Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

O Sexistické prasátečko soutěží 91 reklam

Brno - O anticenu Sexistické prasátečko udělovanou za necitlivé zobrazení ženy nebo muže v reklamě letos soutěží rekordních 91 reklam. Informovala o tom Kristýna Pešáková z hnutí Nesehnutí, které klání sexistických reklam letos pořádá už potřetí.

10.10.2011 1
SDÍLEJ:

Jeden ze tří ostravských billboardů zaslaných do soutěže o Sexistické prasátečko.Foto: archiv Romana Kočura

Reklamy, které se objevují v Česku v televizi, časopisech, na billboardech a na internetu, do soutěže nominují lidé přes internet. Ode dneška během dalších 14 dní mohou hlasovat o vítězi soutěže, který bude vyhlášen v půlce listopadu. Kromě veřejnosti uděluje svou cenu i odborná porota.

"Letos mohou lidé nově hlasovat hned ve třech kategoriích, které upozorňují na různé projevy sexismu v reklamách," uvedla Pešáková.

Nejpočetnější kategorií je kategorie zobrazování žen pouze jako objektů, následuje kategorie využívání částí těl žen v reklamách. Poslední kategorie shrnuje další časté projevy reklamního sexismu - využívání stereotypů vůči ženám a mužům a znevažování jejich schopností jen na základě pohlaví či zobrazování mužů jako objektů," doplnila.

Mezi nominovanými je například reklama Komerční banky na studentské konto G2, která se snaží přilákat zájemce heslem "Užij si první bankovní styk" nebo reklamy na firmu Q8, na Old Spice, MPL stavebniny, Gigacomputer nebo Pivovar Rohozec.

Tři ceny veřejnosti

Letos budou předány tři ceny veřejnosti a jedna odborné poroty. Loni získala od veřejnosti hlavní anticenu reklama firmy S&Ř, CH Kovo, která se zabývá řezáním, vysekáváním a ohýbáním plechu. Pro reklamu, která fotografii téměř svlečené ženy doplnila textem "Přeřízneme, ohneme vše dle Vašeho přání", hlasovala víc než třetina z více než čtyř stovek lidí. Odborná porota loni udělila hlavní cenu firmě Vašstav.

Záměrem soutěže není podle jejích organizátorů firmy odsoudit, ale upozornit je na to, že jejich reklamy mohou někoho urážet. Řada firem si to podle aktivistů vůbec neuvědomuje.

Pešáková uvedla, že při prvním ročníku soutěže si "vítězná" firma cenu převzala a její udělení brala s humorem, loni prý ani jedna z "oceněných" firem nereagovala. Proto jim cenu aktivisté doručili poštou. Od letošního ročníku soutěže, kdy se prý veřejnost zapojuje aktivněji než jindy, si organizátoři slibují, že by firmy mohly více reagovat než v minulosti a reklamy třeba samy stáhnout.

Sexistické reklamy se podle odborníků vyznačují stereotypním zobrazováním pohlaví v reklamě. V českém prostředí jsou touto skupinou nejčastěji ženy. Reklamy často využívají zobrazení sexualizovaného těla bez souvislosti s propagovaným výrobkem. Časté je také využití zjednodušujících představ o ženách nebo mužích - ženy jsou spojovány s praním prádla, muži s opravou domu a podobně.

Čtěte také: O Sexistické prasátečko soutěží billboardy z Ostravy

Autor: ČTK

10.10.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve vlaku, který jel večer 22. září z Brna směrem na Blansko, se stala vražda.
AKTUALIZOVÁNO
9 4

Střelba ve vlaku: policisté zadrželi podezřelého z vraždy, má to být narkoman

Při závěrečném seskoku osmi parašutistů na Dnech armády na pražské Letné 23. září se jeden z nich netrefil do určeného prostoru a dopadl mezi diváky. Zraněni jsou tři diváci a výsadkář. Na snímku místo nehody.
4

Stropnický: Seskoky výsadkářů byly po neštěstí na Letné zrušeny

SLEDUJEME ON-LINE / AKTUALIZOVÁNO

Německé volby vrcholí. Odvolila již i kancléřka Angela Merkelová

/FOTOGALERIE/ Úderem osmé hodiny se otevřelo více než 73 tisíc volebních místností. Němci mají deset hodin na to, aby do volebních uren odevzdali svůj hlas a rozhodli tak o budoucím složení Spolkového sněmu.

Kobyla spadla do díry u bazénu. Před utonutím ji zachránili hasiči a jeřáb

/FOTOGALERIE/ V technické šachtě bazénu se zaklínil kůň v Lelekovicích na Brněnsku. V neděli ráno našel majitel kobylu uvězněnou v šachtě s otvorem o průměru zhruba metr a půl. V následujících minutách nastalo drama, prostor se totiž začal plnit vodou z přilehlého bazénu, podle hasičů patrně kvůli poškozenému potrubí.

Olomoucí se prohnal Pivní maraton. Nejhorší je poslední pivo, řekl vítěz

/FOTOGALERIE/ Historicky první Olomoucký Pivní maraton odstartoval v sobotu v jedenáct dopoledne z Horního náměstí.

Bookmakeři: Volby vyhraje ANO, ovšem 27 procent nezíská

/ANKETA/ Velkým favoritem říjnových voleb do Poslanecké sněmovny je podle bookmakerů stále hnutí ANO s kurzem 1,1:1 - 1:13:1. Na jeho vítězství jde také zhruba polovina sázek. Zatímco ještě koncem června sázkové kanceláře považovaly za téměř jisté překročení 27 procent (1,45:1), nyní už je podle nich tato varianta velmi nepravděpodobná (až 4,6:1). Vyplývá to z vyjádření sázkových kanceláří, které oslovila média. Za ANO následují ČSSD (8:1 - 9:1) a KSČM (11:1 - 13:1). Celkový objem sázek už přesáhl 30 milionů korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení