Úderem 22. hodiny se na linkách mladoboleslavské automobilky opět rozjela výroba vozu Škoda Octavia. Do Škody Auto se tak po třítýdenní hromadné dovolené vrátil úplný pracovní život, stejně tak se to stalo ve stovkách dalších firem přímo v Mladé Boleslavi či v jejím bezprostředním okolí, které automobilce dodávají komponenty. Zbytek výroby se pak rozjel v pondělí ráno.

Škoda Auto se „sítí“ svých dodavatelů tvoří obrovský řetězec největšího zaměstnavatele na Mladoboleslavsku, kde pracují dvě třetiny Mladoboleslaváků. Na výplatách v automobilovém průmyslu jsou pak závislí i místní podnikatelé, živnostníci a provozovatelé služeb, u nichž zaměstnanci automobilky a jejích dodavatelů utrácejí své peníze. Tento koloběh dostává každoroční ránu v červenci během hromadné dovolené Škodovky, kdy z města většina lidí odjede na dovolenou, své obchody a další služby tak zavírají i živnostníci.

Letos byla hromadná dovolená dlouhá tři týdny, tu si užila zejména velká část zaměstnanců v Mladé Boleslavi a Vrchlabí. Naopak v pobočném závodě Kvasiny se ve třetím týdnu dovolené kvůli obrovskému zájmu zákazníků vyráběly vozy Superb, Yeti a Roomster. Kvůli tomu museli do práce i někteří zaměstnanci v Mladé Boleslavi, kteří pracují na některých dílech pro tyto modely. V Mladé Boleslavi se také během dovolené vyráběly nedostatkové motory TSI.

"Chceme jistotu práce a dobré mzdy"

Odbory KOVO už před dovolenou oznámily, že za práci lidí o dovolené budou chtít lepší přístup v oblasti zaměstnanosti, mezd a dalších podmínek pro své členy a zaměstnance firmy ze strany vedení automobilky.

„Ať máme pocity jakékoli, největším našim pánem je zákazník, pro něho prostě auta vyrobit musíme, kdybychom se měli rozkrájet. Nicméně, management spolu s námi musí táhnout za jeden provaz a nesmí se tedy při dalších jednáních zapomenout, že jsme práci udělali, ať už se jedná o osobní problémy některých zaměstnanců, tak i o zaměstnanost jako takovou, o spravedlivou odměnu za práci – mzdu, bonusy, různé příplatky, týmovou práci atd.,“ řekl předseda odborů KOVO ve Škoda Auto Jaroslav Povšík v týdeníku Škodovácký odborář.

Co přesně budou odboráři žádat, není jasné, nicméně už na jaře příštího roku je čeká opět vyjednávání o mzdách a již na sklonku tohoto roku se bude vyjednávat o sociálních nákladech a roční pracovní době a zde se již dají očekávat určité požadavky.

„Pokud dokážeme auta pro zákazníky udělat, najdeme také systém, aby to lidi nebolelo, aby byli pyšní na to, že mohou zákazníkům dodat auta a věděli, že jsou za to spravedlivě odměněni a oceněni jako lidé, jako zaměstnanci firmy Škoda,“ dodal Povšík.