Stačila krátká procházka centrem Chomutova a cedule o slevách v různých jazykových mutacích nebylo možné minout. Zběžně jsem prošel obchodní domy Chomutovka a Central a za pár minut to bylo jasné - kdo dnes nenabízí své zboží ve slevě, jako by nebyl.

Obchody již proběhly první slevy, nyní obchodníci přicházejí s druhou vlnou. Cedule o padesátiprocentní slevě přelepují sedmdesátkou, či nabízejí výhodnější akční nabídky.

Kdo si počkal, ten se dočkal

Ti, co doteď prodávali své zboží za plné ceny, se přidali nyní a zákazník tak může nakoupit opravdu hodně věcí za dobré ceny. „Na slevy se docela těším, protože můžu nakoupit to, co potřebuji o dost výhodněji,“ říká osmapadesátiletá Hana Hilbertová z Chomutova. „Chci nakoupit oblečení pro vnoučata a taky něco na zahradu,“ dodává.

Její slova potvrzuje i čtyřicetiletý Michal Földeš ze Spořic a poukazuje na další funkci výrazných slevových nabídek. „Vždycky si ve slevách nakoupím i něco, co moc nepotřebuji. Naposledy to byly myslím boty,“ vysvětluje. Stejně jako on uvažuje zřejmě i většina zákazníků, protože obchodníci mívají v období slev žně.

Ne každá sleva zabere

Nejvýraznější cenové rozdíly nabízejí jako již tradičně prodejci oblečení a obuvi. Obchodníci zkrátka vědí, že český zákazník na kouzelné slůvko „sleva“ slyší.

Výhodnými cenovými nabídkami si však sami na sebe upletli bič. Slevy pod padesát procent lidé totiž skoro nevnímají, třicetiprocentní sleva se zjevně ani za slevu nepovažuje. Obchodníci se tak musí uchylovat k dalším akcím – někteří například nabízejí při nákupu třech položek tu nejlevnější zdarma.

Každoroční soukolí slev se pravidelně roztáčí vždy v létě a v povánočním období. Lidé si tak klidně počkají na nákup sezónního zboží až do půlky léta. „Nemá smysl kupovat si nové plavky za plnou cenu, když jedny mám a nové si můžu koupit ve slevách za zlomek původní ceny,“ uzavírá dvaadvacetiletá Jana Hartmanová z Chomutova.

Slevy potrvají zhruba do konce srpna. Někteří obchodníci uvádějí jako konec akce poslední červenec, ale dá se předpokládat, že okamžitě naváží další akční nabídkou.