VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Opel: od šicího stroje k automobilu

BERLÍN - Na světě neexistuje mnoho automobilek, které se mohou pochlubit více než stoletou tradicí nepřetržité výroby vozů. Jednou z takových firem je německý Opel.

6.5.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: REUTERS/Thierry Roge

Od narození Adama Opela, zakladatele společnosti, uplyne 9. května 170 let. Přestože první vůz vyjel z továrny v hessenském Rüsselsheimu až po jeho smrti, je jméno Adam Opel neodmyslitelně spjato s počátky automobilismu v Německu.

Ačkoliv je dnes značka Opel jednoznačně spojována s výrobou automobilů, počáteční sortiment by asi většinu majitelů vozů s bleskem na kapotě překvapil. Adam Opel se vyučil zámečníkem v dílně svého otce, a jak bylo tehdy zvykem, vydal se na zkušenou do světa. Cesta ho zavedla do Paříže, kde získal práci v továrně na šicí stroje. Ty jej svojí složitostí a přesností fascinovaly natolik, že po návratu do Německa založil roku 1862 v bývalém kravském chlévě továrnu na jejich výrobu.

Po dvaadvaceti letech od založení společnosti, která dodnes nese jeho jméno, se Adam Opel do Paříže vrátil, a ani tentokrát jej francouzská metropole nepropustila bez inspirace k novému podnikání. V Paříži totiž poprvé uviděl bicykl. Krátce poté přibírá Opel k šicím strojům právě i výrobu kol. Nejprve velocipedy stavěl z dovezených součástek, posléze přešel na jízdní kola vlastní konstrukce. A továrna prosperovala. Když Adam Opel v září 1895 zemřel, patřila jeho firma k největším evropským výrobcům šicích strojů a ročně vyráběla kolem dvou tisícovek jízdních kol.

Po smrti Adama Opela se řízení podniku ujala jeho manželka a synové. Prodej kol však kvůli ochabujícímu zájmu zákazníků upadal a bylo jasné, že rodinnou firmu může před úpadkem zachránit jen změna výrobního programu. Bratři Opelové vsadili na tehdejší novinku - automobil. Zkonstruovat tak složitý stroj vlastními silami si však zpočátku netroufli, a tak v lednu 1899 uzavřeli smlouvu s Friedrichem Lutzmannem, na jejímž základě začali vyrábět vůz podle Lutzmannova vzoru. Společnost Opel se díky tomu může pyšnit titulem druhé nejstarší stále fungující německé automobilky.

Spolupráce s Lutzmannem však nepřinesla očekávaný úspěch, a tak byla po pouhých dvou letech ukončena. Stejně rychle skončila i následná kooperace s francouzskou firmou Darracq. V té době však měli Opelové s výrobou automobilů již dostatek zkušeností a mohli se pustit do samostatné produkce.

První vůz vlastní konstrukce představila firma Opel veřejnosti na podzim roku 1902. Pouhé čtyři roky poté vyrobila automobilka svůj tisící vůz a otevřela pobočku v Berlíně.

Firma se nesoustředila pouze na konstrukci vozů, ale snažila se také o nalezení co možná nejefektivnějšího způsobu jejich výroby. Inspirací se jí staly americké automobilky. Po jejich vzoru Opel nejprve zavedl systém výroby, který umožňoval snadné sestavení vozu z předem připravených dílů. V roce 1924 byl v rüsselsheimské továrně zaveden pásový způsob produkce.

Slibně rozjeté podnikání však ohrožovala hospodářská nestabilita tehdejšího Německa. V březnu 1929 se proto bratři Opelové dohodli s americkou společností General Motors na prodeji většinového podílu. Opel následně chytil druhý dech a v polovině třicátých let jako první německá automobilka překročil hranici 100.000 vyrobených vozů ročně. V předvečer druhé světové války vyráběl Opel více vozů než kterákoliv jiná evropská automobilka.

Druhá světová válka poznamenala i výrobu v Opelových továrnách. Poválečná hospodářská konjunktura Spolkové republiky Německo však firmě pomohla postavit se opět na nohy. Podle údajů za letošní první čtvrtletí prodala skupina Opel/Vauxhall v Evropě 428.787 vozů, což představovalo bezmála 80 procent evropských prodejů mateřského koncernu General Motors.

6.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
7 15

Tři malí chlapci ubili plameňáka v zoo. Jejich rodiče se nyní omluvili

V Boleslavském Kauflandu byla nahlášena bomba.
2

V boleslavském Kauflandu je nahlášená bomba, pátrá po ní policejní pes

Útok v Londýně: terorista komunikoval přes WhatsApp. Jednal na příkaz?

Pachatel středečního teroristického útoku u britského parlamentu Khalid Masood komunikoval ještě dvě minuty před tím, než najel do chodců na Westminsterském mostě, s kýmsi prostřednictvím aplikace WhatsApp. Informoval o tom dnes bulvární list Daily Mail.

Drama na magistrátě: muž napadl strážného, poslal ho ke špatné přepážce

Neobvyklé pěstní drama se tento týden odehrálo v budově Magistrátu města Ostravy. Čtyřicetiletý muž, který si chtěl vyřídit pas, chtěl zlynčovat strážného.

AKTUALIZOVÁNO

Za německé dálnice budou od roku 2019 platit i osobní auta

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za jízdu na německých dálnicích. O zavedení mýtného dnes hlasy německé vládní koalice rozhodl Spolkový sněm. Opatření kritizované německou opozicí i některými evropskými státy se citelně dotkne i českých řidičů, kteří hojně využívají dálniční síť v sousední zemi.

Kritika Kremlu Voroněnkova zabil prý na Ukrajině ruský agent

Ukrajinské úřady dnes identifikovaly vraha bývalého ruského poslance a kritika Kremlu Denise Voroněnkova, který byl ve čtvrtek zastřelen v Kyjevě. Byl jím 28letý ukrajinský občan Pavel Paršov, který v minulosti sloužil v ukrajinské národní gardě, jež spadá pod ministerstvo vnitra. Podle poradce ukrajinského ministra vnitra citovaného agenturou AP byl vrah ruský agent, který absolvoval výcvik u ruských bezpečnostních sil. Moskva již ve čtvrtek jakýkoli podíl na smrti Voroněnkova odmítla.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies