VYBERTE SI REGION

Ozdoby z Poniklé navrhují do UNESCO

Poniklá - Ačkoliv firma a tím i slavná výroba perličkových ozdob nebyly daleko od zániku a stále působí ve velmi skromných podmínkách, podařilo se světový unikát v Poniklé zachovat. A nyní bude navržena na zařazení do seznamu UNESCO.

21.11.2016
SDÍLEJ:

Výroba perličkových vánočních ozdob je unikátem, který dělají na celém světě pouze v krkonošské Poniklé. Majitel firmy Rautis Marek Kulhavý zapojuje do díla na lákavé třpytivé kráse lidi z obce, kteří se tak výrazně podílejí na originálních produktech. Foto: Deník / Jan Braun

„Byli jsme jediní, proto jsme firmu nepoložili. Jinak by výroba zanikla a ozdoby by skončily ve starožitnictví," připustil šéf Rautisu Marek Kulhavý. Jeho firma navazuje na společnost založenou v roce 1902 Stanislavem Hornou. „Bylo to složité, ale výrobu se nám podařilo zachovat. Lidé si uvědomují, jaký poklad tady mají," řekl. Zapsání na seznam světového dědictví UNESCO by si ohromně považoval. „To už by byla liga," zasnil se. „Ale záleží na tom, jestli nás vůbec přijmou," dodal realisticky.

Zajímavé je, že dříve se perličky nefoukaly na vánoční ozdoby. Ty představovaly vedlejší, zbytkový produkt. Foukaly se hlavně svazky perlí. „Svazkovina se všechna vyvážela do světa, hlavně na výrobu bižuterie. Byly to malinké perličky o velikosti 4 až 8 milimetrů," upřesnil Marek Kulhavý.

VÁNOČNÍ OZDOBY I JÍZDA KRÁLŮ

„Až na přelomu 19. a 20. století, kdy dorazila do Krkonoš móda zdobení stromečků, si lidé při výrobě začali hrát se zbytky, co se ze svazkových perliček nepovedly. Zjistilo se, že se to líbí, každý chtěl mít něco pověšeného na stromečku," vyprávěl. Ještě v roce 1948, kdy byla firma znárodněná, tvořily vánoční ozdoby menší část produkce, zhruba čtyřicet procent. Stále totiž vládla perličková svazkovina. „V dnešní době už to je ale pouze jedno procento," poukázal majitel na to, jak se karta obrátila. „Ale třeba jeden zákazník na Balkáně je stálý. Kvůli němu se fouká modré, zelené a žluté sklo, našívají ho tam na kroje. Podobně jako třeba na Moravě. Když se podíváte třeba na Vlčnovskou jízdu králů, tak na čepcích mají naše perle," pochlubil se výrobce světového unikátu, který nedávno dodával zboží z Poniklé i na svatbu do Venezuely.

Třpytivou krásu perličkových vánočních ozdob můžete obdivovat nejen na řadě vánočních trhů, ale také v Muzeu Českého ráje v Turnově, které uspořádalo hned dvě adventní výstavy. První je věnována právě ponikelským perličkám, ta druhá symbolu světla ve vánočním čase. Obě začínají ve středu 23. listopadu.

„Na vernisáži návštěvníci budou moci pozorovat

proces vzniku takové vánoční ozdoby přímo pod rukama majitelů firmy Rautis. Výstavu budou doprovázet tvůrčí dílny pro základní školy i pro veřejnost, kde si návštěvníci budou moci princip výroby perličkové ozdoby osvojit," zve mluvčí muzea Marcela Beranová a dodává: „čím více lidí bude znát princip výroby perličkové vánoční ozdoby, tím menší bude šance, že tato tradice zanikne."

Autor: Redakce

21.11.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Politici nechápou, co je věda, jak funguje, říká nositel Nobelovy ceny za fyziku

Brno - Vědci se musí místo výzkumu věnovat papírování, kritizoval nositel Nobelovy ceny za fyziku Claude Cohen-Tannou-dji. „Moje děti se věnují vědě také a tráví šedesát procent času sepisováním zpráv," řekl ve čtvrtek fyzik publiku na VUT v Brně.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Na pohádky se o Vánocích dívá 83 procent Čechů

Praha - Na pohádky se během Vánoc dívá v televizi 83 procent Čechů. Třetina lidí kvůli návštěvám ale televizní program nestíhá. Vyplývá to z průzkumu agentury ipsos pro O2. Zážitek ze sledování pohádek až 95 procentům diváků kazí reklamní přestávky. Kolem 70 procent lidí by chtělo sledovat program v televizi bez reklam nejen o Vánocích.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies