Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obří kamiony dostaly v Česku další povolení

Praha - V Británie je zakázali, v Česku dostaly další povolení. Zhruba tak se popsat poslední vývoj kolem takzvaných „superkamionů“, nebo-li obřích nákladních souprav o délce minimálně 25 metrů a tonáži až sedmdesát tun.

11.9.2008 11
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/ Archív

Tuzemská policie a ministerstvo dopravy povolilo jejich provoz letos v červnu, a to na zkušební dobu tří měsíců. Jak se ale ve středu podařilo zjistit Deníku, „superkamiony“ dostaly souhlasné stanovisko na další provoz.

Souhlasíte s tím, aby se po našich silnicích proháněly takové kamiony? Hlasujte v anketě.

„O povolení na konkrétní trasu se musí žádat vždy na tři měsíce. Odeslali jsme na ministerstvo dopravy souhlasné stanovisko s dalším provozem. Žádné problémy jsme s tímto nadrozměrným nákladem v uplynulých třech měsících nezaznamenali,“ potvrdil Deníku Rostislav Plachý z Policejního prezidia.

Takzvané „superkamiony“ v Česku zatím využívá pouze automobilka Škoda, která s nimi vozí textilie na trase Rokycany – Praha – Mladá Boleslav. Většina řidičů ale obří soupravu na silnici zřejmě nepotká, jelikož provoz je zatím omezen pouze na noční hodiny. Stejně tak je omezena i hmotnost, která je kvůli horšímu stavu silnic omezena na 27 tun.

„Dlouhé kamiony nyní jezdí pětkrát denně. Kdybychom používali normální kamiony, museli bychom vyjet minimálně osmkrát. Jejich provoz je tedy ekologičtější a ekonomičtější, a proto jsme požádali o další povolení k provozu,“ říká mluvčí Škoda Auto Jaroslav Černý. Jenže někteří odborníci i politici jsou stále i nadále proti provozu „silničních vlaků“. Argumentují například zkušeností ze zahraničí – ve Velké Británii chtěly firmy také prosadit provoz nadrozměrných kamionů (gigalinerů), ale politici to před dvěma měsíci nepovolili. Stejně tak se zachovaly i některé státy v Beneluxu.

„Prokázalo se, že silniční síť v Británii není pro gigalinery vhodná. Jejich provoz by si vyžádal veliké investice do infrastruktury,“ citovala média britskou ministryni dopravy Ruth Kellyovou. „Dlouhé kamiony se těžko předjíždějí a mají dlouhou brzdnou vzdálenost. Jestliže celá Evropa je nechce připustit, tak proč my,“ ptá se Jaroslav Hořín z Centra dopravní prevence. Už nyní je jasné, že Škoda Auto nebude jediným provozovatelem „superkamionů“ v Česku. Podle informací Deníku totiž o jejich provozování požádala další velká společnost. O koho přesně jde, ale zatím úřady nechtějí sdělovat.

Autor: Jan Klička

Souhlasíte s tím, aby se po našich silnicích proháněly takové kamiony?

Ano, nebude mi to vadit

10 %

Ano, ale jen v určenou dobu

9 %

Ne, na našich silnicích nemají co dělat

82 %

Je mi to jedno

0 %

Hlasovalo: 82

Anketa byla ukončena

11.9.2008 VSTUP DO DISKUSE 11
SDÍLEJ:

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Z Brna do Prahy nově jezdí více spojů. Dopravce FlixBus přidal nové autobusy (do zelena). Chce porazit dominantní RegioJet (žluté).
6

Souboj žluté a zelené. Cestující z Brna do Prahy svezou další autobusy

Lázně Bohdaneč. Fontána na Masarykově náměstí.
8

Lázně hlásí plno. Po letech škrtů se pustily i do oprav

Nepřekračujte červenou linii, varuje Jižní Korea severního souseda

Pokud Severní Korea vypustí mezikontinentální raketu s jadernou hlavicí, překročí "červenou hranici", prohlásil ve čtvrtek jihokorejský prezident Mun Če-in. Spojené státy jsou připraveny zasáhnout, ale slíbily, že jakoukoli vojenskou akci si dají schválit jihokorejskou vládou.

Pohledem Stanislava Šulce: Slyšet HDP růst

Výkon ekonomiky je stále obdivuhodnější. Tedy alespoň to tak vypadá u stolů makroekonomů, kteří sledují výlučně růst hrubého domácího produktu. Růst HDP o 4,5 procenta by nám mohli ostatní snad i závidět. Proti tomu však stojí rostoucí počet nespokojených lidí, kterým je růst HDP lhostejný, protože jej jednoduše neprožívají. Kvalita jejich životů stagnuje stejně jako platy, mírný růst vyváží stále sílící zdražování, které se zdaleka neomezuje jen na máslo.

RECENZE: Retro pro tátu. Strniště pro Jana Svěráka

Laskavé retro z těžké doby. Natočené podle klíče Obecné školy. To je v kostce nový film Jana Svěráka Po strništi bos, který režisér natočil spíš kvůli otci nežli kvůli sobě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení