VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obchodním řetězcům recese prospívá

Praha - Zatímco maloobchodní tržby obchodníků v lednu klesly meziročně o 3,3 procenta, super- a hypermarketům vzrostly o 3,6 procenta.

30.3.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Obchodním řetězcům zjevně krize svědčí. I přes pokles tržeb obchodníků hyper- a supermarkety zůstávají stále ziskové, a dokonce své zisky navyšují.  A vzrůst má i jejich počet, jen nových hypermarketů má přibýt až 15. Sázet budou hlavně na slevy.

Podle Českého statistického úřadu jsou obchodní řetězce něco jako ostrov v moři. Zatímco maloobchodní tržby obchodníků v lednu klesly meziročně o 3,3 procenta, naopak super- a hypermarketům vzrostly o 3,6 procenta. Tyto typy prodejen totiž nabízejí širokou paletu zboží, a to tak levně, že jim menší konkurenti nemohou prakticky stačit.

Ostrovy prosperity

„Řetězce jsou místem pravidelných, týdenních nákupů. Navíc vsadily na slevové akce, a to se jim zřejmě vyplatilo,“ říká analytička Raiffeisenbank Helena Horská. „Slevy lákají do obchodu zákazníky a člověk nakonec koupí více věcí, než měl v plánu.“

Úspěch řetězců v době krize dokládají i čísla jejich oblíbenosti. Třeba v hypermarketech u nás nakupuje 39 procent populace, což je jedno z nejvyšší čísel v postkomunistických zemích.

„Expanze hypermarketů u nás začala dříve než ve východní a střední Evropě,“  vysvětluje Pavel Cabal ze společnosti Incoma Research. „A prostor k dalšímu rozvoji tu bezpochyby je.“
Letos řetězce chtějí postavit až 15 nových hypermarketů. Menších supermarketů má přibýt ještě více.

Jak již bylo zmíněno, řetězce těží z nízkých cen. Ale názory na to, kam se budou ubírat dál, se různí.

Podle Heleny Horské zřejmě nedojde k plošnému zlevnění, řetězce se budou spíše orientovat na výrobky, které si nechávají vyrábět pod svým jménem.

Zlevní potraviny?

Ty by měly být o něco levnější, ovšem ztrátu si pak budou řetězce kompenzovat na jiném zboží. Přesto tu podle některých ekonomů prostor pro plošnější snižování cen je, u
potravin dokonce značný. 

„Je to často až s podivem. Podíváme-li se například na ceny obilí, tak ty klesly meziročně o 50 procent. Naopak pekárenské výrobky zdražují,“ uvedl nedávno Deníku analytik Československé obchodní banky Petr Dufek.

Každopádně slevy se stanou alfou a omegou letošních nákupů, což potvrzuje i jeden z největších řetězců Tesco.  „Od konce loňského roku sledujeme, že zákazníci jsou stále citlivější na cenu. Více reagují na akční nabídky, které více využívají,“ nechala se slyšet mluvčí společnosti Eva Karasová. „Proto jsme na začátku roku odstartovali nové týdenní akční nabídky ve spolupráci se společností Dunhumby, která se specializuje na průzkum spotřebitelského chování.“

Kde Češi nakupují

Autor: Vojtěch Janda

30.3.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
15 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Hitlerův telefon se na aukci prodal za téměř čtvrt milionu dolarů

Telefon nacistického vůdce Adolfa Hitlera se na dnešní aukci ve Spojených státech prodal za 243.000 dolarů (6,2 milionu Kč). Oznámil to aukční dům Alexander Historical Auctions. Vyvolávací cena činila 100.000 dolarů. Prodejní cena se nacházela zhruba v polovině předpokládaného rozpětí 200.000 až 300.000 dolarů, napsala agentura AFP.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies