VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Centrum Arkády přiláká první návštěvníky

Praha - Místní se bojí, že kvůli novému centru zkolabuje doprava.

14.11.2008
SDÍLEJ:
Fotogalerie
10 fotografií

Ve čtvrtek 13. listopadu, den před slavnostním otevřením, se v obchodech nového nákupního centra Arkády na pražské Pankráci poslední úpravy.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Poslední aranžování výloh, srovnávání zboží do regálů a leštění skel. Obchodníci pražského nákupního centra Arkády ve čtvrtek na poslední chvíli doháněli, co se dalo. V pátek se galerie na Pankráci se sto čtyřiceti obchody otevře poprvé zákazníkům.

Pražané tu budou moci najít nejen obchody s módou a sportovním vybavením, ale také s elektronikou nebo potravinami. Pět procent pak zaberou služby jako je kadeřnictví a gastronomie. Architekti nezapomněli na koutek nazvaný „food court“, kde zákazníci budou moci po běhání po obchodech doplnit energii jídlem.

„Centrum vyrostlo za 17 měsíců a ve špičkách na něm naráz pracovalo až 800 zaměstnanců, spolklo více než padesát tisíc metrů čtverečních betonu,“ vyčíslil za společnost ECE Josef Tobek. Lidé mohou využívat šest podlaží, z nichž nejvyšší patra slouží jako parkoviště. V podpodlažním patře je napojení na metro, a prostory mezi obchody zdobí velká fontána o průměru devět metrů.

„Naráz tu může své vozy nechat až 1100 nakupujících. Centrum je ale velmi dobře dostupné i MHD, v blízkosti staví hned několik autobusových linek,“ popsal Tobek. Podle něj jsou nákupy do třiceti minut dostupné pro více než milion lidí.

Vytvořilo dva tisíce pracovních míst.

Architekti sázeli především na moderní siluetu. „Velké skleněné plochy otevírají galerii vůči okolí a podtrhují jak možnost průhledu, tak vzdušnost prostoru,“ uzavřel za firmu Unibail – Rodamco Arnaud Burlin.

Pankrác se bojí: doprava kvůli Arkádám zkolabuje

Ještě před dvěma lety tu stály nevábné stánky se zeleninou a ovocem, dnes se na místě pankrácké tržnice otevírá nové obchodní centrum Arkády.

Palladiu, Centru Černý Most, Chodovu, Novému Smíchovu a dalším, tak přibude konkurence. Lidé žijící poblíž magistrály se ale vážně strachují: nové obchody budou znamenat především příliv stovek aut denně, a to výrazně ovlivní jejich život.

„Další auta tu zhorší naše životní podmínky. Přijedou po magistrále, a to jen zvýší hluk. Nehledě na to, že soud nám dal za pravdu, a magistrála se má ztišit. Tímto způsobem ale těžko. To je protizákonné,“ rozčiluje se jedna z obyvatelek žijící v ulici 5. května.

Podle Jiřího Tobka ze společnosti ECE, které je developerem Arkád, však stavbyvedoucí na dopravní situaci dopředu mysleli. „Společně s Arkádami jsme vybudovali komplexní dopravní řešení na celé Pankráci. Vznikl nový sjezd a nájezd z magistrály do ulice Hvězdova, nová spojka, která napojí na magistrálu i ulici Na Strži a upravili jsme i veškeré kruhové objezdy,“ řekl Tobek.

S tím však nesouhlasí Alžběta Rejchrtová ze Sdružení občanů postižených Severojižní magistrálou. „Kdyby se další nájezdy nebudovaly, lidi by alespoň nutilo jezdit více metrem. Vadí nám především to, že se takové stavby vznikají v blízkosti magistrály, která je již tak přetížená. Samozřejmě nesouhlasíme ani se záměrem výstavby kanceláří. Ty mají mít za zákona čtyřikrát více parkovacích míst než obytné domy,“ zlobí se.

Mrakodrapy na pláni

Na pankrácké pláni má v budoucnu vyrůst ještě multifunkčí objekt společnosti ECE, dva šestipodlažní objekty City Element a City Deco. V jednom z nichž má sídlit mezinárodní pojišťovna, a ve druhém vznikne kromě kanceláří také sportovní a relaxační areál.

Nejvíce emocí ale vzbouzejí diskutované výškové budovy, z nichž jedna by měla měřit 104 metrů a druhý 75. Letos v létě totiž Výbor UNESCO doporučil, aby stavby nebyly vyšší než šedesát a sedmdesát metrů.

ECM ale na jejich doporučení nedala. „Pokud vím, tak UNESCO nemůže nic nařizovat. O tom, co bude v Praze stát, rozhoduje magistrát a my jsme povolení získali, protože jsme splnili veškeré náležitosti,“ uvedl Jiří Kašek ze společnosti ECM. Projekt pojmenovaný Citi Epoque má územní rozhodnutí a čeká na nabytí právní moci.

Odborník na marketingový výzkum Tomáš Drtina Deníku řekl:
Budování nových center je pro investory stále rizikovější

Arkády na Pankráci, Copa centrum u stanice metra Národního metra, nebo komplex Savarin, který má pravděpodobně vyrůst do pěti let v dolní části Václavského náměstí, to jsou názvy dalších obchodních center, jež se brzy otevřou na území hlavního města. Není už ale obchodních galerií a center v hlavním městě dostatek? Na to Deníku odpověděl Tomáš Drtina ze společnosti Incoma Research zabývající se marketingovým výzkumem.

Počet nákupních nových center roste v posledních letech rekordní rychlostí. Není to však pro investory stále větším rizikem?
Samozřejmě. Čím více center, tím větší rizika pro developery. Ti si ale samozřejmě věří, že právě jejich centrum bude pro zákazníky atraktivní a sázejí na to, že odlákají nakupující jiným. Když je centrum dobré, své zákazníky si určitě najde. V Praze by mělo v následujících letech vyrůst hned několik dalších nákupních pasáží. Někteří investoři ale jejich vznik určitě ještě zváží.

Co si ale pod pojmem dobré centrum představit? Co nakupující láká?
Především dostupnost. Zákazníci neradi cestují přes celou Prahu, chtějí si nakoupit ve svém sektoru. Umístění tak velmi hraje roli. Nejúspěšnější jsou centra u výpadovek z dálnic nebo na dopravních uzlech, přímo u metra a v centru. Dalším lákadlem jsou potom nájemci. Do center, kde jsou známé značky, zákazníci chodí.

Je to tak, že mají Pražané své oblíbené obchodní galerie a jiné pak nenavštěvují?
Nedávno jsme dělali průzkum mezi zákazníky a vyplynulo z něj, že typický Pražan sice má své oblíbené centrum, ale jezdí i do jiných. Velmi záleží na tom, co zrovna chce nakoupit. Pro oblečení tak může jezdit úplně jinam než například pro elektroniku.

Jak je na tom Praha co se počtu nákupních center týká ve srovnání s jinými evropskými městy?
Řadu z nich už Praha předstihla. Například Mnichov, který je větší než Praha, má nákupní centra pouze čtyři.

Autor: Lucie Boháčová

14.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

EET ilustrační foto

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Ilustrační foto.

Policie v Porsche. Muži zákona jezdí zabavenými auty

Pohledem Realistů: Naše ambice jsou realistické

V minulých dnech jsme začali s představováním naší strany. Máme za sebou Prahu, Ostravu a Brno, další místa nás čekají. Svým příznivcům i široké veřejnosti podrobně vysvětlujeme svá východiska, plány i cíle. I naše ambice. 

Zrychlíme převody peněz, plánují banky

Místo pár sekund trvá platba na účet v jiném finančním ústavu až dny. Rýsuje se změna.

Deště a tající sníh zvedají na desítce mít v Česku hladiny toků

Povodňový stupeň pohotovosti dnes brzo ráno hlásily tři měřicí stanice, Dalečín a Veverská Bítýška na Svratce a Pertoltice na Liberecku na Panenském potoce. V některých případech za to může nahromaděný led. Vyplývá to z informací Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ – Změnit trasu při cestování po Brně budou muset řidiči starých automobilů pokud magistrát zavede nízkoemisní zóny. Jejich studii v úterý brněnští radní schválili. Auta s vysokým množstvím škodlivin ve výfukových plynech podle plánu čeká zákaz vjezdu do významné části města.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies