VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obří díra na silnici: zavolejte si cestmistra

Praha – Vyhýbáte se každý den při jízdě autem do práce té samé díře na silnici? Tak ji nahlaste, možná tím urychlíte její zazáplatování.Stav některých českých silnic je dlouhodobě v tristním stavu. Jen na opravu všech rychlostních silnic a silnic první třídy by bylo potřeba 11,3 miliardy korun.

7.3.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Archiv

Ideálního stavu celé silniční sítě bychom podle proděkana Fakulty dopravní ČVUT Petra Moose docílili jen v případě, že by dalších sedm let šlo do oprav ročně 90 miliard. A to je nemožné.

Chybějí peníze

Jedním z důvodů je i to, že česká silniční síť podle Ředitelství silnic a dálnic ročně unese opravy jen za šest miliard. Větší počet silničních prací by vedl ke kolapsu.

Pokud vás však nějaký výmol trápí víc než jiný, dejte 
o něm vědět. Každá silnice má svého správce, který za její stav zodpovídá.
„Pokud je na některé komunikaci výtluk, občan by měl popsat, kde se konkrétně nachází, na které silnici, v jakém místě a přibližně popsat rozsah výtluku. Jestli má možnost, je dobré ho také vyfotografovat. Tyto informace pak zaslat buď písemně, nebo elektronicky na příslušnou správu. Informace je možné také nahlásit telefonicky," popisuje, jak o špatném stavu vozovky informovat, mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Dálnice, rychlostní komunikace a silnice prvních tříd spravuje Ředitelství silnic 
a dálnic. Silnice druhých 
a třetích tříd mají na starosti krajské úřady, místní a účelové silnice jsou pod správou jednotlivých obcí.

Právě kraje začínají přímo spolupracovat s nespokojenými řidiči. Například Středočeský kraj na internetu zveřejnil seznam cestmistrů i s telefonními kontakty podle toho, které úseky komunikací mají na starosti.

„I když není možné opravit všechny silnice, je určitě dobře, že mohou lidé informovat kraj o těch nejhorších úsecích, které se budeme snažit co nejdříve opravit," pochvaluje si spolupráci mezi cestmistry a občany středočeský hejtman Josef Řihák. „Spojení na cestmistry spolu s mapovým podkladem jim svěřených úseků silnic jsou na portálu Středočeského kraje od dubna 2011," dodal.

Nej „výmolař"

Na území republiky funguje minimálně 76 cestmistrovství, což je počet bývalých českých okresů. „Je-li někde výtluk, má občan právo podat podnět na místní cestmistrovství, které by se podnětem následně mělo zabývat," upozorňuje Martin Novák z ministerstva.

Jiné kraje s podobně podrobným seznamem zatím nepracují, telefonní kontakty alespoň na vedoucí cestmistrovství jsou však k dohledání na internetových stránkách jednotlivých správ a údržeb silnic.

Jinak se s neutěšeným stavem svých silnic snaží vypořádat Karlovarský kraj. Tamější policie na začátku tohoto roku zřídila speciální telefonní linku, kam lidé mohou špatný stav silnice nahlásit. Funguje 24 hodin denně a za dva měsíce existence se už osvědčila.

„V prvních dnech, co byla linka 725 184 788 v provozu, jsme dostávali až deset zpráv týdně, dnes je to trochu omezenější. Teď přijímáme tak pět zpráv do týdne," uvedla mluvčí policie Karlovarského kraje Andrea Kávová. Informace od občanů policisté předávají správci komunikace.

Existuje ještě jeden způsob, jak na rozbitá místa na silnici upozornit, a to na serveru Výmoly.cz. Na těchto stránkách jsou informace téměř o všech nebezpečných dírách, správci stránky pak údaje pravidelně předávají správcům silnic.

Například nejúspěšnější „výmolař" minulého roku se pochlubil, že už se opravilo přes 40 procent jeho nahlášených výtluků. Nestojí za to ozvat se také?

KATEŘINA CIBOROVÁ

Autor: Redakce

7.3.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Francouzský satirický časopis Charlie Hebdo novým vydáním ukázal, že se nenechá zastrašit. Tak hodnotí německé deníky první číslo časopisu po krvavém atentátu na redakci z minulého týdne.
AKTUALIZUJEME
6 11

Charlie Hebdo: Policie zadržela 10 podezřelých

Americká letadlová loď Carl Vinson
7 27

Američané jsou v Koreji zatím bezzubí. Nesestřelí balistické střely KLDR

Kdo nemá platnou jízdenku, ať si vystoupí. Cože?!

Od dubna se na problémových linkách městské hromadné dopravy vyskytují takzvaní asistenti přepravy. Mají za úkol dbát na bezpečnost, nepustit do vozidla osoby bez platné jízdenky, se zápachem a pod vlivem alkoholu, nebo je na příští zastávce „vysadit".

Festivaly musí poprvé přejít na EET. Očekávají problémy

Startující festivalová sezóna přinese jejich provozovatelům i zúčastněným prodejcům a stánkařům zásadní změnu: poprvé budou muset evidovat své tržby v elektronickém systému. Zkušenosti z trhů naznačují, že je to může připravit o značnou část tržeb.

Penta pokračuje v zahraničních akvizicích. Podle Dospivy není na prodej

Finanční skupina Penta miliardáře Marka Dospivy hodlá i letos pokračovat v zahraničních akvizicích, do nichž se pustila v loňském roce. Celková aktivita firem, které má skupina v portfoliu, se loni zvýšila meziročně o 21 procent, zisk skupiny o čtvrtinu. Podle Dospivy není Penta na prodej.

Obchody musí stáhnout německé pudinky, mohou mít v sobě kov

Státní veterinární správa nařídila stáhnout z prodeje pudinkové dezerty od německého výrobce Neuburger Milchwerke GmbH & Co. Německé dozorové orgány informovaly prostřednictvím systému rychlého varování RASFF ostatní členské země o přítomnosti kovového úlomku v balení dezertu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies