VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Papírovou dálniční známku nahradí elektronická

Praha - Klasické dálniční známky skončí. Nahradit je mají elektronické kupony.

10.6.2009 4
SDÍLEJ:

Budoucí elektronická dálniční známka, kterou budou platit všichni motoristé poplatky za využívání dálnic a silnic 1. třídy v republice. Předvedla ji loni v srpnu firma Kapsch. Foto: DENÍK/Jan Handrejch

Mýto na tuzemských dálnicích čeká další rozšíření. Od ledna 2010 ho totiž začnou platit všechna auta nad 3,5 tuny, tedy vesměs dodávky a malá nákladní auta. Až dosud to byly jenom kamiony nad 12 tun.

Rozhodli o tom poslanci na svém středečním zasedání. Od roku 2011 pak čeká změna i na všechny řidiče. Místo papírových dálničních známek začnou používat elektronické dálniční viněty, neboli malé platové krabičky, které se dají libovolně přenášet mezi automobily. Obě změny, tedy mýto a zavedení vinět, teď ještě musí schválit senát a podepsat prezident.

„Výhoda elektronických známek spočívá v tom, že je lze použít opakovaně a jsou přenosné,“ uvedl poslanec Oldřich Vojíř (ODS), který za novelou stojí. Také řidiči by nový způsob placení uvítali. Se změnou formy dálničních známek z papírových na elektronické jich totiž podle průzkumu Ústředního automotoklubu (ÚAMK) souhlasí celých 66 procent. „Oceňují především přenositelnost mezi auty v rodině, která by se podle jejich názorů pozitivně projevila na rodinných rozpočtech,“ dodal Pavel Kuchálik, mluvčí ÚAMK.

Výhodné by mělo být i mýto. Poslanci si spolu s ministerstvem dopravy nechali vytvořit studii z dílny expertního týmu ČVUT. „V době ekonomických problémů se doporučuje přejít od paušálních plateb na výkonové, kdy si každý spotřebu může regulovat podle dané situace,“ píše se ve studii akademiků. Podnikatelům se podle výpočtů mýtné vyplatí, když ujedou v pracovní dny po zpoplatněné síti kolem 20 kilometrů a méně. Na mýtném má vydělat i stát. Proti prodeji dálničních známek by vybral od nákladních aut v kategorii 3,5 až 12 tun až o třetinu více.
Ministerstvo dopravy se sice obává, že by se řidiči menších nákladních aut vyhýbali placeným úsekům, zkušenosti z jiných zemí ale tyto obavy nepotvrzují.

Sdružení automobilových dopravců ČESMAD se zpoplatnění menších nákladních vozů také nebrání. „Nemáme k tomu výhrady, protože tyto vozy jsou též komerční přeprava, takže je to spravedlivé. Je ale nutné, aby na tom stát nevydělal méně než na prodeji dálničních známek, aby pak peníze získané z velkých nákladních vozů nedofinancovávaly tento návrh,“ řekl mluvčí ČESMAD Martin Felix.
„Výhoda elektronických známek spočívá v tom, že je lze použít opakovaně a jsou přenosné,“ říká poslanec Oldřich Vojíř (ODS), který za novelou stojí. Pokud někdo téměř nejezdí po dálnici, ale výjimečně po ní bude chtít jet, bude si moci půjčit elektronickou známku například od člena své rodiny. Nebude tak muset zbytečně utrácet. Provoz elektronických dálničních známek by přitom mohl technicky využívat současného systému elektronického mýtného, které platí kamiony.

Řidiči by nový způsob placení uvítali. Se změnou formy dálničních známek z papírových na elektronické jich totiž podle průzkumu Ústředního automotoklubu (ÚAMK) souhlasí 66 procent. „Oceňují především přenositelnost mezi auty v rodině, která by se podle jejich názorů pozitivně projevila na rodinných rozpočtech,“ říká Pavel Kuchálik, mluvčí Ústředního automotoklubu (ÚAMK).

Mýto i pro dodávky

Navrhovaná novela nebude řešit pouze elektronické kupony. Její součástí je také rozšíření mýtného z kamionů na nákladní auta s hmotností menší než 12 tun. Původní návrh počítal se zpoplatněním „dodávek“ už od ledna 2010, ministerstvo dopravy ale prosazuje roční posun s odkazem na hospodářskou krizi. Členové Hospodářského výboru sněmovny se přiklánějí k původnímu termínu 2010.

Poslanci si spolu s ministerstvem dopravy nechali vytvořit studii od expertního týmu ČVUT. „V době ekonomických problémů se doporučuje přejít od paušálních plateb na výkonové, kdy si každý spotřebu může regulovat podle situace,“ píše se ve studii. Podnikatelům se podle výpočtů mýtné vyplatí, když ujedou v pracovní dny po zpoplatněné síti 20 kilometrů a méně. Na mýtném má vydělat i stát. Proti prodeji dálničních známek by vybral od nákladních aut v kategorii 3,5 až 12 tun až o třetinu více.

Ministerstvo dopravy se sice obává, že by se řidiči menších nákladních aut vyhýbali placeným úsekům, zkušenosti z jiných zemí ale tyto obavy nepotvrzují.

Sdružení automobilových dopravců ČESMAD se zpoplatnění menších nákladních vozů také nebrání. „Nemáme k tomu výhrady, protože tyto vozy jsou též komerční přeprava, takže je to spravedlivé. Je ale nutné, aby na tom stát nevydělal méně než na prodeji dálničních známek, aby pak peníze získané z velkých nákladních vozů nedofinancovávaly tento návrh,“ řekl mluvčí ČESMAD Martin Felix. (klič, cep, jak)

10.6.2009 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

eet
6

Na demonstraci proti EET a vládě se v Praze sešlo asi tisíc lidí

Budova Národní galerie. Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME
3 8

Národní galerie zavřela! Údajně kvůli ochrance

Jaro se hlásí o slovo, příští čtyři týdny budou nad průměrem

Následující čtyři týdny by měly být teplotně nadprůměrné. Už příští týden se bude průměr maximálních denních teplot pohybovat okolo deseti stupňů Celsia. Vyplývá to z dlouhodobé předpovědi, kterou dnes zveřejnil Český hydrometeorologický ústav. Srážkový úhrn by se v březnu neměl nijak výrazně odchýlit od dlouhodobého průměru, který je 40 milimetrů.

DOTYK.CZ

Města duchů. Navštivte reálná místa, kde vám může jít i o život

Pokud jste viděli film o Jamesi Bondovi Skyfall, pak si jistě vybavíte scénu, kdy hlavní záporná postava Raoul Silva nutí agenta 007 sestřelit z hlavy jeho milenky panáka alkoholu. To vše mezi betonovými ruinami budov, ze kterých snad mrazí ještě více, než ze samotné scény. Nejde však o počítačem vytvořené kulisy. Hašima, opuštěný ostrov u břehů Japonska, skutečně existuje. Stejně jako další „města duchů" po celém světě. Tady jsou některá z nich.

Nízké daně podle ANO? Pohádka, tvrdí ODS

Sněmováni vládního hnutí ANO probíhá jako idylická slavnost. Andrej Babiš vyzval k jednotě a akčnosti celého týmu, čehož se delegáti drží. Momentálně vystupují ministři za ANO s projevy, které jsou přehlidkou úspěchů, jež mají ve svých resortech za sebou.

Nechtěné olympiády? Evropa dává od sportovního svátku ruce pryč

Tento týden je to půl roku, co se Rio de Janeiro okázalým závěrečným ceremoniálem loučilo s letní olympiádou. Vzduchem vanuly úsměvy, temné brazilské nebe rozblýskal pestrobarevný ohňostroj a představitelé Mezinárodního olympijského výboru (MOV) se spokojeně plácali po ramenou, jak celá mamutí sportovní akce nakonec dopadla.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies