Obchodním řetězcům zjevně krize svědčí. I přes pokles tržeb obchodníků hyper- a supermarkety zůstávají stále ziskové, a dokonce své zisky navyšují.  A vzrůst má i jejich počet, jen nových hypermarketů má přibýt až 15. Sázet budou hlavně na slevy.

Podle Českého statistického úřadu jsou obchodní řetězce něco jako ostrov v moři. Zatímco maloobchodní tržby obchodníků v lednu klesly meziročně o 3,3 procenta, naopak super- a hypermarketům vzrostly o 3,6 procenta. Tyto typy prodejen totiž nabízejí širokou paletu zboží, a to tak levně, že jim menší konkurenti nemohou prakticky stačit.

Ostrovy prosperity

„Řetězce jsou místem pravidelných, týdenních nákupů. Navíc vsadily na slevové akce, a to se jim zřejmě vyplatilo,“ říká analytička Raiffeisenbank Helena Horská. „Slevy lákají do obchodu zákazníky a člověk nakonec koupí více věcí, než měl v plánu.“

Úspěch řetězců v době krize dokládají i čísla jejich oblíbenosti. Třeba v hypermarketech u nás nakupuje 39 procent populace, což je jedno z nejvyšší čísel v postkomunistických zemích.

„Expanze hypermarketů u nás začala dříve než ve východní a střední Evropě,“  vysvětluje Pavel Cabal ze společnosti Incoma Research. „A prostor k dalšímu rozvoji tu bezpochyby je.“
Letos řetězce chtějí postavit až 15 nových hypermarketů. Menších supermarketů má přibýt ještě více.

Jak již bylo zmíněno, řetězce těží z nízkých cen. Ale názory na to, kam se budou ubírat dál, se různí.

Podle Heleny Horské zřejmě nedojde k plošnému zlevnění, řetězce se budou spíše orientovat na výrobky, které si nechávají vyrábět pod svým jménem.

Zlevní potraviny?

Ty by měly být o něco levnější, ovšem ztrátu si pak budou řetězce kompenzovat na jiném zboží. Přesto tu podle některých ekonomů prostor pro plošnější snižování cen je, u
potravin dokonce značný. 

„Je to často až s podivem. Podíváme-li se například na ceny obilí, tak ty klesly meziročně o 50 procent. Naopak pekárenské výrobky zdražují,“ uvedl nedávno Deníku analytik Československé obchodní banky Petr Dufek.

Každopádně slevy se stanou alfou a omegou letošních nákupů, což potvrzuje i jeden z největších řetězců Tesco.  „Od konce loňského roku sledujeme, že zákazníci jsou stále citlivější na cenu. Více reagují na akční nabídky, které více využívají,“ nechala se slyšet mluvčí společnosti Eva Karasová. „Proto jsme na začátku roku odstartovali nové týdenní akční nabídky ve spolupráci se společností Dunhumby, která se specializuje na průzkum spotřebitelského chování.“

Kde Češi nakupují