VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Papírovou dálniční známku nahradí elektronická

Praha - Klasické dálniční známky skončí. Nahradit je mají elektronické kupony.

10.6.2009 4
SDÍLEJ:

Budoucí elektronická dálniční známka, kterou budou platit všichni motoristé poplatky za využívání dálnic a silnic 1. třídy v republice. Předvedla ji loni v srpnu firma Kapsch. Foto: DENÍK/Jan Handrejch

Mýto na tuzemských dálnicích čeká další rozšíření. Od ledna 2010 ho totiž začnou platit všechna auta nad 3,5 tuny, tedy vesměs dodávky a malá nákladní auta. Až dosud to byly jenom kamiony nad 12 tun.

Rozhodli o tom poslanci na svém středečním zasedání. Od roku 2011 pak čeká změna i na všechny řidiče. Místo papírových dálničních známek začnou používat elektronické dálniční viněty, neboli malé platové krabičky, které se dají libovolně přenášet mezi automobily. Obě změny, tedy mýto a zavedení vinět, teď ještě musí schválit senát a podepsat prezident.

„Výhoda elektronických známek spočívá v tom, že je lze použít opakovaně a jsou přenosné,“ uvedl poslanec Oldřich Vojíř (ODS), který za novelou stojí. Také řidiči by nový způsob placení uvítali. Se změnou formy dálničních známek z papírových na elektronické jich totiž podle průzkumu Ústředního automotoklubu (ÚAMK) souhlasí celých 66 procent. „Oceňují především přenositelnost mezi auty v rodině, která by se podle jejich názorů pozitivně projevila na rodinných rozpočtech,“ dodal Pavel Kuchálik, mluvčí ÚAMK.

Výhodné by mělo být i mýto. Poslanci si spolu s ministerstvem dopravy nechali vytvořit studii z dílny expertního týmu ČVUT. „V době ekonomických problémů se doporučuje přejít od paušálních plateb na výkonové, kdy si každý spotřebu může regulovat podle dané situace,“ píše se ve studii akademiků. Podnikatelům se podle výpočtů mýtné vyplatí, když ujedou v pracovní dny po zpoplatněné síti kolem 20 kilometrů a méně. Na mýtném má vydělat i stát. Proti prodeji dálničních známek by vybral od nákladních aut v kategorii 3,5 až 12 tun až o třetinu více.
Ministerstvo dopravy se sice obává, že by se řidiči menších nákladních aut vyhýbali placeným úsekům, zkušenosti z jiných zemí ale tyto obavy nepotvrzují.

Sdružení automobilových dopravců ČESMAD se zpoplatnění menších nákladních vozů také nebrání. „Nemáme k tomu výhrady, protože tyto vozy jsou též komerční přeprava, takže je to spravedlivé. Je ale nutné, aby na tom stát nevydělal méně než na prodeji dálničních známek, aby pak peníze získané z velkých nákladních vozů nedofinancovávaly tento návrh,“ řekl mluvčí ČESMAD Martin Felix.
„Výhoda elektronických známek spočívá v tom, že je lze použít opakovaně a jsou přenosné,“ říká poslanec Oldřich Vojíř (ODS), který za novelou stojí. Pokud někdo téměř nejezdí po dálnici, ale výjimečně po ní bude chtít jet, bude si moci půjčit elektronickou známku například od člena své rodiny. Nebude tak muset zbytečně utrácet. Provoz elektronických dálničních známek by přitom mohl technicky využívat současného systému elektronického mýtného, které platí kamiony.

Řidiči by nový způsob placení uvítali. Se změnou formy dálničních známek z papírových na elektronické jich totiž podle průzkumu Ústředního automotoklubu (ÚAMK) souhlasí 66 procent. „Oceňují především přenositelnost mezi auty v rodině, která by se podle jejich názorů pozitivně projevila na rodinných rozpočtech,“ říká Pavel Kuchálik, mluvčí Ústředního automotoklubu (ÚAMK).

Mýto i pro dodávky

Navrhovaná novela nebude řešit pouze elektronické kupony. Její součástí je také rozšíření mýtného z kamionů na nákladní auta s hmotností menší než 12 tun. Původní návrh počítal se zpoplatněním „dodávek“ už od ledna 2010, ministerstvo dopravy ale prosazuje roční posun s odkazem na hospodářskou krizi. Členové Hospodářského výboru sněmovny se přiklánějí k původnímu termínu 2010.

Poslanci si spolu s ministerstvem dopravy nechali vytvořit studii od expertního týmu ČVUT. „V době ekonomických problémů se doporučuje přejít od paušálních plateb na výkonové, kdy si každý spotřebu může regulovat podle situace,“ píše se ve studii. Podnikatelům se podle výpočtů mýtné vyplatí, když ujedou v pracovní dny po zpoplatněné síti 20 kilometrů a méně. Na mýtném má vydělat i stát. Proti prodeji dálničních známek by vybral od nákladních aut v kategorii 3,5 až 12 tun až o třetinu více.

Ministerstvo dopravy se sice obává, že by se řidiči menších nákladních aut vyhýbali placeným úsekům, zkušenosti z jiných zemí ale tyto obavy nepotvrzují.

Sdružení automobilových dopravců ČESMAD se zpoplatnění menších nákladních vozů také nebrání. „Nemáme k tomu výhrady, protože tyto vozy jsou též komerční přeprava, takže je to spravedlivé. Je ale nutné, aby na tom stát nevydělal méně než na prodeji dálničních známek, aby pak peníze získané z velkých nákladních vozů nedofinancovávaly tento návrh,“ řekl mluvčí ČESMAD Martin Felix. (klič, cep, jak)

10.6.2009 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
4

Muž se zřítil ze Sněžky. Vrtulník u něho nemohl kvůli mlze přistát

Ilustrační foto.

V Brně objevili pančovaný benzin. Inspekce nechala zapečetit pistole

Útok v Londýně: terorista komunikoval přes WhatsApp. Jednal na příkaz?

Pachatel středečního teroristického útoku u britského parlamentu Khalid Masood komunikoval ještě dvě minuty před tím, než najel do chodců na Westminsterském mostě, s kýmsi prostřednictvím aplikace WhatsApp. Informoval o tom dnes bulvární list Daily Mail.

AKTUALIZOVÁNO

VIDEO: Zlatým Ámosem se stal Lukáš Lis, u dětí vyhrál Michal Zajíček

Titul Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele v Česku získal učitel češtiny a angličtiny Lukáš Lis ze základní školy Soběslav. U dětí zvítězil učitel zeměpisu, dějepisu, informatiky, tělesné a občanské výchovy Michal Zajíček ze ZŠ Stěbořice na Opavsku, který získal korunu pro Dětského Ámose. Lis vyhrál i hlasování na internetu a stal se zároveň Ámosem sympaťákem. Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) ho korunovala Ámosem češtinářem.

Le Penová se sešla s Putinem. Kritizovala sankce EU vůči Rusku

Předsedkyně krajně pravicové francouzské Národní fronty (NF) a kandidátka v nadcházejících francouzských prezidentských volbách Marine Le Penová dnes na zasedání zahraničního výboru Státní dumy (dolní komory ruského parlamentu) prohlásila, že nevidí žádný důvod pro to, aby se Francie k Rusku chovala nepřátelsky. Podle agentury TASS se Le Penová zároveň vyjádřila nesouhlasně o sankcích, které na Rusko uvalila EU.

Drama na magistrátě: muž napadl strážného, poslal ho ke špatné přepážce

Neobvyklé pěstní drama se tento týden odehrálo v budově Magistrátu města Ostravy. Čtyřicetiletý muž, který si chtěl vyřídit pas, chtěl zlynčovat strážného.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies