

Čtěte také: O Sexistické prasátečko soutěží billboardy z Ostravy

Autor: ČTK

10.10.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Kardinálové chtějí od papeže odpověď, Vatikán mluví o skandálu

Vatikán - Za velmi vážný skandál označil předseda jednoho z nejvyšších soudů římskokatolické církve otevřený dopis čtveřice kardinálů, kterým žádají papeže o vyjasnění jeho názoru na rozvedené. Kardinálové z Německa, Itálie a USA odpověď Františka na svůj původní dotaz nedostali, proto s ním vyšli nedávno na veřejnost.

Zadeha v Praze znovu zadržela policie

Praha/Brno - Policie dnes v Praze zadržela obžalovaného podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, celý den u něj prováděla domovní prohlídku, uvedl v tiskové zprávě Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Večer ho podle něj převezla k výslechu do Brna. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu.

V Praze končí kongres evropských socialistů

Praha - V Praze dnes končí třídenní kongres Strany evropských socialistů. V rámci jednoho z diskusních panelů v Kongresovém centru promluví k účastníkům mimo jiné lídr britských labouristů Jeremy Corbyn. Jednání by mělo uzavřít přijetí deklarace.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies