Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obchodním řetězcům recese prospívá

Praha - Zatímco maloobchodní tržby obchodníků v lednu klesly meziročně o 3,3 procenta, super- a hypermarketům vzrostly o 3,6 procenta.

30.3.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Obchodním řetězcům zjevně krize svědčí. I přes pokles tržeb obchodníků hyper- a supermarkety zůstávají stále ziskové, a dokonce své zisky navyšují.  A vzrůst má i jejich počet, jen nových hypermarketů má přibýt až 15. Sázet budou hlavně na slevy.

Podle Českého statistického úřadu jsou obchodní řetězce něco jako ostrov v moři. Zatímco maloobchodní tržby obchodníků v lednu klesly meziročně o 3,3 procenta, naopak super- a hypermarketům vzrostly o 3,6 procenta. Tyto typy prodejen totiž nabízejí širokou paletu zboží, a to tak levně, že jim menší konkurenti nemohou prakticky stačit.

Ostrovy prosperity

„Řetězce jsou místem pravidelných, týdenních nákupů. Navíc vsadily na slevové akce, a to se jim zřejmě vyplatilo,“ říká analytička Raiffeisenbank Helena Horská. „Slevy lákají do obchodu zákazníky a člověk nakonec koupí více věcí, než měl v plánu.“

Úspěch řetězců v době krize dokládají i čísla jejich oblíbenosti. Třeba v hypermarketech u nás nakupuje 39 procent populace, což je jedno z nejvyšší čísel v postkomunistických zemích.

„Expanze hypermarketů u nás začala dříve než ve východní a střední Evropě,“  vysvětluje Pavel Cabal ze společnosti Incoma Research. „A prostor k dalšímu rozvoji tu bezpochyby je.“
Letos řetězce chtějí postavit až 15 nových hypermarketů. Menších supermarketů má přibýt ještě více.

Jak již bylo zmíněno, řetězce těží z nízkých cen. Ale názory na to, kam se budou ubírat dál, se různí.

Podle Heleny Horské zřejmě nedojde k plošnému zlevnění, řetězce se budou spíše orientovat na výrobky, které si nechávají vyrábět pod svým jménem.

Zlevní potraviny?

Ty by měly být o něco levnější, ovšem ztrátu si pak budou řetězce kompenzovat na jiném zboží. Přesto tu podle některých ekonomů prostor pro plošnější snižování cen je, u
potravin dokonce značný. 

„Je to často až s podivem. Podíváme-li se například na ceny obilí, tak ty klesly meziročně o 50 procent. Naopak pekárenské výrobky zdražují,“ uvedl nedávno Deníku analytik Československé obchodní banky Petr Dufek.

Každopádně slevy se stanou alfou a omegou letošních nákupů, což potvrzuje i jeden z největších řetězců Tesco.  „Od konce loňského roku sledujeme, že zákazníci jsou stále citlivější na cenu. Více reagují na akční nabídky, které více využívají,“ nechala se slyšet mluvčí společnosti Eva Karasová. „Proto jsme na začátku roku odstartovali nové týdenní akční nabídky ve spolupráci se společností Dunhumby, která se specializuje na průzkum spotřebitelského chování.“

#nahled|https://g.denik.cz/1/53/3003info_nakupovani_web_adm350.jpg|https://g.denik.cz/1/53/3003info_nakupovani_web.jpg|Kde Češi nakupují#

Autor: Vojtěch Janda

30.3.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
13

Vánoční dárky z e-shopu. Dejte si pozor na termíny dodání i obchodní podmínky

Ilustrační foto.
10

E-recept už spolkl miliardu. Víc, než přiznává stát, tvrdí expert

Dolínek vs. Černochová a žehnání azylu: prohlédněte si nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 16. října 2017.

Ťok připustil zavedení režijek i v soukromých vlacích

Čelní střet o režijní jízdenky na dráze mezi ministerstvem dopravy a železničními odbory se odsunul na povolební týden, ačkoliv první schůzka obou stran byla plánována už na týden minulý.

Divočáci převrátili fotbalové hřiště naruby. Jejich počet stále roste

Zdislavští fotbalisté na Liberecku si na domácí půdě letos už nezahrají. Téměř celou polovinu hrací plochy jim totiž důkladně, drn vedle drnu, rozryla divoká prasata.

Chanov opět trápí štěnice. Radnice celé sídliště proti hmyzu vystříká

Město Most chce vyhubit štěnice a šváby v devíti panelových domech. Hmyz opakovaně zamořuje i další lokality v okresu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení