VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obětí hospodářské kriminality se v Česku stala polovina firem

Praha – Obětí hospodářské kriminality se v uplynulých dvou letech v Česku stalo 48 procent firem. Vyplývá to z nejnovějšího celosvětového průzkumu společnosti Pricewaterhou­seCoopers (PwC). Ve srovnání s posledním průzkumem z roku 2011 se počet společností v ČR, které se staly obětí kriminality, zvýšil. Tehdy se obětí hospodářské kriminality stalo 29 procent společností. Stále častěji ve světě i na české firmy útočí pachatelé prostřednictvím internetu. Za poslední dva roky se tak v Česku stalo obětí kybernetické kriminality dvakrát více firem.

20.2.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: Deník/ Petr Šilar

Nárůst obětí hospodářské kriminality je podle vedoucího oddělení Forenzních služeb poradenské společnosti PwC Michala Kohoutka způsoben především nárůstem některých forem hospodářské kriminality, například počítačovými útoky. Výrazný vliv ovšem podle něj má i skutečnost, že firmy jsou mnohem úspěšnější v odhalovaní takových činnů. Průzkum se totiž věnuje odhaleným hospodářským deliktům.

Celosvětově za poslední dva roky stoupl podíl firem poškozených hospodářskou kriminalitou z 34 na 37 procent. Ve střední a východní Evropě se podíl zvýšil z 30 na 38 procent.

Nejčastějším typem hospodářské kriminality v ČR zůstává krádež či zpronevěra majetku firmy jejími zaměstnanci, a to v 80 procentech případů. Celosvětový průměr u krádeží je přitom 69 procent.

Sílícím trendem se pak stává počítačová kriminalita, která v České republice zaujímá druhé místo s 31 procenty, zatímco ještě před dvěma lety byla na čtvrté příčce s podílem 13 procent.

„Počítačová kriminalita je nebezpečná i tím, že poškozené společnosti nemusí probíhající útoky vůbec odhalit. Proto je pravděpodobné, že její skutečný výskyt bude mnohem vyšší, než jaký firmy uvádějí. Ještě na přelomu tisíciletí jsme firmám radili, ať se připravují na útok hackerů, nyní jim doporučujeme, ať předpokládají, že už k němu došlo," uvedl odborník na počítačovou kriminalitu ze společnosti PwC Filip Volavka.

Důvodem nárůstu počítačové kriminality je podle Volavky stále intenzivnější využívání potenciálu moderních technologií. „Téměř každá firma používá webové aplikace, má vzdálený přístup do svých informačních systémů a stále více společností používá cloud. Ne všude však jde rychlost technologického pokroku ruku v ruce s odpovídajícím zabezpečením," u­vedl.

Třetím nejčastějším typem hospodářské kriminality jsou úplně nově podvody v nákupním procesu spočívající v podvodech u výběrových řízení nebo například v skrytých dohodách účastníků tendrů.

Škoda přesáhla i 100 milionů

Kohoutek upozornil, že každá druhá firma, která se stala během uplynulých dvou let obětí podvodu, utrpěla škodu minimálně dva miliony korun. „U 15 procent dotčených firem přesáhla dokonce 100 milionů korun. K tomu je třeba ještě přičíst nefinanční újmu v podobě poškození dobrého jména firmy či negativní dopad na morálku zaměstnanců," uvedl. Dvě české firmy přitom v průzkumu podle Kohoutka uvedly, že jim byla způsobena škoda přesahující 100 milionů dolarů.

Nejčastějším pachatelem hospodářské kriminality v Česku jsou osoby mimo firmu (51 procent). Ještě před dvěma roky to přitom byli přímo zaměstnanci, kteří nyní tvoří 49 procent. Typickým podvodníkem z řad zaměstnanců je muž ve věku mezi 31 a 40 lety, který pracuje ve společnosti tři až pět let. Mimo firmu je nejvíce pachatelů z okruhu obchodních zástupců nebo zprostředkovatelů (22 procent), následují zákazníci a dodavatelé. Celkem 42 procent případů je přitom stále odhalováno mimo firemní kontrolní systémy.

České firmy podle Kohoutka vůči podvodníkům během posledních dvou let přitvrdily. Více než 90 procent z nich ukončí s přistiženým zaměstnancem pracovní poměr, v předchozím průzkumu to bylo 81 procent. V případě pachatele mimo firmu s ním sedm z deseti poškozených přeruší obchodní vztahy. „Je povzbuzující, že poměrně často, ve více než 80 procentech případů dojde i k podání trestního oznámení, celosvětový průměr je přitom okolo 60 procent," uvedl Kohoutek.

Průzkumu se formou on-line dotazníku zúčastnilo 5128 respondentů z 99 zemí, z toho bylo 94 předních českých společností. Polovinu respondentů tvořili vedoucí pracovníci firem, 35 procent dotázaných zastupovalo veřejně obchodované společnosti a 54 procent respondentů bylo ze společností s více než 1000 zaměstnanci.

Autor: ČTK

20.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Výstava Body The Exhibition.
2 5

Konec sporné výstavy? Radnice má „v rukávu" právní posudek

Vyhledávač Google
4

Brusel udělil Googlu rekordní pokutu, gigant musí zaplatit 63 miliard

FOTO: Sumec z Labe vážil více než sedmdesát kilo

Ladislav Bordák oslavil minulý týden 26. narozeniny. Nejkrásnější a doslova i největší dárek si dal on sám. Na Labi v Ústí chytil gigantického sumce. Říční predátor měřil neuvěřitelných 226 cm a vážil úctyhodných 70 kilogramů.

Bikiny v Temelíně zaujaly CNN víc než dostavba jaderné elektrárny

/ANKETA/- Málokdy se česká energetická společnost ČEZ a Česko vůbec dostane do hledáčků světových mediálních obrů tak intenzivně, jako tomu bylo v případě „plavkové" stáže v jaderné elektrárně Temelín. Soutěž o odbornou stáž v JET, kde hlavním kritériem nebyly vědecké schopnosti, ale figura studentek, pronikla do světových zpravodajských serverů.  

Masakru v Srebrenici napomohli nizozemští vojáci, rozhodl soud

/VIDEO/ Bosenská Srebrenica je synonymem genocidy. V červenci 1995 zde srbské jednotky povraždilly 300 bosenských muslimů, čemuž svou pasivitou napomohly nizozemské „modré přilby". Krutou chybu Nizozemců dnes potvrdil odvolací soud v Haagu, rodinám obětí bude přiznáno odškodné.

AKTUALIZUJEME

Sobotka v Japonsku podepsal dohodu o vízech

Vládní delegace v čele s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD) dnes dorazila do Tokia. Sobotka se svým japonským protějškem Šinzó Abem jednal o obchodu, investicích, spolupráci v obraně i kultuře.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies