VYBERTE SI REGION

Oprávnění na řízení auta s automatem je omezené

Praha - Stalo se toto: Řidička měla nehodu. Pojišťovna jí přivezla náhradní auto. Řidička nahlédla dovnitř a sdělila, že toto auto řídit nemůže, protože nemá řidičák na auto s manuální převodovkou. Pojišťovna tedy musela dovézt jiné.

25.8.2013 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Miroslav Rendl

„Cožpak existují dva druhy řidičských průkazů?" podivila se společnost historce a nikdo neuvěřil. Malá anketa, kterou uspořádal autor těchto řádků, ukázala, že si této skutečnosti není vědom skoro nikdo. Pravdivá ovšem historka byla, lépe řečeno zmíněný zádrhel s rozdílnými řidičáky.

Věc se má takto. Absolvent autoškoly, který se vyučil na automobilu s automatickou převodovkou, dostává příslušně označený řidičský průkaz, v němž je v kolonce číslo devět uvedeno „B-automat".

Absolvoval-li žadatel výcvik ve vozidle s automatickou převodovkou, platnost řidičského oprávnění je omezena jen na vozidla s automatickou převodovkou. Z toho vyplývá, proč si naše řidička v problémech musela počkat na jiné auto. Vychází se z předpokladu, že absolvent výcviku na automobilu s automatickou převodovkou neumí ovládat manuální řazení.

Naopak ovšem toto omezení neexistuje. Majitelé řidičského oprávnění na automobily s manuální převodovkou mohou přesedlat na automat. Zde se předpokládá, že ti by řízení s automatickou převodovkou zvládli.

Kontrolují policisté při zastavení automobilu i tuto „drobnost"? „Teoreticky by to hlídka zkontrolovat měla," uvedl podplukovník Jiří Dušek, zástupce šéfa dopravní policie Praha. „Je to jisté omezení, řidičský průkaz na automobil s automatickou převodovkou neopravňuje k řízení automobilu s manuální převodovkou," dodal Dušek.

Co tedy hrozí takovému řidiči, kdyby byl přistižen s řadící pákou v ruce? „Obávám se, že by se vystavil stejným sankcím, jako jsou za jízdu bez řidičského oprávnění," uvedl podplukovník. Dopustil by se tedy jednoho z nejtěžších dopravních přestupků a hrozila by mu pokuta v řádech desetitisíců korun.

Minimální zájem

Jak jsou na tuto skutečnost vybaveny autoškoly? „Zájem o výuku na automobilu s automatickou převodovkou je minimální, asi 98 procent žadatelů se chce vyučit na „manuál", uvedl ředitel Autoškoly Kříž Petr Manda. „Zájem byl dokonce tak malý, že jsme naše jediné auto takto vybavené prodali, protože náklady na jeho provoz při tak malém zájmu byly vysoké," dodal. O výcvik na automatickou převodovku měli zájem asi tři žáci do roka, nebo měli zájem o kondiční jízdu.

Naprostou převahu o výuku v autě s automatickou převodovkou měly ženy, především starší ženy. Podle Mandy je určitě lepší se nechat vyškolit na autě s manuální převodovkou, kdy eventuální přestup na automatickou pak není problém. „Na tento fakt žáky předem upozorňujeme, ale já osobně nikomu svůj názor nevnucuji," uvedl Manda.

Ze 300 registrovaných autoškol v Praze má automobily s automatickou převodovkou na výcvik asi jen pět až šest.

Trochu paradoxní je fakt, že výcvik na automatu je o něco dražší než na klasickém automobilu. „Vyplývá to z nutnosti mít speciální auto a vyšších nákladů," vysvětluje Manda.

Cesta z „automatu" na „manuál" však existuje. „Zákon na to pamatuje. Stačí udělat pouze jednu doplňkovou jízdu s inspektorem na autě s manuální převodovkou. Žádný speciální výcvik už není třeba," uvedl Manda.

Autor: Michal Achremenko

25.8.2013 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies