Neúspěšní uchazeči nejprve proti výsledkům tendrů podali námitky k ŘSD. Ředitelství ale jejich výhrady neuznalo, proti čemuž se obě společnosti mohly bránit podáním námitky k antimonopolnímu úřadu. Během desetidenní lhůty, která končila o půlnoci ze čtvrtka na pátek, se tak ale nestalo, uvedla mluvčí Vápeníková. Dodala, že ŘSD od příštího týdne začne jednat s vítězi tendrů o předání stavby.

Skutečnost, že se nikdo z neúspěšných uchazečů u těchto dvou úseků D1 neodvolal, ocenil ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS). Podotkl, že v minulosti opakovaně apeloval na stavební firmy, aby k výběrovým řízením přistupovaly odpovědně. I podřízené organizace ministerstva, mezi které ŘSD patří, by podle ministra měly v budoucnu zadávat výběrová řízení tak důkladně, aby jejich výsledky byly nezpochybnitelné a projekty se zbytečně neprotahovaly následnými spory.

Dubnový začátek rekonstrukce dálnice podle Vápeníkové závisí vedle podpisu smluv s vítězi tendrů také na počasí. V prvních fázích příprav bude nutné zajistit objízdné trasy a přesměrovat provoz do jednoho pruhu, což zabere určitý čas. S vlastní stavbou, betonáží a pokládkou asfaltových vrstev se tak začne později, kdy už by klimatické podmínky měly být příznivější.

Colas CZ a Porr zvítězily v tendru na opravu úseku mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou s celkovou cenou 649 milionů korun proti původně očekávaným 942 milionům. Podobně společnosti Alpine Bau a OHL ŽS zvítězily ve výběrovém řízení na úsek mezi Lhotkou a Velkou Bíteší s cenou 597 milionů korun proti původním 967 milionům, které odhadovalo ŘSD.

Situace na zbylých třech úsecích dálnice D1 je nejistá

Zatím nejistá je situace na zbylých třech úsecích dálnice D1, jejichž rekonstrukci ředitelství silnic nabídlo do veřejných soutěží. V úseku Velká Bíteš – Devět křížů vyprší dalšímu stěžovateli lhůta pro podání stížnosti k antimonopolnímu úřadu koncem příštího týdne a v úsecích Loket – Hořice a Šternov – Psáře podali neúspěšní uchazeči proti výsledkům tendrů námitky k ŘSD, které nyní ředitelství vyhodnocuje.

O modernizaci dálnice D1 rozhodlo ministerstvo dopravy předloni v červnu v souvislosti s prasklinou na jedné z betonových desek, kde se vytvořil deseticentimetrový schod. Nejvytíženější tuzemská dopravní tepna je zhruba deset let za svojí životností. Celá modernizace mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle aktuálních odhadů ministerstva dopravy mohla stát asi 14 miliard Kč, počítá se s využitím peněz z Evropské unie.