VYBERTE SI REGION

Osobní vozy mýto platit nebudou, ministr uvažuje jen o dodávkách

Praha – Na ministerstvu dopravy se s novým vedením opět začíná mluvit o rozšíření elektronického mýta. Proto zpozorněli řidiči, dopravní experti i český Autoklub. Ministr ale dnes upřesnil, že se případné změny nebudou týkat osobních automobilů.

5.2.2014 AKTUALIZOVÁNO 5.2.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Daniel Potocký

„Pouze jsem připustil variantu, že si umím představit, že bychom mohli začít diskutovat o tom, aby mýto neplatila jen nákladní vozidla. Nikdy jsem neřekl, že se to bude týkat osobních aut, to je špatná dedukce. Řeč může být o užitkových vozidlech, která se vedle nákladních aut také výrazně podílí na byznysu," řekl Deníku ministr dopravy Antonín Prachař (ANO). Takové zatížení pro občany by podle něj bylo v rozporu s koaliční smlouvou a vládními prioritami.

„Případné změny v mýtném systému bude nové vedení resortu teprve posuzovat 
a analýzy různých modelů, které ministerstvo či jeho organizace připravily, včetně ověřovacího projektu pod záštitou Centra dopravního výzkumu, nelze rozhodně označovat za již zvolená řešení," dodal mluvčí dopravy Tomáš Neřold.

Kamiony nad dvanáct tun povinně platí mýtné od roku 2007, v roce 2010 se nařízení rozšířilo pro vozidla nad 3,5 tuny. Debata o tom, jestli se papírové dálniční známky mají vyměnit za elektroniku také u osobních aut, se vede už několik let. Vážně se uvažovalo například o vinětách, které by počítaly ujeté kilometry na dálnici nebo by se na ně kupovalo časové jízdné. Jedna taková krabička měla stát zhruba tisícovku.

Slib nového ministra dopravy, že na dálniční známky sahat nebude, vítá dopravní expert Petr Moos. „S výkonovým zpoplatněním dopravní infrastruktury pro osobní auta nejsou po Evropě zkušenosti v takové míře, abychom mohli říct, jestli je to dobré, nebo ne. Platit by měl ten, kdo silnice opravdu opotřebovává, a to jsou především vozidla nad 3,5 tuny, individuální vozidla se na škodách na silnicích téměř nepodílí," řekl Moos Deníku.
Stejný názor má také Autoklub ČR, který upozorňuje na to, že přejezd jednoho těžkého kamionu o hmotnosti 40 tun odpovídá přejezdu přibližně 40 tisíc osobních aut.

„Jenom ve formě spotřební daně a daně z přidané hodnoty odvádějí běžní motoristé 
50 procent z ceny pohonných hmot do státního rozpočtu," stojí v zamítavém stanovisku Autoklubu.

Pokud by se elektronické měření pro osobní auta mělo někdy zavést, dávají odborníci před mýtnými branami přednost satelitnímu systému. Potřeba je k němu pouze malá krabička s GPS, která by sledovala pohyb vozidla po placených úsecích. Informace by podávala do centra, které by ověřilo, jestli má řidič průjezd úsekem zaplacený. Podobný systém momentálně startuje v Maďarsku a celá Evropa čeká na první reakce.

Povinná změna

Tak jako tak bude u nás potřeba stávající mýtný systém upravit. Na začátku roku 2016 totiž začne platit nařízení Evropské komise, podle kterého by výběrčí měl být oddělen od operátora, který službu poskytuje. U nás obě funkce zatím plní firma Kapsch. „Nový ministr musí vypsat výběrové řízení na dodavatele systému a na to už je nejvyšší čas," upozorňuje děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.

KATEŘINA CIBOROVÁ

Autor: Redakce

5.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies