Arriva, která se tendru účastnila společně s firmou Transcentrum bus, se proti rozhodnutí ministerstva odvolá, řekl ředitel železniční divize Arrivy Jaroslav Richter. Pokud ale neuspěje a v tendru zbude jediná nabídka společnosti RegioJet, bude muset ministerstvo tendr zrušit.

Arriva podle ministerstva nesplnila podmínku, podle které musí mít každý dopravce ve vedení alespoň dvě odborně způsobilé osoby pro provozování drážní dopravy s příslušným vzděláním. Drážní zákon přitom vyžaduje pouze jednu způsobilou osobu. „Jde o kontrakt na 15 let," vysvětlil důvod této přísnější podmínky Neřold. Ministerstvo tím chtělo zabránit situaci, kdy by budoucí provozovatel z nějakého důvodu o takovéhoto zaměstnance přišel a nadále nesplňoval podmínky zákona.

Vyřazený uchazeč stále může podle ministerstva dopravy potřebná osvědčení doplnit. Podle Něřolda ale není příliš pravděpodobné, že se tak stane. U druhého z vrcholných zaměstnanců Arrivy totiž úřad neuznal uvedené vzdělání, které podmínkám zákona nevyhovovalo.

Arriva chystá právní kroky

„Doložili jsme doklady, které jsme měli, a teď připravujeme právní kroky tak, abychom byli zpátky v soutěži," řekl Richter. Společnost podle něj přesně ví, co ministerstvo dopravy rozporuje, a domnívá se, že požadované podmínky splnila. Samotné posuzovaní, jestli někdo má odborné vzdělání, nebo nemá, by podle Richtera měl hodnotit někdo jiný než výběrová komise. Tím spíše, když jde o požadavek převyšující zákonnou úpravu, dodal.

Zrušení tendru by vyhovovalo Českým Drahám, které osobní dopravu na trati nyní zajišťují. Národní dopravce se tendru nakonec neúčastnil, protože do vyhlášení soutěže nedokázal sehnat nová vozidla, která po uchazečích požadovalo ministerstvo dopravy. Dráhy proto podmínky soutěže napadly u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) s tím, že jsou diskriminovány. ČD pokazovaly, že soutěž narušuje síťový charakter české železnice a státní dopravce na rozdíl od konkurence musí vozidla vybírat ve výběrovém řízení, což trvá příliš dlouho. ÚHOS námitku ČD zamítl.

Majitel druhého z uchazečů o zakázku Radim Jančura se domnívá, že současné vyřazení Arrivy kvůli zřejmé formalitě může být způsob, jakým se ministerstvo dopravy snaží tendr zastavit poté, co to antimonopolní úřad neudělal. „Chápu, kdyby takovouto věc vytýkali nám jako malému dopravci," uvedl Jančura s tím, že Arriva má v zahraničí takovýchto zaměstnanců tisíce.

Jančurův RegioJet je v tendru favoritem, protože po ministerstvu požaduje nižší doplatky na provoz. Za ujetý kilometr požaduje 188 korun za ujetý kilometr. Konkurenční Arriva nabídla částku o korunu a deset haléřů vyšší. Krnovská trať v minulosti byla železnicí, na jejíž provoz stát nejvíce doplácí. V roce 2010 tu ministerstvo dopravy Českým drahám vyplácelo dotaci 225 korun za ujetý kilometr, celkem 157 milionů korun za rok.

Provoz na trati by měl začít na konci roku 2014

Nový dopravce vzešlý z výběrového řízení by podle původních představ ministerstva měl začít s provozem na trati na konci roku 2014. Nabídku proti původním plánům nepodaly dále například Veolia transport, Leo Express ani nizozemská Abellio vlastněná Nizozemskými dráhami (Nederlandse Spoorwegen).

Liberalizace železnice by podle ministerstva dopravy měla nadále pokračovat nezávisle na výsledku tohoto prvního tendru. Podle harmonogramu pro otevírání železničního trhu jsou nyní na řadě například železniční spojení Praha – Ústí nad Labem – Děčín a Praha – Ústí nad Labem – Cheb, kde by dopravci vzešlí z tendrů měli začít jezdit na konci roku 2015.