VYBERTE SI REGION

Obránci spotřebitelů na Ostravsku se osamostatnili

Ostrava /ROZHOVOR/ - Už koncem loňského roku se objevily informace o nestandardní situaci, do které se dostalo SOS – Sdružení obrany spotřebitelů o. s.

20.1.2011
SDÍLEJ:

Marcela Reichelová (vlevo) ve spotřebitelské poradně.Foto: DENÍK/Adolf Horsinka

„Kvůli vnitřním neshodám ve vedení SOS Ministerstvo průmyslu a obchodu nevyplatilo sdružení druhou část už schválené dotace. Vše nasvědčuje tomu, že v konečném důsledku tato situace povede zřejmě k zániku samotného sdružení, které má v současné době více než deset tisíc členů a hájí zájmy spotřebitelů už osmnáct let. Kvůli této situaci založili členové SOS v našem kraji novou organizaci – Sdružení obrany spotřebitelů Moravskoslezského kraje. Nechtěli jsme dopustit, aby na situaci v SOS doplatili spotřebitelé,“ vysvětluje v úvodu rozhovoru Marcela Reichelová, předsedkyně SOS Moravskoslezské­ho kraje.

Zeptali jsme se jí nejen na to, jak se složitá současná situace dotýká činnosti obránců spotřebitelů v kraji, ale i na další otázky, které se týkají současnosti a budoucnosti nejen ostravské poradny, ale i dalších poraden v kraji.

Co se pokazilo, že se celorepubliková SOS dostala do situace, která podle některých ohrožuje samu její existenci?

Každá nezisková organizace je závislá na finančních prostředcích získaných od dárců, kterým je v případě SOS především Ministerstvo průmyslu a obchodu. Tím, že nebyla SOS vyplacena druhá část schválené dotace pro rok 2010, a to kvůli vnitřním neshodám v jejím vedení, není v současné době SOS schopno splácet své pohledávky a závazky. Na základě těchto skutečností podal předseda SOS u soudu návrh na insolvenci.

Jak dlouho vůbec SOS v Ostravě působila?

Začínali jsme počátkem roku 1993. V době, kdy si lidé teprve zvykali na podmínky tržního hospodářství a mnohdy nevěděli, jak reagovat na podomní obchodníky nebo různé předváděcí akce. Případně byli někdy rozčarováni kvalitou nabízeného zboží a netušili, jaká vůbec mají nějaká práva. SOS se velmi rychle rozvíjelo i do dalších regionů České republiky a v roce 1999 přeneslo své sídlo kvůli lepším možnostem zastupování zájmů spotřebitelů do hlavního města.

S jakými dotazy se lidé na vás nejvíce obraceli a obracejí?

V našem kraji chodili a stále chodí do poradny spotřebitelé třeba poté, co jim to doporučila Česká obchodní inspekce, případně úředníci městských nebo obecních úřadů, jiných občanských poraden i dalších institucí.

Na SOS se obracejí ale také podnikatelé, kteří řeší nějaký spotřebitelský problém a chtějí se zachovat korektně. Snad to nebude znít moc chlubivě, ale dovolím si tvrdit, že SOS částečně v některých případech nahrazuje i služby právníků. Mnoho spotřebitelů přijde do poradny právě na doporučení právníka. Jsou to především starší lidé, handicapovaní či sociálně slabší.

V počátku jste zmínila, že vnitřní neshody ve vedení SOS mohou zřejmě vést až k jeho konci. Znamená to, že spotřebitelé o své zastánce přijdou?

Snažíme se dělat takové kroky, aby tato situace nenastala. Jsem přesvědčena, že spotřebitelé pořád potřebují zastání silné organizace, která bude bránit jejich zájmy. Dokazuje to i zájem o spotřebitelské služby v našem kraji. Nové občanské sdružení – Sdružení obrany spotřebitelů Moravskoslezského kraje – navazuje na činnost SOS založeného v roce 1993 v Ostravě. Jeho cílem je pokračovat v úspěších SOS v oblasti vzdělávání spotřebitelů, informovat je o jejich právech a vykonávat činnost k ochraně slabšího partnera ve vztahu podnikatel – spotřebitel.

Už jste uvedla, že činnost SOS v minulosti byla financována hlavně z prostředků Ministerstva průmyslu a obchodu. Odkud budete brát peníze nyní?

Jako každá nezisková organizace je i SOS MS kraje závislé na finančních prostředcích získaných od dárců. Proto se v těchto dnech sdružení obrací dopisem na představitele kraje, magistrátu, měst a obcí s žádostí o příspěvek na činnost. Spotřebitelům jsou veškeré základní poradenské služby poskytovány zdarma, proto je nutné pro zajištění činnosti získat finanční prostředky na činnost v roce 2011. Pro zajištění nezávislosti činnosti naší spotřebitelské organizace by bylo nepřípustné, aby se ucházela o finance od podnikatelských subjektů.

Kam přijít pro spotřebitelskou radu

Lidé v našem kraji mohou podle šéfky Sdružení obrany spotřebitelů Moravskoslezského kraje Marcely Reichelové i nadále své spotřebitelské problémy přijít řešit osobně do poradny v Ostravě ve Střelniční ulici (v úterý a ve čtvrtek), případně mohou zavolat na telefonní číslo 596 111 252 nebo své otázky poslat na elektronickou adresu sos-msk.poradna@volny.cz.

Kromě ostravské poradny funguje v našem kraji spotřebitelská poradna v Bohumíně a pět takzvaných výjezdních poraden. Ty jsou v Novém Jičíně, Českém Těšíně, ve Frenštátě pod Radhoštěm, v Opavě a ve Frýdku-Místku. Bližší informace mohou spotřebitelé získat také na www.sos-msk.estranky.cz.
POSTŘEH AUTORA

Když je každá rada dobrá


Sdružení obrany spotřebitelů bilancuje podle některých dobře informovaných lidí na hraně přežití. Proč? „Lidé ve vedení spotřebitelské organizace se rozhádali mezi sebou,“ říkají ti, kdo vidí pod pokličku papiňáku, a nevěřícně kroutí hlavami. Nejsou sami.

U sdružení, které za osmnáct let své činnosti užitečně a většinou bezplatně poradilo desítkám tisíc lidí, již třeba zakoupili nějakou hloupost při předváděčce či skočili na špek nastražený podvodníkem, by takový konec mohl působit jako špatný vtip bez pointy. Životem otřískaný našinec ale ví, že i pár takových už si vyslechl.

I proto působí snaha obránců spotřebitelů v našem kraji, kteří se osamostatnili a chtějí lidem dále poskytovat užitečné rady, sympaticky. Jednoduché to ale mít nebudou, určitě budou potřebovat i nějaký ten groš od kraje, měst a obcí. Když budou úspěšní, pak se při dalším nepovedeném nákupu budeme mít s kým poradit. Když ne, pak spotřebiteli, který „zase naletí“, nezbude než rychle spěchat s žalobou k soudu.

Případně může zkusit starou Blažkovou. Za tou nás často posílal trenér, když jsme si stěžovali, že jeho dávky by nevydržel ani Zátopek.

P. S. Blažková ale těch stěžovatelů, kňouralů a plačků má už také až nad hlavu. Minulý týden mě vyhodila hned od dveří, že prý toho má teď hodně a já si mám jít postěžovat na lampárnu.

Čtěte také: SOS opět hrozí insolvenční řízení

Autor: Břetislav Lapisz

20.1.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světa

Historický moment. V neděli 11. prosince 2016 se pro pravidelný provoz otevře Gotthardský železniční tunel. V jeho případě se podařilo něco neskutečného – stavitelé dodrželi rozpočet schválený už na počátku 90. let.

Spisovatel Jiří Stránský: Škoda každého dobrého slova, které se neřeklo

Praha /ROZHOVOR/ - Autorem oblíbených dětských knih O dešťovém kameni, Povídačky pro moje slunce nebo Perlorodky je spisovatel a scénárista Jiří Stránský (85). Čtenáři a diváci jej přitom znají více jako autora filmů Zdivočelé země, Bumerangu či Štěstí, zachycujících atmosféru komunistického režimu a života politických vězňů v kriminálech a lágrech. „Slíbil jsem ve vězení básníkovi Honzovi Zahradníčkovi, že podám svědectví o lidech, kteří s námi seděli," říká Jiří Stránský, který připravuje další tři scénáře, povídkové knížky a prozrazuje, že brzo vyjde kniha Doktor vězeňských věd, kterou napsali s novinářkou Renatou Kalenskou.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies