VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odboráři v TPCA požadují třináctý plat a větší příplatky

Kolín – Nový příplatek za odpolední směnu, vyšší příplatek za noční směnu, třináctý plat před letními prázdninami a Vánocemi. Tak by se daly v kostce shrnout požadavky odborářů v TPCA, kde se v těchto dnech vedou tvrdá jednání o podobě nové kolektivní smlouvy.

23.3.2015 AKTUALIZOVÁNO 23.3.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Petřík

Odboráři neváhali dokonce vyhlásit stávkovou pohotovost, aby posílili svoji vyjednávací pozici. „Stávka je však až krajním řešením," řekl Ivo Navalaný, předseda odborové organizace KOVO, která v TPCA působí vedle dalších odborů, a sice ASO.

Stávková pohotovost v kolínské automobilce TPCA, která před dvěma týdny oslavila 10 let sériové výroby, ještě nikdy vyhlášená nebyla.

Protestují proti kontu pracovní doby

Odborář Ivo Navalaný z KOVO řekl, že firma ve svém návrhu kolektivní smlouvy požaduje zvýšení flexibility zaměstnanců. „Firma navrhuje zavést konto pracovní doby. To znamená, že by pracovní doba byla variabilní podle požadavků výroby," vysvětlil.

Odbory to podle slov svého předsedy vnímají jako zásah do komfortu lidí. „Museli by chodit do práce v jiné dny, než jsou zvyklí, nebo by naopak někdy museli zůstávat doma. Vedle toho firma vytváří obrovský tlak na snižování nákladů," řekl.

Předseda odborové organizace ASO Imrich Rezek neváhal označit konto pracovní doby rovnou za strašáka pro zaměstnance. „Za prvé zatím neviděli návrhy. Kromě toho v době Internetu vědí, že to nechtějí ani zaměstnanci Škody a podobných firem, že dávají najevo svoji nechuť k tomuto produktu," vysvětlil.

Podle něj mají zaměstnanci strach, že budou v práci v létě neustále. Naopak v zimě, kdy bude poptávka slabší, budou doma. „Konto pracovní doby funguje tak, že když práce je, tak se přidávají směny. Když ne, tak se ubírají. Zaměstnanci ale říkají, že si chtějí užít dovolenou i v létě," vysvětlil, proč mají obavy z této novinky.

Snižování nákladů prý znamená menší růst mezd

Snižování nákladů podle jeho slov to znamená, že by platy neměly růst tak, jak by si odboráři přáli. V návrhu se hovoří o zřízení třináctého platu místo stávajícího bonusu, který by se vyplácel podle požadavku ve dvou termínech: před letní odstávkou a před Vánoci. Kromě toho chtějí odbory navýšit odstupné. „Jde o to, aby lidé měli větší sociální jistoty. Když chce firma po lidech větší flexibilitu, musí to být někde vyváženo," podotkl. Dále se hovoří o zřízení seniority a zvýšení či zavedení příplatků za směny.

Ty by měly být dva: odboráři chtějí zavést příplatek za odpolední směnu, a sice deset korun za hodinu. Zvýšit požadují příplatek za noční směnu, konkrétně chtějí navíc 25 korun za hodinu.

Příplatky mají kompenzovat méně hodin

Zavedení příplatku za odpolední směnu a zvýšení příplatku za noční šichtu má podle Imricha Rezka z odborů ASO vykompenzovat změnu směnného režimu. „V současné době se odehrává studie pracovní doby, kdy to vypadá, že by noční směna mohla být kratší. Tento příplatek by měl nahrazovat méně pracovní doby," vysvětlil.

Ivo Navalaný zároveň dodal, že odbory chtějí ve firmě vytvořit takové podmínky, aby firma neměla problém shánět zaměstnance v náboru. „Když budeme špičkově zaplacení, tak by k nám lidé mohli chtít nastupovat automaticky bez složitých a drahých náborových akcí," řekl.

Smlouva by měla být uzavřena v dubnu

Kolektivní vyjednávání se odehrává dvakrát týdně, původně měla být smlouva uzavřena už na konci března. „Stávající kolektivní smlouvu jsme prodloužili v celé její platnosti, máme cíl novou uzavřít do konce dubna," vysvětlil Ivo Navalaný. „Vyhlášení stávkové pohotovosti bereme jako varovný signál pro firmu, že nálada mezi lidmi není dobrá, že jsou ochotní případně postupovat k dalším krokům," řekl.

Zda to znamená ochotu stávkovat, odpověděl, že se otevřeně o stávce nemluví. „Je to až krajní řešení. Zatím budeme jednat, uvidíme. Když jsme stávkovou pohotovost vyhlásili, tak se o tom také musíme bavit," dodal.

Automobilka požadavky zatím nekomentovala

Vedení automobilky zatím jednotlivé požadavky odborů nekomentuje. „Detailní požadavky odborových organizací v průběhu kolektivního vyjednávání nehodnotíme. Tento týden pokračuje vyjednáváni schůzkami, kde tyto detaily budeme řešit," uvedl mluvčí TPCA Radek Kňava.

Autor: Jakub Šťástka, Jana Martinková

23.3.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Škoda Kodiaq.
36

Škoda Kodiaq je hit. Na některé verze se čeká půl roku

V paneláku Na Borku v Jirkově hořelo. Plameny vyšlehly zřejmě po přechozím výbuchu.
2 13

Požár v jirkovském paneláku: Dva lidé zemřeli, hasiči evakuovali sto lidí

DOTYK.CZ

Drama v Africe. Ovládne ji islámský terorismus?

V posledních několika letech se některé oblasti afrického Sahelu, tedy pásma zemí zhruba od Mauretánie po Súdán, proměnily v hlavní bojiště proti mezinárodnímu terorismu. Zejména to platí o Nigeru.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

VIDEO: Legendární "vejtřaska" slaví, před 65 lety byl vyroben první prototyp

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární "vejtřaska", jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies