VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Od moře a slunce k realitě

Praha - Změny, které přinesl nový občanský zákoník, se týkají i podmínek reklamací zájezdů u cestovních kanceláří. Co konkrétně se změnilo oproti minulému roku?

3.9.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock

Na úvod si řekněme, že především názvosloví. Dřívější označení cestovní smlouva nahradil pojem zájezd. O tento typ smlouvy totiž jde i tehdy, když pořadatel zákazníkovi nezajišťuje cestu, respektive samot- nou dopravu.

Zájezd je definován jako soubor služeb cestovního ruchu, jejichž trvání je delší než dvacet čtyři hodin nebo zahrnuje přenocování a jejichž součástí jsou alespoň dvě z následujících plnění: ubytování, doprava nebo jiná služba cestovního ruchu, která není doplňkem předchozích a tvoří významnou část souboru všech nabízených výkonů.

Důležité také je, že místo oficiální smlouvy stačí potvrzení o zájezdu. Smlouva tedy nemusí být bezpodmínečně písemná.

Náležitosti dokladu

Nicméně pořadatel je v takovém případě povinen zákazníkovi vydat písemné potvrzení o zájezdu. To musí kromě uvedení smluvních stran, vymezení zájezdu, ceny, označení způsobu a lhůty pro uplatnění reklamací či případné výše stornovacích poplatků obsahovat i další náležitosti. Jsou jimi například popis ubytování, údaje o poloze objektu v rámci letoviska, turistická kategorie, stupeň vybavenosti a soulad s právními předpisy.

Do této kategorie patří také podrobnosti týkající se případných jiných služeb, dopravy a stravování.

U některých informací lze odkázat na katalog, který má zákazník k dispozici.

Pokud zákazník obdržel písemnou smlouvu i potvrzení a oba dokumenty se navzájem obsahově liší, může se dovolat těch ustanovení, která jsou pro něj výhodnější.

Jednou z dalších důležitých změn je zkrácení lhůty, ve které je možné zá- jezd reklamovat.

Pokud zájezd nemá vlastnosti, o nichž pořadatel zákazníka ujistil nebo které mohl zákazník důvodně očekávat, jedná se o vady, které lze reklamovat. Pořadateli je však lze vytknout pouze do jednoho měsíce po skončení zájezdu. Dříve byla tato lhůta tříměsíční.

Raději bez odkladu

Občanský zákoník zároveň uvádí, že vady by měly být vytknuty bez zbytečného odkladu, nejlépe tedy hned na místě, třeba delegátovi cestovní kanceláře.

Nezjedná-li pořadatel nápravu ani v přiměřené lhůtě, kterou určí zákazník, může si turista sjednat nápravu sám. Například si zaplatí taxík, pokud nedorazí slíbený odvoz z letiště do hotelu, a pořadatel mu posléze uhradí účelně vynaložené náklady. Případně zákazník získá právo na slevu z ceny.

Co se týče slevy z ceny zájezdu, ještě před účinností nového občanského zákoníku se mnohé kanceláře řídily takzvanou Frankfurtskou tabulkou. Tu používají k rozhodování německé soudy. Podle ní má zákazník nárok na slevu ve výši pěti až deseti procent z ceny zájezdu, pokud slíbený výhled na moře není k dispozici. Pokud člověka v noci obtěžoval hluk z ulice nebo blízké diskotéky či baru, pak mohla sleva dosáhnout deset až procent z ceny zájezdu.

Zmíněné možnosti uvádíme na tomto místě jen pro lepší ilustraci nastíněné problematiky.

Novinkou je také institut náhrady za újmu z narušení dovolené. Kromě náhrady újmy na majetku, kterou umožňovala i dřívější úprava, je nyní možné po pořadateli žádat navíc i kompenzaci za nemajetkovou újmu. Právním jazykem se jedná o náhradu újmy z narušení dovolené nebo „ztrátu radosti z dovolené", například kvůli zkrácení nebo zmaření domluveného pobytu.

Individuální přístup

Účelem ustanovení je, aby se výše náhrady určovala vždy individuálně na základě jednotlivých případů. Proto v příslušném paragrafu nejsou uvedeny žádné konkrétní případy nebo výše náhrady. Ta závisí na míře stresu a zklamání, které konkrétní osoba utrpěla.

Můžeme říci, že nový občanský zákoník poskytuje zákazníkům cestovních kanceláří poměrně velký prostor k obraně jeho práv. Zároveň obsahuje cennou možnost vymoci si to, k čemu se cestovní kancelář či agentura zavázala.

Jisté je, že u reklamací se dá úspěšnost soudního sporu odhadnout už nyní poměrně snadno. Jak však budou vypadat mantinely zmíněné náhrady újmy z narušení dovolené, bude muset určit až soudní praxe. Není však pochyb o tom, že tato praxe už není vzdálená, protože letošní letní sezona pomalu končí, a jistě se vyskytnou i případy soudních sporů.

PETR DOBEŠ
Autor je právníkem a partnerem kanceláře Taylor Wessing e|n|w|c Advokáti.

Autor: Redakce

3.9.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
V Rusku protestují tisíce lidí proti korupci.
AKTUALIZUJEME
8 6

V Rusku demonstrují tisíce lidí proti korupci. Šéf opozice byl zatčen

Vít Kalvoda.
8 12

Muž, který bojoval proti šmejdům: Někdo mi zapálil auto, raději jsem skončil

AUTOMIX.CZ

Zapomenuté české automobilky: Wikov nabízel luxus, zaujal i první "kapkou"

Tatru a Škodu zná v naší zemi každý. Jsou tu ale i další, méně známé automobilky, mezi které spadá například Wikov. Strojírenský podnik původně vyrábějící zemědělské stroje vdechnul život vozům, kterým se dnes přezdívá „československý Rolls-Royce".

Ministryně Valachová: Škola musí zveřejnit přijatého žáka s nejhorším výsledkem

Střední školy budou muset v rámci jednotných přijímacích zkoušek anonymně zveřejnit skóre přijatého žáka s nejhoršími výsledky testů. V pořadu Partie televize Prima to dnes řekla ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD). Podle ní to bude ukazatel kvality dané školy pro rodiče a zájemce o studium. Jednotné přijímací zkoušky se letos plošně konají poprvé, a to na maturitní obory středních škol.

Kvůli EET nemají kamberští prodejnu potravin

Závažný problém řeší aktuálně již měsíc obec Kamberk. Obyvatelé této vsi nemají, kde v obci nakoupit základní potraviny. Provozovatelka krámku na konci února skončila. Nechtěla kupovat drahou pokladnu pro EET.

Pamlsková vyhláška. Děti nakupují sladkosti mimo školy

Plné žáků a studentů. Tak vypadají obchody s potravinami nedaleko brněnských škol. Zjistili to redaktoři Deníku, kteří zjišťovali dopad takzvané pamlskové vyhlášky půl roku poté, co začala platit. Děti hledají v obchodech náhradu za školní bufety, které podle vyhlášky nemohou prodávat některé nezdravé potraviny či sladkosti.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies