VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pět projektů modernizace železnice proti smlouvám podražilo, zjistil NKÚ

Praha - U pěti projektů modernizace železničních dopravních uzlů byly proti původním smlouvám navýšeny ceny o osm až 19 procent. Vyplývá to ze zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), který kontroloval stavbu železničních uzlů v letech 2009 až 2012.

25.3.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Radim Havlík

Z kontrol rovněž vyplynulo, že ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) nemají z hlediska finančních možností v modernizaci železnice jasně stanovené priority. Ministerstvo dopravy pochybení připustilo. Jde ale prý o chyby z minulosti, ke kterým by v současnosti už dojít nemohlo.

NKÚ dále uvedl, že v průběhu přípravy a modernizace železničních uzlů se významně měnily finanční a časové parametry projektů. Problematické jsou i nejasně rozdělené rozhodovací pravomoci mezi ministerstvem a SFDI. „Modernizaci železnice nejvíce komplikuje nastavení financování projektů – peníze na ně se totiž rozdělují vždy jen na jeden rok, aniž by byly zajištěny prostředky na roky další," uvedl NKÚ. Projekty jsou přitom převážně otázkou více let, někdy i desetiletí.

Ministerstvo dopravy například v rámci projektu modernizace odstavného nádraží v Brně dodatečně schválilo vybudování myčky vagónů. Kontrolorům ale nepředložilo žádný doklad, který by prokazoval ekonomickou efektivnost a návratnost této investice. „Myčku Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) postavila za 305,7 milionu korun. V roce 2011 ji pak pronajala soukromé společnosti za čtyři miliony korun za rok. Investiční náklady na postavení myčky by se tak bez započtení inflace a jejího opotřebení měly SŽDC vrátit za 75 let," uvedl NKÚ.

Chyby, které dopravnímu resortu nyní NKÚ vyčítá, jsou pochybení vzniklá v roce 2009, řekl náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl s tím, že řada postupů se v resortu za tuto dobu změnila. Od roku 2011 například každý projekt automaticky prochází prošetřením ekonomické efektivnosti a pokud je vyhodnocen jako neefektivní, je automaticky zastaven. Podobně nesmlouvavé je podle něho ministerstvo podle nových standardů i v případě víceprací. Pokud investorská organizace provádí nějaké větší změny v projektu, které jsou spojené se vznikem víceprací, musí tyto změny nejprve posvětit ministerstvo, do­dal.

Nedostatky kontroloři zjistili i v zadávání veřejných zakázek. SŽDC u kontrolovaných projektů zadávala dodatečné stavební práce v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by prokázala splnění všech zákonných podmínek. U jedné nadlimitní zakázky neoprávněně zkrátila lhůtu na podání nabídek.

Autor: ČTK

25.3.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zaměstnanci slovenského Volkswagenu stávkují za vyšší mzdy.
5

Stávka v bratislavském VW končí, zaměstnanci se dočkají vyšších mezd

Mumie.
14

Nová fakta o buchlovské mumii. Nejde o tělo muže

Maketa Německého domu v Brně stojí načerno. Nemá stavební povolení

Brno porušuje skrz své turistické centrum zákon, obvinil šéf brněnských občanských demokratů Robert Kerndl současné vedení magistrátu. Problém vidí v maketě Německého domu na Moravském náměstí. „Musí mít stavební povolení a územní rozhodnutí, které nemá. Jde o černou stavbu," uvedl Kerndl.

Další mezinárodní úspěch. Vína z Česka bodovala mezi elitou

Tuzemští vinaři si z letošního ročníku soutěže vín Oenoforum odvážejí hned několik ocenění. Cenu za nejlepší kolekci získalo vinařství Mikrosvín Mikulov.

AKTUALIZUJEME

V Kolumbii se potopila loď se 150 turisty na palubě

/VIDEO/ Ve vodní nádrži Guatapé na severovýchodě Kolumbie se potopila třípatrová turistická loď s přibližně 150 pasažéry.

Hurá do plavek! Ale do jakých? Hitem jsou jednodílné, radí ostravský stylista

Léto. Rtuť teploměru šplhá výš a výš. Oblékáme se do koupacího oděvu, jehož historie sahá až do antického Řecka. Po jakém typu plavek ale letos mají ženy sáhnout? Co zrovna letí?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies