VYBERTE SI REGION

Pardubické letiště odbaví o 4 procenta míň lidí

Pardubice - Propad v poklesu příjmů bude akciová společnost EBA řešit rezervou ze ziskových let.

2.12.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Tomáš Kubelka

Celosvětová ekonomická krize zasáhla v letošním roce naplno provozovatele civilní dopravy na pardubickém letišti s mezinárodním provozem.

Společnost East Bohemian Airport (EBA) zaznamenala pokles odbavených cestujících o desítky procent.


Finanční problémy s provozem ale zatím firmě nehrozí. Předcházející roky se totiž nacházela v černých číslech a nastřádala si rezervu, kterou nyní bude propad sanovat.

Devalvace rublu

„Dá se předpokládat, že propad bude zhruba čtyřicet procent,“ říká k aktuálním číslům odbavených cestujících na pardubickém letišti ředitel akciové společnosti EBA Jan Andrlík. Zatímco v roce 2007 zaznamenalo letiště rekordních téměř 94 tisíc lidí, kteří prošli jeho terminálem, o rok později to bylo necelých 87 tisíc. Letos pád pokračuje.

"Budeme se blížit k padesáti tisícům cestujících. Netuším, co udělá konec roku. Máme tam nahlášené nějaké lety, ale to se nikdy neví. Budeme se však pohybovat někde mezi 48 až 50 tisíci cestujících,“ odhaduje Andrlík.

Největší pokles je podle něj u cestujících z Východu. „Bohužel největší propad máme u ruské klientely. Je to situace související zejména s devalvací rublu. Ta nás postihla jednoznačně nejvíce.“ A důvod? „Lety jsou pro Rusy drahé,“ vysvětluje ředitel EBA.

Čtyři roky zisk

Pokles odbavených letadel by ale neměl podle Jana Andrlíka znamenat, že se provozovatel civilní části letiště ocitl ve vážné finanční situaci.
„Minulé tři, čtyři roky jsme vždycky skončili se ziskem a vytvořili si určité provozní rezervy tak, abychom je případně buď investovali, nebo je zpětně mohli vložit do provozu. Takže my tento rok skončíme s určitým deficitem, ale budeme schopni tento i příští rok ještě pokrýt nebo dofinancovat ze zisků minulých let, tedy roků 2008, 2007 a 2006. Proto nyní neočekávám, že bychom potřebovali pomoc od města a od kraje. To jsou samozřejmě peníze provozní. Něco jiného jsou peníze investiční, to je ale jiná rovina problému,“ říká ředitel firmy EBA Jan Andrlík.

„Pokud by krize měla přetrvat i příští rok a nepodařilo se zlepšit výkony letiště, to znamená, že se potřebujeme znovu vrátit minimálně na 70 tisíc cestujících, tak pak bychom uvažovali i o tom, že budeme muset majitele společnosti požádat o nějakou bezúročnou výhodnou půjčku anebo provozní dotaci,“ pokračuje Jan Andrlík. „Ale to bychom žádali až na rok 2011. Teď si myslím, že dokážeme tento i příští rok pokrýt ze zisku minulých let.“

Hala zatím počká

Společnost EBA je v držení dvou samospráv. Město Pardubice v ní vlastní dvě třetiny akcií, zbývající část Pardubický kraj. Poslední roky se dlouho mluvilo o výstavbě nového letištního terminálu a nalezení strategického partnera. Z projektu ale za současných ekonomických podmínek prozatím sešlo a místo haly se EBA zaměřuje na rozvoj infrastruktury letiště.

2.12.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies