VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Od moře a slunce k realitě

Praha - Změny, které přinesl nový občanský zákoník, se týkají i podmínek reklamací zájezdů u cestovních kanceláří. Co konkrétně se změnilo oproti minulému roku?

3.9.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock

Na úvod si řekněme, že především názvosloví. Dřívější označení cestovní smlouva nahradil pojem zájezd. O tento typ smlouvy totiž jde i tehdy, když pořadatel zákazníkovi nezajišťuje cestu, respektive samot- nou dopravu.

Zájezd je definován jako soubor služeb cestovního ruchu, jejichž trvání je delší než dvacet čtyři hodin nebo zahrnuje přenocování a jejichž součástí jsou alespoň dvě z následujících plnění: ubytování, doprava nebo jiná služba cestovního ruchu, která není doplňkem předchozích a tvoří významnou část souboru všech nabízených výkonů.

Důležité také je, že místo oficiální smlouvy stačí potvrzení o zájezdu. Smlouva tedy nemusí být bezpodmínečně písemná.

Náležitosti dokladu

Nicméně pořadatel je v takovém případě povinen zákazníkovi vydat písemné potvrzení o zájezdu. To musí kromě uvedení smluvních stran, vymezení zájezdu, ceny, označení způsobu a lhůty pro uplatnění reklamací či případné výše stornovacích poplatků obsahovat i další náležitosti. Jsou jimi například popis ubytování, údaje o poloze objektu v rámci letoviska, turistická kategorie, stupeň vybavenosti a soulad s právními předpisy.

Do této kategorie patří také podrobnosti týkající se případných jiných služeb, dopravy a stravování.

U některých informací lze odkázat na katalog, který má zákazník k dispozici.

Pokud zákazník obdržel písemnou smlouvu i potvrzení a oba dokumenty se navzájem obsahově liší, může se dovolat těch ustanovení, která jsou pro něj výhodnější.

Jednou z dalších důležitých změn je zkrácení lhůty, ve které je možné zá- jezd reklamovat.

Pokud zájezd nemá vlastnosti, o nichž pořadatel zákazníka ujistil nebo které mohl zákazník důvodně očekávat, jedná se o vady, které lze reklamovat. Pořadateli je však lze vytknout pouze do jednoho měsíce po skončení zájezdu. Dříve byla tato lhůta tříměsíční.

Raději bez odkladu

Občanský zákoník zároveň uvádí, že vady by měly být vytknuty bez zbytečného odkladu, nejlépe tedy hned na místě, třeba delegátovi cestovní kanceláře.

Nezjedná-li pořadatel nápravu ani v přiměřené lhůtě, kterou určí zákazník, může si turista sjednat nápravu sám. Například si zaplatí taxík, pokud nedorazí slíbený odvoz z letiště do hotelu, a pořadatel mu posléze uhradí účelně vynaložené náklady. Případně zákazník získá právo na slevu z ceny.

Co se týče slevy z ceny zájezdu, ještě před účinností nového občanského zákoníku se mnohé kanceláře řídily takzvanou Frankfurtskou tabulkou. Tu používají k rozhodování německé soudy. Podle ní má zákazník nárok na slevu ve výši pěti až deseti procent z ceny zájezdu, pokud slíbený výhled na moře není k dispozici. Pokud člověka v noci obtěžoval hluk z ulice nebo blízké diskotéky či baru, pak mohla sleva dosáhnout deset až procent z ceny zájezdu.

Zmíněné možnosti uvádíme na tomto místě jen pro lepší ilustraci nastíněné problematiky.

Novinkou je také institut náhrady za újmu z narušení dovolené. Kromě náhrady újmy na majetku, kterou umožňovala i dřívější úprava, je nyní možné po pořadateli žádat navíc i kompenzaci za nemajetkovou újmu. Právním jazykem se jedná o náhradu újmy z narušení dovolené nebo „ztrátu radosti z dovolené", například kvůli zkrácení nebo zmaření domluveného pobytu.

Individuální přístup

Účelem ustanovení je, aby se výše náhrady určovala vždy individuálně na základě jednotlivých případů. Proto v příslušném paragrafu nejsou uvedeny žádné konkrétní případy nebo výše náhrady. Ta závisí na míře stresu a zklamání, které konkrétní osoba utrpěla.

Můžeme říci, že nový občanský zákoník poskytuje zákazníkům cestovních kanceláří poměrně velký prostor k obraně jeho práv. Zároveň obsahuje cennou možnost vymoci si to, k čemu se cestovní kancelář či agentura zavázala.

Jisté je, že u reklamací se dá úspěšnost soudního sporu odhadnout už nyní poměrně snadno. Jak však budou vypadat mantinely zmíněné náhrady újmy z narušení dovolené, bude muset určit až soudní praxe. Není však pochyb o tom, že tato praxe už není vzdálená, protože letošní letní sezona pomalu končí, a jistě se vyskytnou i případy soudních sporů.

PETR DOBEŠ
Autor je právníkem a partnerem kanceláře Taylor Wessing e|n|w|c Advokáti.

Autor: Redakce

3.9.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Nový ukrajinský velvyslanec v České republice Jevhen Perebyjnis poskytl 21. dubna v Praze rozhovor Deníku.
EXKLUZIVNĚ
1 14

Velvyslanec Jevhen Perebyjnis: I my Ukrajinci máme svého Jana Palacha

Vydatné srážky zaměstnávají hasiče
26

Povodňová situace se v noci zklidnila. První stupeň nově platí na Blanici

DOTYK.CZ

Letní festivaly bez EET? Pivo jen na stojáka a nechtějte k němu tatranku

Čím se budou letošní letní festivaly lišit od těch loňských? Tak třeba tím, že si možná častěji než dřív budete moci dát pivo jenom "na stojáka". A že k němu nedostanete balené oříšky ani tatranku. Důvodem je elektronická evidence tržeb.

Pohledem Kateřiny Perknerové: Sobotka nastražil past. Sám do ní padá

Bohuslav Sobotka řeší půl roku před volbami neřešitelný problém. Vlastní stranu sice očistil od všech svých oponentů a v kampani mu nikdo nebude podrážet nohy, ale na lidi to nezabírá. Co hůř, nejsou okouzleni ani smrští zpráv o zvyšování platů, důchodů, slev na děti a dalších sociálních vymoženostech.

Češi chtějí pilulky z internetu. Utratí za ně miliardy korun

Češi mění své zvyky. Pokud u nich propukne kašel, neběží hned k lékaři či lékárníkovi, ale koupí si kapky na internetu. Ukazují to průzkumy Státního ústavu pro kontrolu léčiv. Léky na síti si podle nich objednává skoro polovina lidí, kteří internet používají. Jejich počet navíc každoročně stoupá.

Zetor se po letech vrací do Zambie, v zemi bude mít své české techniky

/VIDEO/ Zambie je novou zemí na africkém kontinentu, kamspolečnost Zetor Tractors bude dovážet své stroje. Značka Zetor nově navázala spolupráci s partnerem Agriserve Agro. K symbolickému stvrzení spolupráce došlo na veletrhu Agritech EXPO 2017 konaném koncem dubna v zambijské Chisambě, kde byly předány první stroje novým majitelům.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies