Jako hranice mezi letními 
a zimními pneumatikami se udává sedm stupňů Celsia. Je velký problém, když někdo přezuje a bude ještě teplo?
Velký problém to není, takový řidič ale bude mít větší opotřebení pneumatik, dezén půjde rychleji dolů a zadruhé bude mít o trochu vyšší spotřebu, takže provoz vozidla bude nákladnější.

Čím se řídit při nákupu nových pneumatik, jaké parametry se vyplatí sledovat?
Nejdůležitější je vzít 
v úvahu, jak a kde řídím. Ten, kdo jezdí v horách, musí sledovat, jak se chová pneumatika na sněhu, ledu 
a mokru. Toho, kdo naopak jezdí hlavně ve městě, zajímá spíš sucho a mokro. Led se sněhem ho zajímá jen okrajově, protože takové podmínky jsou ve městě minimálně. Rozdíl je také v tom, jak často a daleko auto jezdí. Ten, kdo vyráží na dlouhé tratě, kontroluje navíc opotřebení 
a spotřebu.

Pomohou ve výběru štítky?
Lepší je sledovat spotřebitelské testy, které odpovídají běžné jízdě. Štítky ve výběru dokážou pomoct, ale ne úplně. Z testů si každý řidič může vybrat pneumatiku, která mu vyhovuje. Není potřeba kupovat tu, která se umístila na prvním místě, ale třeba až na třetím, protože vyhovuje podmínkám, ve kterých se řidič pohybuje nejčastěji.

Ve vašem testu uspěly tři čtvrtiny vybraných pneumatik. Jak jsou na tom ty středně drahé?
Platí, že se dá řídit cenou. Čím je guma dražší, tím je lepší. Ty středně drahé se většinou umisťují uprostřed žebříčku testovaných pneumatik. Jejich kvalita není nijak hrozná, musíme u nich ale počítat s tím, že třeba na mokru jsou horší než ty prémiové a dražší. Případně mají vyšší hluk, horší opotřebení nebo spotřebu.

Pokud řidič přezouvá na obutí, na kterém už jednu nebo dvě zimy jezdil, co je třeba zkontrolovat?
Určitě je potřeba se podívat, jestli pneumatika není popraskaná nebo sjetá na jednu stranu, v tom případě by byla špatná sbíhavost kol. Doporučuji také přezouvat 
v autoservisu a ne doma 
v garáži, kde člověk nedotáhne potřebné šrouby tak, jak by měl. V tomto případě by se mohlo stát, že by kola takzvaně předbíhala vozidlo, což může být hodně nebezpečné.

Kolik sezon vydrží jedno obutí?
Od chvíle, kdy pneumatiku nazuji na vozidlo a poprvé 
na ní vyjedu, vydrží čtyři, maximálně pět let. Poté, 
i když je dezén odpovídající, je potřeba ji vyměnit za novou. Roky se počítají opravdu od prvního vyjetí a ne od nákupu nebo výroby pneumatiky. Do té doby je totiž chráněna speciálním filmem a její stav se nezhoršuje.

V testu automotoklubu nedopadly dobře celoroční pneumatiky. Proč je řidičům nedoporučujete?
Celoroční obutí je hybrid mezi letní a zimní pneumatikou, není letní ani zimní 
a v podstatě nepomůže řidiči v ničem. Z každého testování vyjde, že jedno kritérium má naprosto špatné, druhé slabší a teprve další dvě dobrá. Rozhodně se nedají doporučit na běžné ježdění. Těm, kdo jezdí hodně, tak vůbec ne, těm, kdo jezdí středně, tak také ne. Řidičům, kteří jezdí výjimečně, spíš doporučujeme nechat na autě letní gumy a v zimě využívat městskou hromadnou dopravu.

Jak ještě připravit auto na zimu?
Nejlepší je zajet si na kondiční prohlídku, která zjistí všechny závady a nedostatky. Kontrolují se sbíhavost pneumatik, kapaliny a různé směsi, u kterých se ověřuje množství i kvalita. Například levná směs do ostřikovačů ne vždy pomůže. S vyšší rychlostí vozidla se na předním skle snižuje teplota, proto 
i když je venku minus deset, nemusí mi stačit směs do minus dvaceti. Pokud je vozidlo v záruce, automobilky nabízí tento servis v řádu stokorun. Jsou i různé slevové akce, takže není problém prohlídku absolvovat. Dobré je spojit ji právě s přezutím. 

Pneu

KATEŘINA CIBOROVÁ