„Navrhuji přesunout dnešní projednání až na září. Nejen, že jste to dali v polovině prázdnin, ale ještě jste zvolili začátek v poledne všedního dne. To se jeví jako sabotáž," řekl například Petr Kužvart z občanského sdružení Ateliér pro životní prostředí. Za svůj požadavek si vysloužil potlesk zhruba dvou stovek přítomných odpůrců stavby.

Vrchní ředitelka sekce technické ochrany životního prostředí MŽP Jaroslava Honová, která je pověřena řízením odboru posuzování vlivů na životní prostředí a integrované prevence, zopakovala, že jde už o druhý termín, první červnový byl kvůli povodním zrušen. „Zákon říká, že v takovém případě musíme v co nejkratší lhůtě stanovit nový termín a pozvat všechny odborníky. Věřte, že to dalo velkou práci. Zákon nám neukládá, že pokud jsou prázdniny, tak nemůžeme svévolně termín přesouvat," řekla. Zopakovala, že musí trvat na tom, aby se setkání uskutečnilo. „Organizace stála velké prostředky a zabrala hodně času," dodala.

Samo jednání bylo velmi rušné, iniciativa přivezla odpůrce rozšiřování letiště několika autobusy. Nakonec se v jedné z hal letňanského výstaviště sešlo několik stovek převážně odpůrců záměru, kteří se k němu chtěli vyjádřit. Už na začátku setkání tak bylo jasné, že dřív než v osm večer neskončí.

Zástupce investora, ředitel vodochodského letiště Martin Kačur, shrnul záměr změn. „Ročně bude odbaveno 35 tisíc příletů a odletů, v nočních hodinách letiště v provozu nebude," řekl. Vzápětí však připustil, že projekt počítá s výjimkami. „Po 22:00 připouštíme maximálně 730 zpožděných letadel ročně, během jednoho dne by jich nebylo více než čtyři," poznamenal, načež přítomní začali hlasitě pískat.

Zástupci samospráv hovořili shodně. „Není to projekt ve veřejném zájmu. Jsme zásadně proti," uvedl místostarosta Baště Václav Žihla. Ostřejší slova volil starosta obce Chvatěruby František Derfl. „Nenecháme se vyhnat z našich domovů zničením životního prostředí a sobeckým záměrem navrhovatele. Kategoricky odmítáme jednat o jakýchkoliv kompenzacích. Život za peníze se vyměnit nedá," řekl za bouřlivého ohlasu přítomných.

Starosta Kralup nad Vltavou Petr Holeček napadl zpracovaný posudek, který je podle něj tendenční. „Nezohledňuje dopad na zdraví, životní komfort a další negativní vlivy," upozornil.

Zástupci obcí: dokumentace má řadu nedostatků

Už v pondělí zástupci obcí z okolí Letiště Vodochody sdružených do iniciativy Stop Letišti Vodochody prohlásili, že nesouhlasí s případným kladným posudkem dokumentace procesu posuzování jeho vlivů na životní prostředí EIA. Podle nich má dokumentace řadu nedostatků a ministerstvo životního prostředí prý nemůže vydat souhlas. Zároveň zástupci iniciativy pohrozili, že pokud MŽP bude souhlasit, obrátí se na soud. Investor, kterým je finanční a investiční skupina Penta, oponuje, že projekt je v souladu s českou legislativou.

Letiště Vodochody patří do skupiny Aero, kterou ovládá společnost Penta. Aero koupila od státu na začátku roku 2007 za tři miliardy korun. Na letišti chce v budoucnu odbavovat ročně 3,5 milionu cestujících hlavně nízkonákladových aerolinií, nepravidelných a privátních letů. Fungovat by začalo nejdříve v roce 2016.