VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stávkující odboráři ochromí dopravu v Ostravě

Ostrava – Situace v Dopravním podniku Ostrava (DPO) se vyostřila. Odboráři rozhodli, že na podporu svých požadavků začnou od půlnoci 1. června stávkovat. Šestiměsíční vyjednávání o výši mezd s vedením dopravního podniku totiž neskončilo dohodou.

30.5.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Attila Racek

Zatímco vedení navrhuje jedenapůlprocentní navýšení tarifní mzdy, odbory požadují, aby zaměstnanci dostali přidáno pět procent. Což by znamenalo zvýšení průměrné mzdy o asi 1800 korun.

„Už pro rok 2010 jsme souhlasili se zmrazením mezd. A tak jsme letos očekávali, že to navýšení bude vyšší. To, co nám nabízí vedení, by po započtení inflace vlastně znamenalo pokles reálné mzdy o jedno procento, což nemůžeme dopustit,“ konstatoval šéf odborů DPO Ivo Protivínský.

Zatím není jasné, kolik zaměstnanců z celkových téměř dvou tisíc tří set se do stávky zapojí a jak bude doprava ve městě ochromena. Lidé se ale mohou připravit na potíže.

„Hodně by mi to zkomplikovalo život. Vozím dítě každé ráno do školky veřejnou dopravou, auto totiž nemám. To bych si nejspíš musela vzít volno. Největší problém vidím v tom, že nevím, jak dlouho bude stávka trvat a které linky budou jezdit,“ reagovala například cestující Hana Ohnheiser, která bydlí v Petřkovicích a denně cestuje do centra města.

V provozu alespoň páteřní linky

Vedení Dopravního podniku Ostrava informovalo, že pokud bude stávka opravdu ve středu zahájena, udělá všechno pro to, aby byla zajištěna veřejná doprava alespoň několika páteřních tramvajových linek a vybraných linek autobusové a trolejbusové dopravy. Jak budou spoje po dobu stávky jezdit, oznámí v pondělí.

„Stávkou bude poškozeno dobré jméno společnosti. Omlouváme se všem cestujícím a občanům města za problémy, které jim mohou s ohledem na tento stav vzniknout,“ reagovalo vedení DPO.

Náměstek ostravského primátora pro dopravu Aleš Boháč věří, že se dá naplánované stávce ještě zabránit. Situaci může zvrátit pondělní kolektivní vyjednávání.

„Při setkáních s odboráři se s nimi budeme snažit dohodnout tak, aby hromadná doprava ve městě nebyla ochromena. Jsme také připraveni promluvit si se zaměstnanci, navštívit jednotlivá střediska a všechno jim vysvětlit,“ uvedl Boháč.

Dodal, že zaměstnancůmdopravního podniku, který je příspěvkovou organizací města, byly v posledních pěti letech postupně navýšeny platy o třiatřicet procent. V současné době činí jejich průměrná mzda 22 tisíc korun. Aby město splnilo požadavek odborů na navýšení mezd, muselo by uvolnit z rozpočtu skoro 40 milionů korun. A to podle Boháče není v možnostech městského rozpočtu.

IVA HAVLÍČKOVÁ
JAKUB MALCHÁREK

Čtěte také: Dopravní odbory začaly chystat na červen stávku

30.5.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

eet
6

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Výhled na České středohoří. Vzadu Milešovka
0 14

Obludné plány na zastavění vrcholu Milešovky šly k ledu

Co je nepřijatelné? Večerní emaily nebo zdrobněliny v doméně

Lidé často v elektronické komunikaci podceňují pravidla slušného chování. Ať se jedná o emaily, esemesky nebo internetové diskuse. Jak na úřední mail?

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

AUTOMIX.CZ

PŘEHLEDNĚ: Proč se škodovky jmenují, jak se jmenují?

Od konce 80. let česká automobilka Škoda svoje modely označuje výhradně slovními názvy. Na začátku této éry byl samozřejmě Favorit.

DOTYK.CZ

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies