VYBERTE SI REGION

Od roku 2015 nebudou peníze na stavby podporované EU, tvrdí ministerstvo

Praha – Od roku 2015 podle ministerstva dopravy nebude dost peněz ani na spolufinancování staveb, na které přispívá Evropská unie. Hrozí tak, že stát o tyto prostředky přijde. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) proto v návrhu rozpočtu na příští rok a výhledu na roky 2015 a 2016 žádá o navýšení peněz o 24 miliard korun na tyto tři roky. Vyplývá to z materiálu, který vládě při projednání rozpočtu SFDI předloží ministr dopravy Zdeněk Žák.

3.9.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Barbora Horáková

Celkem má podle současného návrhu fond v roce 2014 hospodařit s 66 miliardami korun, v následujících dvou letech ale má rozpočet včetně peněz z EU klesnout na 45 a 47 miliard korun.

„Rozpočet fondu v tento okamžik v roce 2014 pokračuje v trendu financování akcí a v roce 2015 a 2016 tam jsou nuly," uvedl na dnešní konferenci ředitelů projekčních společností ředitel SFDI Tomáš Čoček. Dlouhodobé koncepce v dopravní politice, které jsou potvrzené i vládou, tak podle něj narážejí na přístup ministerstva financí, které tyto koncepce nerespektuje. Pokud se ministerstvu dopravy nepodaří dodatečné peníze získat alespoň pro rok 2015, hrozí, že resort dopravy na přelomu let 2014 a 2015 bude zastavovat rozestavěné stavby.

Riziko spočívá podle Čočka především v razantním omezování prostředků z národních zdrojů. Zatímco v příštím roce do fondu ze silniční a spotřební daně, poplatků za užívání dálnic a dotací na krytí deficitu přiteče 43 miliard korun, v následujících dvou letech to bude o šest miliard méně. Nesmyslné jsou proto podle šéfa fondu předpoklady pro čerpání peněz z jednotlivých evropských programů. Pro stavby totiž nebude dost národních peněz, které pro poskytnutí dotace EU vyžaduje.

Pokud se mají vyčerpat dotace z Operačního programu doprava I. (OPD I pro roky 2007 – 2014), je podle SFDI potřeba rozpočet navýšit o 4,5 miliardy korun napřesrok, o 8,6 miliardy korun v roce 2015 a o 3,9 miliardy korun v roce 2016. Pokud ale nemá stát nabrat skluz v čerpání peněz z navazujícího programu OPD II. a fondů CEF ( fond pro rozvoj celoevropsky významné infrastruktury), bude nutné přidat další dvě miliardy v roce 2015 a pět miliard v následujícím roce. To by podle odhadů fondu umožnilo vyčerpat z EU více než 16 miliard korun.

Přestože zvýšení rozpočtů SFDI považuje ministerstvo dopravy za minimální možné, příjmy fondu neodpovídají finančním nárokům, se kterými se počítá v koncepčním materiálu dopravních sektorových strategií. Ty ročně požadují 70miliardovou dotaci na výstavbu a údržbu dopravní infrastruktury.

Autor: ČTK

3.9.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
5

Od roku 2007 ubývá žen, které berou antikoncepci

Transgas
1 2

Historikové bojují za Transgas, žádají ministra o pomoc

Svého dinosaura má i Nicolas Cage, Mongolsko je chce zpět

Mongolský pastevec Gelegraš si vylepšoval svůj příjem tím, že vodil turisty za starou dinosauří lebkou nedaleko útesů Bajanzag v poušti Gobi. Jednoho dne však zkamenělina zmizela. Podobně byly tisíce dalších zkamenělin ukradeny od té doby, co tam americký cestovatel Roy Chapman Andrews, který byl inspirací pro filmovou postavu Indiana Jonese, ve 20. letech minulého století objevil vejce dinosaurů.

Kardinál Vlk trpí rakovinou, čeká ho chemoterapie

Kardinál Miloslav Vlk trpí rakovinou plic s metastázami do kostí a čeká ho chemoterapie. Zdravotní problémy se u čtyřiaosmdesátiletého církevního představitele začaly projevovat zhruba na jaře loňského roku a o Vánocích se zhoršily natolik, že musel být na několik dní hospitalizován. Nemoc mu byla diagnostikována po Novém roce, nyní je v domácím ošetřování. Informuje o tom jeho osobní web.

Motorový surf z Moravy dobyl svět, výroba se blíží továrnám formule 1

Holdujete surfování? Pak máte na českých rybnících problém. Ale jde to i bez mořského příboje. Brněnský inženýr Martin Šula vsadil na vývoj motorizovaného surfu, který si poradí bez vln. Dnes dominuje světovému trhu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies