VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Označení "čerstvé" by mohlo mít více potravin

Praha - Potravinářská komora chce označovat "čerstvé" potraviny. Odborníci se zabývají stanovením znaků čerstvosti a metodám jejího určování.

11.11.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/ Ivan Babej

Potravinářská komora má zájem, aby větší počet potravin v obchodech mohl být označen přívlastkem „čerstvé“. Připravuje za tímto účelem ve spolupráci s Vysokou školou chemicko-technologickou v Praze metody určování čerstvosti, které by pak byly promítnuty v legislativě. Rozšířenější označení „čerstvé potraviny“ zkrátí distribuční proces, přispěje k podpoře domácích výrobků a zjednoduší spotřebiteli přístup ke kvalitním potravinám, řekl na dnešní tiskové konferenci prezident potravinářské komory Miroslav Toman.

"Čerstvé" hned po rozmražení

„V obchodních sítích je naprosto běžná situace, kdy dlouhodobě skladované potraviny jsou po finální úpravě spotřebiteli nabízeny jako čerstvé a navozují tak logicky v zákazníkovi očekávání, že se o takový produkt skutečně jedná,“ řekl Toman. „Jde například o ‚čerstvé‘ pečivo, které je vyrobené z mražených polotovarů, nebo o ‚čerstvé‘ ryby, které se získávají rozmrazením,“ do­dal.

V současnosti je podle Tomana v Česku povoleno použití přívlastku „čerstvé“ jen u komodit jako například máslo, vejce, ovoce či zelenina. „Jako potravinářská komora se domníváme, že by bylo vhodné vytvořit systém, který by umožňoval použití přívlastku ‚čerstvé‘ u více komodit,“ uvedl Toman. Důležité je podle něj zejména stanovit podmínky pro užívání termínu „čerstvé“.

Podmínky

Podmínka použití přívlastku „čerstvé“ by se podle Potravinářské komory měla vztahovat ke způsobu zpracování výrobku a maximální době mezi zpracováním, výrobou a prodejem spotřebiteli. „Došlo by tím k posílení pozice prodejců a distributorů, kteří mají zájem na prodeji čerstvých potravin. Současný systém je diskriminuje tím, že nemohou účinně prezentovat svou snahu o zkrácení distribučního řetězce a dodávání skutečně čerstvých potravin,“ dodal Toman.

Nejproblémovější jsou v tomto směru nebalené potraviny jako například pečivo, maso, ryby, ovoce a zelenina, míní zástupci Potravinářské komory. U většiny těchto komodit by podle Tomana mělo být možné analyticky spolehlivě určit, zda výrobek byl nebo nebyl před prodejem v maloobchodě zamražen. Vysoká škola chemicko-technologická se nyní zabývá stanovením znaků čerstvosti a metodám jejího určování.

Příslušná pravidla by pak podle Potravinářské komory měla být promítnuta do legislativy. „Mohlo by to začít fungovat během prvního čtvrtletí příštího roku,“ přeje si Toman. Projekt má podle něj podporu ministerstva zemědělství.

Autor: ČTK

11.11.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Základní škola v Plánici, kde došlo k incidentu mezi učitelem a hajlujícím žákem.
38

Učitel neunesl hajlování romského žáka, teď má obavy z jeho rodiny

Silnice ze Lhenic do Prachatic. Víc se stojí než jede.
EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZUJEME
173

Jižní Čechy trápí sněhová kalamita, tisíce domácností bez proudu

Opilý řidič kamionu jel po dálnici se třemi promile. Nemohl pak ani stát

/VIDEO/ Podivně jedoucího kamionu na dálnici D2 u Břeclavi ve směru na Brno si před pár dny všimla hlídka celníků. Kontrola potvrdila, že s řidičem není něco v pořádku. Přivolaní policisté z dálničního oddělení v Podivíně při dechové zkoušce opilému cizinci naměřili téměř tři promile alkoholu. „Čtyřicetiletý muž za volantem nebyl schopen ani sám chodit či stát, na zemi vsedě téměř usínal," popsal v pátek policejní mluvčí Pavel Šváb.

EXKLUZIVNĚ

Babiš vrací úder, píše poslancům. Bude jim to stačit?

Deník získal dopis, v němž se předseda hnutí ANO a donedávna majitel Agrofertu Andrej Babiš vyjadřuje ke svým finančním transakcím. Dnes ho odešle předsedovi sněmovny Janu Hamáčkovi.

Technologičtí giganti světa rostou. Giganticky

Čtyři internetoví giganti Google, Microsoft, Amazon a Alphabet, který spadá pod Google, zveřejnili své výsledky za první čtvrtletí 2017. Daří se všem. Budoucnost mají cloudové služby.

DOTYK.CZ

Hašek vysvětluje Bubníka: každý autor má svůj rukopis

Bývalý brankář a současný podnikatel Dominik Hašek obhajoval na facebookových stránkách svého nápoje Smarty Drink reklamu s nekrologem Augustina Bubníka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies