VYBERTE SI REGION

Obří kamiony dostaly v Česku další povolení

Praha - V Británie je zakázali, v Česku dostaly další povolení. Zhruba tak se popsat poslední vývoj kolem takzvaných „superkamionů“, nebo-li obřích nákladních souprav o délce minimálně 25 metrů a tonáži až sedmdesát tun.

11.9.2008 11
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/ Archív

Tuzemská policie a ministerstvo dopravy povolilo jejich provoz letos v červnu, a to na zkušební dobu tří měsíců. Jak se ale ve středu podařilo zjistit Deníku, „superkamiony“ dostaly souhlasné stanovisko na další provoz.

Souhlasíte s tím, aby se po našich silnicích proháněly takové kamiony? Hlasujte v anketě.

„O povolení na konkrétní trasu se musí žádat vždy na tři měsíce. Odeslali jsme na ministerstvo dopravy souhlasné stanovisko s dalším provozem. Žádné problémy jsme s tímto nadrozměrným nákladem v uplynulých třech měsících nezaznamenali,“ potvrdil Deníku Rostislav Plachý z Policejního prezidia.

Takzvané „superkamiony“ v Česku zatím využívá pouze automobilka Škoda, která s nimi vozí textilie na trase Rokycany – Praha – Mladá Boleslav. Většina řidičů ale obří soupravu na silnici zřejmě nepotká, jelikož provoz je zatím omezen pouze na noční hodiny. Stejně tak je omezena i hmotnost, která je kvůli horšímu stavu silnic omezena na 27 tun.

„Dlouhé kamiony nyní jezdí pětkrát denně. Kdybychom používali normální kamiony, museli bychom vyjet minimálně osmkrát. Jejich provoz je tedy ekologičtější a ekonomičtější, a proto jsme požádali o další povolení k provozu,“ říká mluvčí Škoda Auto Jaroslav Černý. Jenže někteří odborníci i politici jsou stále i nadále proti provozu „silničních vlaků“. Argumentují například zkušeností ze zahraničí – ve Velké Británii chtěly firmy také prosadit provoz nadrozměrných kamionů (gigalinerů), ale politici to před dvěma měsíci nepovolili. Stejně tak se zachovaly i některé státy v Beneluxu.

„Prokázalo se, že silniční síť v Británii není pro gigalinery vhodná. Jejich provoz by si vyžádal veliké investice do infrastruktury,“ citovala média britskou ministryni dopravy Ruth Kellyovou. „Dlouhé kamiony se těžko předjíždějí a mají dlouhou brzdnou vzdálenost. Jestliže celá Evropa je nechce připustit, tak proč my,“ ptá se Jaroslav Hořín z Centra dopravní prevence. Už nyní je jasné, že Škoda Auto nebude jediným provozovatelem „superkamionů“ v Česku. Podle informací Deníku totiž o jejich provozování požádala další velká společnost. O koho přesně jde, ale zatím úřady nechtějí sdělovat.

Autor: Jan Klička

Souhlasíte s tím, aby se po našich silnicích proháněly takové kamiony?

Ano, nebude mi to vadit

10 %

Ano, ale jen v určenou dobu

9 %

Ne, na našich silnicích nemají co dělat

82 %

Je mi to jedno

0 %

Hlasovalo: 82

Anketa byla ukončena

11.9.2008 VSTUP DO DISKUSE 11
SDÍLEJ:

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
2

Od roku 2007 ubývá žen, které berou antikoncepci

Donald Trump.
22

Český krajan ze státu New Yorku očekává za Trumpa rozkvět USA

Czexit na pořadu dne není, ale reforma unie je nutná

V Americe vládne populista Donald Trump, v Koblenci se scházejí nacionalisté kolem Marine Le Penové či Geerta Wilderse a britská premiérka Theresa Mayová zavelela k nekompromisnímu odchodu z EU.

V mrazu rostou hutím náklady na výrobu, musí rozmrazovat suroviny

V mrazivém počasí vzrůstají slezským hutím náklady na výrobu. Jak v ArcelorMittalu Ostrava (AMO), tak v Třineckých železárnách se to týká hlavně vstupních surovin, které se musejí rozmrazovat. Řekly to mluvčí AMO Barbora Černá Dvořáková a TŽ Petra Jurásková. Výši nákladů na rozmrazování ale podniky nedokážou vyčíslit.

Ředitel psychiatrické nemocnice: Pacienti jsou na prvním místě. Nejsme vězení

Brno /ROZHOVOR/ – Asi šest tisíc lidí ročně podstoupí léčbu v psychiatrické nemocnici v brněnských Černovicích. Podle jejího ředitele Marka Radimského si na péči v ní stěžuje jen minimum z nich. „Personál se snaží pro pacienty dělat, co může. Kdyby na psychiatrii zaměstnanci pracovat nechtěli, už tu nejsou," míní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies