VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Oděvní řetězce tají původ svého zboží

Praha - Průzkum Společnosti pro Fair Trade ukázal, že čtyři z pěti obchodníků nechtějí přiznat, odkud textil pochází

4.3.2010 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto:

Značkové tričko? Made in China. Značková bunda? Made in Thaj­wan. Myslíte si, že jste na vietnamské tržnici? Omyl, tak to dnes běžně vypadá v českých kamenných obchodech s oděvy. Vyplývá to alespoň z průzkumu Společnosti pro Fair Trade. Podle něho navíc většina oděvních řetězců v Česku tají, odkud své zboží bere.

„Ze 114 námi oslovených poskytlo informace pouhých 18 společností,“ uvádí Michaela Rychtecká ze Společnosti pro Fair Trade. „Právě ty ale většinou vyrábějí v České republice. Firmy, které dovážejí zboží z Asie, povětšinou odpověď odmítly,“ dodává autorka výzkumu Rychtecká.
Z průzkumu třeba vyplynulo, že i sportovní značka Alpinepro, která oblékla českou olympijskou výpravu, vyrábí své produkty v Asii. Deník si tuto informaci chtěl potvrdit přímo u Alpinepro, bohužel do uzávěrky čtvrtečního vydání jsme nedostali odpověď.

I kdyby to byla přece jen pravda, podle analytiků nejde o nic zarážejícího. Do Asie se dnes stěhuje většina firem, aby vůbec přežila.
„Standardní model je takový, že firmy své výrobní kapacity přesouvají do asijských zemí. Je to mnohem levnější, než kdyby vyráběly ve svých domovských zemích,“ říká například analytik společnosti Atlantik FT Milana Vaníček. A netýká se to jen oděvů, na východ se odstěhovalo třeba sklářství či výroba oceli.

Podniky Moira a Jitex ještě nepodlehly

Producenti, kteří ještě nepodlehli „asijské výrobní horečce“, se už skoro dají spočítat na prstech. Podle Fair Trade mezi ně patří třeba značky Moira či Jitex. „Naše firma prodává výhradně zboží vyrobené ve vlastní výrobní kapacitě v Písku. Dodržování všech standardů je pro nás samozřejmostí,“ uvádí ředitel Jitexu Radek Slavíček.

„Do budoucna uvažujeme o zavedení oblečení s certifikátem bio,“ dodává Slavíček.
Zuby nehty se zatím drží oděvní podnik OP Prostějov. Ještě před několika dny hrozilo kvůli dluhům úplné uzavření závodu, ovšem úterní jednání věřitelů rozhodlo, že legendě českého odívání dá ještě šanci. OP ale čeká restrukturalizace. Co se pod tímto slovem skrývá, se
v současnosti dá jen stěží odhadnout.

Autor: Vojtěch Janda

4.3.2010 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Škoda Kodiaq.
36

Škoda Kodiaq je hit. Na některé verze se čeká půl roku

V paneláku Na Borku v Jirkově hořelo. Plameny vyšlehly zřejmě po přechozím výbuchu.
2 13

Požár v jirkovském paneláku: Dva lidé zemřeli, hasiči evakuovali sto lidí

DOTYK.CZ

Drama v Africe. Ovládne ji islámský terorismus?

V posledních několika letech se některé oblasti afrického Sahelu, tedy pásma zemí zhruba od Mauretánie po Súdán, proměnily v hlavní bojiště proti mezinárodnímu terorismu. Zejména to platí o Nigeru.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

VIDEO: Legendární "vejtřaska" slaví, před 65 lety byl vyroben první prototyp

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární "vejtřaska", jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách.

AKTUALIZOVÁNO

Prezident USA Trump znovu napadl média, prý jsou šiřiteli falešných zpráv

Americký prezident Donald Trump na shromáždění svých stoupenců na Floridě znovu ostře zaútočil na média, která kritizoval jako "šiřitele falešných zpráv a součást zkorumpovaného systému". Informovala o tom dnes agentura AP, podle níž bylo shromáždění konané v sobotu odpoledne místního času (v noci na dnešek SEČ) začátkem kampaně ke zvýšení Trumpovy popularity po jeho lednovém nástupu do úřadu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies