VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odboráři Hyundai chtějí jednat o vyšších platech

Nošovice - Odboráři budou mít vyšší nároky než vloni. Vyjednávání začne v lednu.

25.11.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Pavel Sonnek

V nošovické automobilce Hyundai budou odbory požadovat v kolektivním vyjednávání zvýšení mezd. Podle odborářů se firma dostala z loňské ztráty do zisku. Proto půjdou do vyjednávání o nové kolektivní smlouvě s vyššími nároky než minule, kdy zaměstnancům platy vzrostly o sedm procent. ČTK to řekl šéf odborů společnosti Hyundai Motor Manufacturing Czech Radek Kuchař.

Vyjednávání začne podle něj po Novém roce, kvůli loňským problémům s přesčasy a složitějšímu vyjednávání se strany dohodly až v dubnu. „Určitě půjdeme do vyjednávání s vyššími nároky, než co jsme měli minulý rok. Zatím máme jenom předběžné plány, musíme se ještě zeptat lidí. Asi mezi ně rozšíříme nějaký dotazník, aby napsali, co by si přáli,“ uvedl Kuchař.

Mluvčí automobilky Petr Vaněk ČTK řekl, že vedení je připraveno s odbory vyjednávat seriózně a korektně. „Vyslechneme jejich návrhy, předložíme návrhy společnosti, jsem si jist, že k nějakému kompromisu dospějeme,“ uvedl.

Průměrný plat: O deset tisíc nižší než ve Škodovce

Průměrná dělnická mzda v Hyundai se pohybuje podle odborářů přibližně kolem 17.000 až 18.000 korun, což je o 10.000 Kč méně než ve Škodě Auto. „Určitě se opět budeme chtít přiblížit mzdám ve Škodovce a TPCA. Zástupce Hyundai sliboval, že se do pěti let vyrovnáme jiným automobilkám. Přitom zatím se k nim vůbec neblížíme,“ konstatoval Kuchař.

Konkrétní procentuální navýšení platu, které budou požadovat, určí podle hospodářského výsledku firmy na konci roku. Letos nošovický závod za první pololetí dosáhl podle údajů mateřské společnosti zisku zhruba 400 milionů korun. Minulý rok byl ve stejném období ve ztrátě zhruba 650 milionů korun. „Samozřejmě budeme požadovat navýšení mezd plus nějaké benefity navíc. Jestli půjde o nějaký příspěvek na dovolenou, 13. plat, to ještě uvidíme,“ podotkl Kuchař.

Stávková pohotovost

Odbory znovu budou žádat stanovení práce přesčas, kvůli které loni v prosinci přerušili zaměstnanci výrobu a na dva týdny vyhlásili stávkovou pohotovost. „Chceme přesčasy upravit vnitřním předpisem, ale se zaměstnavatelem jsme se minule nedohodli, vůbec na to nechtěl přistoupit. Zahrneme to znovu do návrhu kolektivní smlouvy, ale počítám, že to nebude opět průchozí,“ uvedl Kuchař. Situace s přesčasy je nyní podle něj v Hyundai klidnější, protože nejsou nařizovány tak často jako loni.

V Tatře už se začalo vyjednávat

V Tatře již kolektivního vyjednávání začalo. „Předali jsme si vzájemně návrhy, jak by to mělo vypadat. Zatím se s návrhy vzájemně seznamujeme,“ uvedl předseda tatrováckých odborů Pavel Baroň. Požadavky zatím nechtěl specifikovat. „Nechci dávat do světa, že chceme tolik a tolik více na mzdách, protože někdo řekne, že chceme zvyšovat mzdy a Tatře se přitom nedaří, nebo opačně, když řeknu, že nechceme zvyšovat, tak mi lidé vyčtou, že za ně nebojujeme,“ prohlásil.

Kolektivní smlouva v Tatře je podepsána do konce roku. Pokud by se odbory neshodly s vedením na znění nové, stávající bude platit do března 2011. Tatra v říjnu kvůli snižování nákladů propustila 76 zaměstnanců. Počet propuštěných snížila, původně jich chtěla propustit 180. Za poslední dva roky vykázala kopřivnická automobilka ztrátu zhruba 1,3 miliardy Kč.

Kolektivní vyjednávání o pracovní době na rok 2011 a sociálních nákladech už zahájili také v největší tuzemské automobilce Škoda Auto.

Autor: ČTK

25.11.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Havárie ultralightu. Ilustrační foto:
AKTUALIZUJEME

Bolí mě záda. Pád ultralightu nedaleko letiště Pohoří pilot přežil.

Sále populárnější lev Fufi žije ve Zděchově.
12

Chovatel lva: Úřady mě chtějí finančně zlikvidovat

Poslední den kouření v hospodách: Protesty? Třeba vysypání nedopalků na ulici

/ANKETA, INFOGRAFIKA/ Poslední možnost zakouřit si v restauraci nebo baru mají v úterý lidé po celé republice. Pak už jim to nedovolí takzvaný protikuřácký zákon, který začne platit od středy 31. května.

Michal Klíma: Stát má podporovat nezávislá média

Téma svobody médií v České republice se už dostalo i do agendy jednání Evropského parlamentu. Dne 1. června se budou poslanci zabývat tématem Riziko politického zneužití médií v ČR.

AUTOMIX.CZ

Garáž 10 motoristů: Tahle parta stavěla fascinující auta, socialismu navzdory

Sedmdesátá léta minulého století československým automobilovým nadšencům příliš nepřála. Nabídka aut byla samozřejmě úzká a když už jste si vybrali, ani samotné pořízení nemuselo být snadné. Našli se ale tací, kteří se s takovou situací odmítli smířit a i v náročných podmínkách si plnili svoje automobilové sny. Takoví byli i nadšenci, kteří stáli za projektem s podivuhodným názvem GIOM.

Záludná Paříž. Je Roland Garros nejtěžší grandslam?

Každý grandslam bývá spojován s nějakým tím „nej", které si pečlivě hýčká a žárlivě střeží. Wimbledon je ze čtyř tenisových veleturnajů nejstarší a nejtradičnější. US Open nabízí nejvyšší prize money. Australian Open má zase pověst toho nejpohodovějšího grandslamu. A co aktuálně probíhající French Open? V čem vyniká nad konkurenty?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies