Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Osobní vozy mýto platit nebudou, ministr uvažuje jen o dodávkách

Praha – Na ministerstvu dopravy se s novým vedením opět začíná mluvit o rozšíření elektronického mýta. Proto zpozorněli řidiči, dopravní experti i český Autoklub. Ministr ale dnes upřesnil, že se případné změny nebudou týkat osobních automobilů.

5.2.2014 AKTUALIZOVÁNO 5.2.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Daniel Potocký

„Pouze jsem připustil variantu, že si umím představit, že bychom mohli začít diskutovat o tom, aby mýto neplatila jen nákladní vozidla. Nikdy jsem neřekl, že se to bude týkat osobních aut, to je špatná dedukce. Řeč může být o užitkových vozidlech, která se vedle nákladních aut také výrazně podílí na byznysu," řekl Deníku ministr dopravy Antonín Prachař (ANO). Takové zatížení pro občany by podle něj bylo v rozporu s koaliční smlouvou a vládními prioritami.

„Případné změny v mýtném systému bude nové vedení resortu teprve posuzovat 
a analýzy různých modelů, které ministerstvo či jeho organizace připravily, včetně ověřovacího projektu pod záštitou Centra dopravního výzkumu, nelze rozhodně označovat za již zvolená řešení," dodal mluvčí dopravy Tomáš Neřold.

Kamiony nad dvanáct tun povinně platí mýtné od roku 2007, v roce 2010 se nařízení rozšířilo pro vozidla nad 3,5 tuny. Debata o tom, jestli se papírové dálniční známky mají vyměnit za elektroniku také u osobních aut, se vede už několik let. Vážně se uvažovalo například o vinětách, které by počítaly ujeté kilometry na dálnici nebo by se na ně kupovalo časové jízdné. Jedna taková krabička měla stát zhruba tisícovku.

Slib nového ministra dopravy, že na dálniční známky sahat nebude, vítá dopravní expert Petr Moos. „S výkonovým zpoplatněním dopravní infrastruktury pro osobní auta nejsou po Evropě zkušenosti v takové míře, abychom mohli říct, jestli je to dobré, nebo ne. Platit by měl ten, kdo silnice opravdu opotřebovává, a to jsou především vozidla nad 3,5 tuny, individuální vozidla se na škodách na silnicích téměř nepodílí," řekl Moos Deníku.
Stejný názor má také Autoklub ČR, který upozorňuje na to, že přejezd jednoho těžkého kamionu o hmotnosti 40 tun odpovídá přejezdu přibližně 40 tisíc osobních aut.

„Jenom ve formě spotřební daně a daně z přidané hodnoty odvádějí běžní motoristé 
50 procent z ceny pohonných hmot do státního rozpočtu," stojí v zamítavém stanovisku Autoklubu.

Pokud by se elektronické měření pro osobní auta mělo někdy zavést, dávají odborníci před mýtnými branami přednost satelitnímu systému. Potřeba je k němu pouze malá krabička s GPS, která by sledovala pohyb vozidla po placených úsecích. Informace by podávala do centra, které by ověřilo, jestli má řidič průjezd úsekem zaplacený. Podobný systém momentálně startuje v Maďarsku a celá Evropa čeká na první reakce.

Povinná změna

Tak jako tak bude u nás potřeba stávající mýtný systém upravit. Na začátku roku 2016 totiž začne platit nařízení Evropské komise, podle kterého by výběrčí měl být oddělen od operátora, který službu poskytuje. U nás obě funkce zatím plní firma Kapsch. „Nový ministr musí vypsat výběrové řízení na dodavatele systému a na to už je nejvyšší čas," upozorňuje děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.

KATEŘINA CIBOROVÁ

Autor: Redakce

5.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Donald Trump
10

Trump: Posvěťte zeď s Mexikem, nebo americká vláda přestane fungovat

Ponorka Nautilus postavená Dánem Peterem Madsenem
AKTUALIZUJEME
4

Tělo novinářky z Madsenovy ponorky někdo záměrně rozřezal a potopil

Babiš na další nahrávce: „Copak Sobotka s Haškom může řídit tuto zemi?“

/AUDIONAHRÁVKA/ Krátce před vznikem hnutí ANO, v roce 2012, se Andrej Babiš rozhovořil o svých názorech na politické elity a vztazích s nimi. Nahrávku získali reportéři Českého rozhlasu (ČRo) a zazní na ní i to, proč majitel Agrofertu vstoupil do politiky.

Minimální mzda roste. Tisícům lidí kvůli tomu zdraží pojistné

Sobotkova vláda tlačí na vyšší výdělky. Pro studenty, maminky či brigádníky je to ale danajský dar. Zaplatí stovky korun navíc. 

Netradiční VIP louka v centru Ostravy budí pozornost. Proč?

/FOTOGALERIE/ Květinový experiment v ostravských Komenského sadech budí zaslouženou pozornost nejen obyvatel města, ale také jeho návštěvníků. Kolem VIP louky budou i koně chodit „po špičkách“.

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Nominujte Deník.cz do ankety českého internetu Křišťálová Lupa 2017! Díky vám bude mít Váš regionální Deník šanci dostat se do finálního hlasování v kategorii "Zpravodajství".

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení