Deník

Olomoučtí vědci vyvinuli novou metodu, která odhalí padělky

Olomouc - Novou účinnou metodu pro snadné a spolehlivé odhalení padělaných lihovin, parfémů či kosmetiky vyvinuli vědci z Regionálního centra pokročilých technologií a materiálů (RCPTM) Univerzity Palackého v Olomouci.

30.6.2016

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Unikátní postup identifikace originálních výrobků využívá speciální molekuly a už o něj projevili zájem první investoři.

Univerzita bude metodu chránit evropským patentem

Ředitel centra Radek Zbořil dnes řekl, že princip metody je založen na umístění vhodných molekul do produktu ve velmi nízkých koncentracích. "Tyto molekuly fungují jako zámek, který výrobek chrání. Nanomateriál na bázi magnetických částic a nanostříbra s ukotveným chemickým klíčem pak dokáže tyto molekuly zcela selektivně nalézt, účinně separovat z prostředí pomocí magnetického pole, a hlavně nesmírně citlivě stanovit pomocí metody povrchově zesílené Ramanovy spektroskopie," uvedl Zbořil.

Parametry molekul i nanomateriálu s chemickým klíčem zná pouze výrobce, který s jejich pomocí může rychle a spolehlivě odhalit padělky výrobků. Nová metoda má obrovský komerční potenciál. "Může se uplatnit především v potravinářském průmyslu, ale i kosmetice nebo při výrobě a distribuci pohonných hmot," míní Václav Ranc, který se na vývoji metody podílel.

Chemický zámek

Chemický zámek přidaný do produktu je podle Rance identický s přírodními látkami, není toxický a nezatěžuje životní prostředí. "Přidává se navíc v mimořádně nízkých koncentracích, které nedokážou odhalit konkurenční metody. Náklady na takovou ochranu jsou v porovnání s cenou výrobku minimální. Kromě spotřebitelů tak technologii určitě ocení především výrobci," podotkl Ranc.

Nápad podle Zbořila vzešel ze základního výzkumu RCPTM. Stejný autorský tým před časem publikoval v časopise americké chemické společnosti Analytical Chemistry práce využívající podobný nanokompozit k detekci rekordně nízkých koncentrací diagnosticky významných molekul v krvi nebo mozkomíšním moku.

"Odtud byl už jen krůček k myšlence, že nutně nemusíme pomocí nanoklíče molekuly jen hledat a stanovovat jejich koncentrace pro medicínské aplikace, ale že je můžeme ve formě jakéhosi zámku cíleně přidat do produktů, abychom ochránili jejich autenticitu," podotkl Zbořil.

Autor: Redakce / ČTK

30.6.2016 VSTUP DO DISKUSE

Srážka nákladního auta s vlakem na přejezdu v Divišově ulici v Olomouci

V Olomouci se srazil vlak s náklaďákem, zranilo se devět lidí

Volební spot Hnutí Ano Andreje Babiše

Expert rozcupoval Babišovo video: Vykradená forma, nevkus, prázdný obsah

Osm měsíců v izolaci a o konzervách. Dobrovolníci simulovali pobyt na Marsu

/VIDEO/ Po osmi měsících skončil na Havaji vědecký experiment. Ten byl zaměřený na simulování podmínek pobytu na Marsu. Skupina šesti lidí, čtyř mužů a dvou žen, strávila celou dobu ve speciálním zařízení, které se nacházelo pod vrcholem sopky Mauna Loa. Jedná se o pátou simulaci pobytu na Marsu programu HI-SEAS financovaného vesmírnou agenturou NASA.

Zemětřesení v Mexiku má přes 200 obětí, pohřbilo i 20 dětí ve škole

/VIDEO/ Mexiko se vzpamatovává z úterního zemětřesení o síle 7,1 Richterovy škály. Podle nejnovějších informací při něm zahynulo nejméně 216 lidí. V okolí hlavního města intenzivně probíhají záchranné akce s jediným cílem, vyprostit co nejvíce živých z trosek budov. Podle informací ministerstva zahraničí Češi mezi oběťmi nejsou.

Konec léta? Španělsko hlásí první sníh

Astronomické léto ještě neskončilo a na jihu Evropy již vítají první sníh. V Pyrenejích a v Kantábrii na severu Španělska od letošního léta poprvé sněžilo. Ve výšce okolo 2200 metrů nad mořem o víkendu napadlo místy až pět centimetrů sněhu, což je na polovinu září místní rekord. Podle předpovědi se má ale v příštích dnech opět oteplit.

Tragická nehoda u Teplic. Při srážce auta s autobusem zemřel člověk

/FOTOGALERIE/ Oběť ranní nehody museli z vraku vyprostit hasiči. Muži už nebylo pomoci.