VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pečivo lidem chutná, 
i když je dopečené 
ze zmrazeného těsta

Svitavy /ANKETA/ – Nařízení pro všechny prodejce pečiva zní jasně. Od srpna musí informovat spotřebitele o tom, jestli je čerstvé, nebo dopečené ze zmrazených polotovarů.

18.8.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Josef Němec

Zákazníky netrápí, zda těsto uhnětli pekaři dnes, nebo leželo v mrazáku. Nakupují to, co jim chutná.

Obchodníci mají regály se zbožím řádně a čitelně označené. Chleba a rohlíky z pekáren najdou zákazníci pod cedulkou ´běžné čerstvé pečivo´, dopékané potraviny s visačkou ´ze zmrazeného polotovaru´. Jaké pečivo se pod ní schovává? „Dopékáme některé druhy sladkého jemného pečiva s různými náplněmi a část světlého a tmavého pečiva," informoval manažer svitavské hypermarketu Albert Tomáš Pivoňka. Znamená to tedy, že i některé druhy chleba, housek nebo bulek dopékají pracovníci přímo v obchodech.

Hlavně když chutná

Prodej dopékaných potravin se během posledních dnů nesnížil. Lidé povinnému označení téměř nevěnují pozornost. „Kupuji i pečivo dopékané ze zmrazených polotovarů. Je mi to jedno. Koupím si tolik, kolik spotřebuji," uvedl  Vlastimil Blažík ze Svitav.  Souhlasí s ním i další zákazníci. „Bereme si takové pečivo, které nám chutná. Když je čerstvě upečené, křupe a chutná stejně jako z čerstvého těsta. Koupíme si pečiva tolik, kolik zrovna potřebujeme. Neděláme si zásoby. Abych řekla pravdu, tak se na cedule ani nedívám," poznamenala Martina Kopačková ze Svitav. Také další Svitavačka je s pečivem spokojená. „Polotovarů je málo a nevadí mi," řekla  Žaneta Šarkóziová.

I u polotovarů jsou uvedená data záruky jako u jiného zboží. „Technologie je nastavená tak, aby si zákazník koupil pečivo v garantované kvalitě.  Dopékání není žádná novinka, v republice funguje asi sedm nebo osm let," vysvětlil Tomáš Pivoňka. V posledních letech se podle něho klade důraz na větší informovanost spotřebitele.
Nové nařízení obchodníkům jejich práci nekomplikuje. „Pečivo jsme označovali už dříve, jen si toho zákazníci asi tolik nevšímali," podotkl manažer Pivoňka.

Informační cedule a upozornění najdou lidé i v dalších obchodech přímo u příslušného zboží. „Informovali jsme v různých kampaních, o jaký druh pečiva se jedná. Naši zákazníci byli tedy informováni již dříve. Pro nás se jednalo pouze o formalitu a splnění zákonné normy," sdělil tiskový mluvčí společnosti Kaufland Michael Šperl. Potvrdil, že pro zákazníky nejde o nic zásadně nového a své příznivce má dopékané pečivo i nadále.

Vlastní výroba

Nařízení podpořilo zájem o výrobky, které produkují obchodní řetězce rovněž z vlastních pekáren. „Máme také vlastní výrobu. Vyrábíme si  těsto, ze kterého naši pracovníci pečou. Vyhláška, která platí od  začátku měsíce, pomohla zvýšit tento prodej," konstatoval  Tomáš Pivoňka.
Záležitost s popiskami o čerstvosti nemusí řešit pekárny, kde je součástí také prodejna. Z každodenní dodávky rozpracovaného těsta pracovníci vytvarují a upečou požadované pečivo. Není dopékané, ale přímo pečené.

Kontroly

Dodržování nové vyhlášky je pod dozorem. „Kontroly v prodejnách probíhaly jak před změnou vyhlášky, tak po ní.  Nezaznamenali jsme žádné pochybení. Na nové legislativní změny, které upravují podmínky označování pečiva, jsme se připravovali několik týdnů předem. Ještě před samotnou účinností vyhlášky jsme změnili značení na všech prodejnách," vysvětlila Lucie Borovičková, manažerka a  mluvčí společnosti Lidl.

Všichni prodejci a obchodní řetězce si dávají na označování pečiva a tedy dodržování vyhlášky pozor. Sankce od zemědělské a potravinářské inspekce  se totiž může vyšplhat až do milionů korun.

Jaké kupujete pečivo? Vadí vám
 dopékané z polotovarů?

Mauerová

Jana Mauerová, 42 let
nezaměstnaná, Rohozná
Pečivo z dopékaných polotovarů vůbec nekupuji. Z pečiva kupuji šumavský chleba a občas taky celozrnné rohlíky, které máme rádi.

Gregarová

Jana Gregarová, 64 let
důchodkyně, Svitavy
Nevadí mi dopékané pečivo, ale když potřebuji, aby vydrželo třeba dva dny, tak si raději koupím takové, které je   označené jako čerstvé.

Pospíšilová

Pavlína Pospíšilová, 42 let
dělnice, Pomezí
Vůbec mi nevadí dopékané pečivo ze zmrazených polotovarů. Kupuji víceméně poličské pečivo.

Chleboun

František Chleboun, 45 let
brigádník, Svitavy
Ano, vadí mi dopékané pečivo ze zmrazených polotovarů. Kupuji proto čerstvé, většinou z pekárny v Borové.

Kadlecová

Hana Kadlecová, 53 let
nezaměstnaná, Dětřichov
Nevadí mi to. Nevidím v tom žádný velký rozdíl. Je pravda, že z polotovarů nevydrží tak dlouho, jako když je čerstvě upečené. Ale když si ho koupím ten den a vím, že ho sním, tak mi to nevadí.

Ptala se: Tereza Valentová


Autor: Květuše Korbářová

Jaké kupujete pečivo? Vadí vám
 dopékané z polotovarů?

Nekupuji. Vadí mi to

29 hlasů

Nevadí mi to

23 hlasů

Vůbec se nekoukám, jestli je ze zmrazených polotovarů

6 hlasů

Vůbec jsem netušil/a, kolik pečiva je dopekáného z polotovarů

7 hlasů

Hlasovalo: 65

Anketa byla ukončena

18.8.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Základní škola v Plánici, kde došlo k incidentu mezi učitelem a hajlujícím žákem.
38

Učitel neunesl hajlování romského žáka, teď má obavy z jeho rodiny

Silnice ze Lhenic do Prachatic. Víc se stojí než jede.
EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZUJEME
187

Jižní Čechy trápí sněhová kalamita, tisíce domácností bez proudu

Opilý řidič kamionu jel po dálnici se třemi promile. Nemohl pak ani stát

/VIDEO/ Podivně jedoucího kamionu na dálnici D2 u Břeclavi ve směru na Brno si před pár dny všimla hlídka celníků. Kontrola potvrdila, že s řidičem není něco v pořádku. Přivolaní policisté z dálničního oddělení v Podivíně při dechové zkoušce opilému cizinci naměřili téměř tři promile alkoholu. „Čtyřicetiletý muž za volantem nebyl schopen ani sám chodit či stát, na zemi vsedě téměř usínal," popsal v pátek policejní mluvčí Pavel Šváb.

EXKLUZIVNĚ

Babiš vrací úder, píše poslancům. Bude jim to stačit?

Deník získal dopis, v němž se předseda hnutí ANO a donedávna majitel Agrofertu Andrej Babiš vyjadřuje ke svým finančním transakcím. Dnes ho odešle předsedovi sněmovny Janu Hamáčkovi.

Technologičtí giganti světa rostou. Giganticky

Čtyři internetoví giganti Google, Microsoft, Amazon a Alphabet, který spadá pod Google, zveřejnili své výsledky za první čtvrtletí 2017. Daří se všem. Budoucnost mají cloudové služby.

DOTYK.CZ

Hašek vysvětluje Bubníka: každý autor má svůj rukopis

Bývalý brankář a současný podnikatel Dominik Hašek obhajoval na facebookových stránkách svého nápoje Smarty Drink reklamu s nekrologem Augustina Bubníka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies