Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Test brněnských parkovišť: Platí každý třetí řidič

Brno - Brněnští řidiči okrádají městskou kasu o tisíce korun denně. Jen třetina z nich totiž platí za parkování, ostatní parkují „načerno“.

2.3.2009 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Lenka Novotná

Jen třetina brněnských řidičů je poctivá a na parkovištích s automaty poctivě platí parkovné. Další dvě třetiny však měly lístek i několik hodin prošlý nebo jej neměli vůbec. To vyplynulo z testu frekventovaných placených brněnských parkovišť, který provedl Brněnský deník Rovnost v minulých dnech.

Sedm z deseti zkontrolovaných řidičů tedy mělo neplatný nebo žádný lísteček. Okrádají tím městskou kasu o tisíce korun denně.

„Výtěžek z placených parkovišť je mezi dvaceti a pětadvaceti procenty předpokládaného výdělku. Placení parkovného se v Brně totiž moc nenosí a řidiči hřeší na to, že spíše předpokládáme jejich poctivost před razantními kontrolami,“ uvedl investiční náměstek brněnského primátora Ladislav Macek. Dodal, že Brno má ve srovnání s jinými městy v kontrolách parkovišť velké rezervy.

Zda řidič za parkování zaplatil, kontrolují denně dvě speciální hlídky. Ty objíždí městská parkoviště a udělují takzvané botičky. „Máme na tuto činnost vyhrazena dvě auta. V každém z nich sedí jeden strážník a jeden zaměstnanec Brněnských komunikací. Ti objíždějí parkoviště v Brně a kontrolují lístky za skly aut,“ řekl mluvčí brněnských strážníků Zdeněk Novák.

Auto, které nepřekáží nijak provozu, strážníci nemůžou odtáhnout. Jedinou možností je nasadit autu botičku. „To proto, abychom neplatiče donutili zaplatit a nikam neujel. Denně jich namontujeme kolem třiceti. Za loňský rok to bylo více než osm a půl tisíce,“ podotkl Novák. Za demontáž botičky potom řidič zaplatí tři stovky, k tomu může dostat dalších tisíc korun pokuty za nezaplacení parkovného.

Vysoké pokuty si je vědoma i Alena Veselá. „Platím za parkování pokaždé. Nestojí mi za to potom platit stovky pokutu. I když někdy zaplatím jen symbolicky a doufám, že mě strážníci nepotrestají,“ uvedla Veselá.

Situace s neoprávněně zaparkovanými auty je podle správního ředitele Brněnských komunikací Romana Nekuly v centru města. „Zejména v ulici Pekařská, Dvořákova a Roosveltova. Nejčastěji potom odtahujeme špatně zaparkovaná auta z třídy kapitána Jaroše, Botanické nebo Sušilovy,“ vypočetl problémové oblasti Nekula.

Řešení? Závorový systém

Město chce problém s neplatiči vyřešit závorovým systémem. Jeden už funguje na parkovišti v Besední ulici. „Díky závorám vybereme na parkovném o několik milionu více do městského rozpočtu. Tržby jsou čtyřnásobné ve srovnání s obdobím bez závor. Peníze investujeme znovu do zlepšení parkování ve městě,“ poznamenal Macek.

I z těchto peněz ještě v tomto pololetí vzniknou další závory na parkovišti v ulici Benešova. „Závory totiž přinesou nejen vyšší výdělek městu, ale zkapacitní také parkoviště. Pokud totiž řidič musí bezpodmínečně zaplatit, zůstane na parkovišti jen nezbytně nutnou dobu a místo se tak uvolní pro další řidiče,“ dodal Macek.

Podle starosty městské části Brno-střed Libora Šťástky však závorový systém problém s parkováním nevyřeší. „Beru je spíš jako doplněk. Nejlepší možností jsou podle mě parkovací domy, díky nimž zmizí auta z ulic středu města,“ upozornil Šťástka.

Jeden z plánovaných parkovacích domů začnou dělníci stavět v průběhu tohoto roku v Panenské ulici vedle brněnského magistrátu. Do něj se vejde 450 aut.

Autor: Barbora Kurcová

2.3.2009 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
10

Dvě třetiny školáků budou mít v dospělosti problémy s kostmi

Donald Trump
1 16

Zrušme Trumpův účet na Twitteru, burcuje někdejší agentka CIA

Ferrari představilo nový model Portofino. Náhrada za Californii T má 600 koní

Trochu nečekaně dnes Ferrari ukázalo nový nejlevnější model v nabídce, který náhradní vysluhující Californii T. Portofino přichází se zcela novým šasi, nižší hmotností a pochopitelně řádnou dávkou koní navíc z přeplňovaného motoru.

SLEDUJEME ON-LINE

Reorganizace, nebo konkurz? Věřitelé rozhodnou o budoucnosti OKD

Bude se těžit dál, nebo je konec? Odpověď na tuto otázku by měli dnes svým hlasováním dát ve známost věřitelé společnosti OKD, kteří se hned ráno sejdou u Krajského soudu v Ostravě.

Na houby autem? Pozor, kam jedete. Policie rozdává pokuty a honí čtyřkolky

Výlet do lesa se může pěkně prodražit. Zvláště, pokud se s autem vydáte na místa, která jsou chráněná.

AKTUALIZOVÁNO

VIDEO: Jižní Čínu bičuje nejhorší tajfun za 53 let, nejméně dvanáct obětí

Na jihovýchod Číny, do oblasti hustě obydlených metropolí Hongkong, Šen-čen a Macao, vtrhl tajfun Hato. Ten zesílil v noci na dnešek, dosáhl rychlosti až 210 kilometrů za hodinu a vyžádal si nejméně devanáct obětí a dvě stovky zraněných. Zatím bylo evakuováno asi třicet tisíc lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení