VYBERTE SI REGION

Osobní vozy mýto platit nebudou, ministr uvažuje jen o dodávkách

Praha – Na ministerstvu dopravy se s novým vedením opět začíná mluvit o rozšíření elektronického mýta. Proto zpozorněli řidiči, dopravní experti i český Autoklub. Ministr ale dnes upřesnil, že se případné změny nebudou týkat osobních automobilů.

5.2.2014 AKTUALIZOVÁNO 5.2.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Daniel Potocký

„Pouze jsem připustil variantu, že si umím představit, že bychom mohli začít diskutovat o tom, aby mýto neplatila jen nákladní vozidla. Nikdy jsem neřekl, že se to bude týkat osobních aut, to je špatná dedukce. Řeč může být o užitkových vozidlech, která se vedle nákladních aut také výrazně podílí na byznysu," řekl Deníku ministr dopravy Antonín Prachař (ANO). Takové zatížení pro občany by podle něj bylo v rozporu s koaliční smlouvou a vládními prioritami.

„Případné změny v mýtném systému bude nové vedení resortu teprve posuzovat 
a analýzy různých modelů, které ministerstvo či jeho organizace připravily, včetně ověřovacího projektu pod záštitou Centra dopravního výzkumu, nelze rozhodně označovat za již zvolená řešení," dodal mluvčí dopravy Tomáš Neřold.

Kamiony nad dvanáct tun povinně platí mýtné od roku 2007, v roce 2010 se nařízení rozšířilo pro vozidla nad 3,5 tuny. Debata o tom, jestli se papírové dálniční známky mají vyměnit za elektroniku také u osobních aut, se vede už několik let. Vážně se uvažovalo například o vinětách, které by počítaly ujeté kilometry na dálnici nebo by se na ně kupovalo časové jízdné. Jedna taková krabička měla stát zhruba tisícovku.

Slib nového ministra dopravy, že na dálniční známky sahat nebude, vítá dopravní expert Petr Moos. „S výkonovým zpoplatněním dopravní infrastruktury pro osobní auta nejsou po Evropě zkušenosti v takové míře, abychom mohli říct, jestli je to dobré, nebo ne. Platit by měl ten, kdo silnice opravdu opotřebovává, a to jsou především vozidla nad 3,5 tuny, individuální vozidla se na škodách na silnicích téměř nepodílí," řekl Moos Deníku.
Stejný názor má také Autoklub ČR, který upozorňuje na to, že přejezd jednoho těžkého kamionu o hmotnosti 40 tun odpovídá přejezdu přibližně 40 tisíc osobních aut.

„Jenom ve formě spotřební daně a daně z přidané hodnoty odvádějí běžní motoristé 
50 procent z ceny pohonných hmot do státního rozpočtu," stojí v zamítavém stanovisku Autoklubu.

Pokud by se elektronické měření pro osobní auta mělo někdy zavést, dávají odborníci před mýtnými branami přednost satelitnímu systému. Potřeba je k němu pouze malá krabička s GPS, která by sledovala pohyb vozidla po placených úsecích. Informace by podávala do centra, které by ověřilo, jestli má řidič průjezd úsekem zaplacený. Podobný systém momentálně startuje v Maďarsku a celá Evropa čeká na první reakce.

Povinná změna

Tak jako tak bude u nás potřeba stávající mýtný systém upravit. Na začátku roku 2016 totiž začne platit nařízení Evropské komise, podle kterého by výběrčí měl být oddělen od operátora, který službu poskytuje. U nás obě funkce zatím plní firma Kapsch. „Nový ministr musí vypsat výběrové řízení na dodavatele systému a na to už je nejvyšší čas," upozorňuje děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.

KATEŘINA CIBOROVÁ

Autor: Redakce

5.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies