VYBERTE SI REGION

Pět projektů modernizace železnice proti smlouvám podražilo, zjistil NKÚ

Praha - U pěti projektů modernizace železničních dopravních uzlů byly proti původním smlouvám navýšeny ceny o osm až 19 procent. Vyplývá to ze zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), který kontroloval stavbu železničních uzlů v letech 2009 až 2012.

25.3.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Radim Havlík

Z kontrol rovněž vyplynulo, že ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) nemají z hlediska finančních možností v modernizaci železnice jasně stanovené priority. Ministerstvo dopravy pochybení připustilo. Jde ale prý o chyby z minulosti, ke kterým by v současnosti už dojít nemohlo.

NKÚ dále uvedl, že v průběhu přípravy a modernizace železničních uzlů se významně měnily finanční a časové parametry projektů. Problematické jsou i nejasně rozdělené rozhodovací pravomoci mezi ministerstvem a SFDI. „Modernizaci železnice nejvíce komplikuje nastavení financování projektů – peníze na ně se totiž rozdělují vždy jen na jeden rok, aniž by byly zajištěny prostředky na roky další," uvedl NKÚ. Projekty jsou přitom převážně otázkou více let, někdy i desetiletí.

Ministerstvo dopravy například v rámci projektu modernizace odstavného nádraží v Brně dodatečně schválilo vybudování myčky vagónů. Kontrolorům ale nepředložilo žádný doklad, který by prokazoval ekonomickou efektivnost a návratnost této investice. „Myčku Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) postavila za 305,7 milionu korun. V roce 2011 ji pak pronajala soukromé společnosti za čtyři miliony korun za rok. Investiční náklady na postavení myčky by se tak bez započtení inflace a jejího opotřebení měly SŽDC vrátit za 75 let," uvedl NKÚ.

Chyby, které dopravnímu resortu nyní NKÚ vyčítá, jsou pochybení vzniklá v roce 2009, řekl náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl s tím, že řada postupů se v resortu za tuto dobu změnila. Od roku 2011 například každý projekt automaticky prochází prošetřením ekonomické efektivnosti a pokud je vyhodnocen jako neefektivní, je automaticky zastaven. Podobně nesmlouvavé je podle něho ministerstvo podle nových standardů i v případě víceprací. Pokud investorská organizace provádí nějaké větší změny v projektu, které jsou spojené se vznikem víceprací, musí tyto změny nejprve posvětit ministerstvo, do­dal.

Nedostatky kontroloři zjistili i v zadávání veřejných zakázek. SŽDC u kontrolovaných projektů zadávala dodatečné stavební práce v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by prokázala splnění všech zákonných podmínek. U jedné nadlimitní zakázky neoprávněně zkrátila lhůtu na podání nabídek.

Autor: ČTK

25.3.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Inkluze je zločin na dětech, říká Václav Klaus mladší

Havlíčkův Brod /ROZHOVOR/ - Má všeobecní vzdělání budoucnost? Je inkluze krok tím správným směrem? To byla hlavní témata přednášky, kterou v Havlíčkově Brodě nedávno připravil Okrašlovací spolek Budoucnost.

Manželé ze Kdyně se snažili zachránit život mladému sportovci. Bohužel marně

Hluboká - Silák z Hluboké zemřel za jízdy na kole. Jeho otec děkuje manželům Homolkovým, kteří bojovali o jeho život.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies