VYBERTE SI REGION

Pevným linkám zatím neodzvonilo. Díky internetu

Praha – Tempo rušení pevných telefonních linek v České republice zpomaluje, lidé je víc využívají pro připojení k vysokorychlos­tnímu internetu. U dominantního tuzemského poskytovatele Telefónica O2 se počet pevných linek v prvním pololetí letošního roku snížil o 72.000 na 1,539.000. Před šesti lety byl meziroční úbytek půl milionu linek.

10.8.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Martin Divíšek

Nejvíc pevných telefonních linek v Česku bylo v roce 2001, jejich počet se tehdy přiblížil čtyřem milionům. Od té doby jejich počet klesá v souvislosti s rozvojem mobilních telefonů. Počet aktivních SIM karet poprvé předčil počet pevných telefonních linek v roce 2000.

V roce 1996, kdy byly spuštěny mobilní sítě GSM společností Eurotel (dnes O2) a Radiomobil (dnes T-Mobile), bylo v tuzemsku 200.000 aktivních SIM karet. O tři roky později už byly v ČR skoro dva miliony uživatelů mobilních telefonů. Od té doby počet zákazníků mobilních operátorů prudce rostl.

Ubývá i veřejných telefonních automatů

Dnes je již mobilní trh vysoce nasycený. Podle údajů Českého telekomunikačního úřadu se loni v ČR poprvé snížil počet aktivních SIM karet na 14,24 milionu z 14,36 milionu v roce 2011. Za úbytkem stál pokles počtu předplacených karet i snižování počtu klientů společnosti MobilKom. Pomalu ubývá nejen pevných linek, ale také veřejných telefonních automatů. Těch je v současnosti v České republice přes 16.000. Nejoblí­benější jsou ty které přijímají jak mince, tak telefonní kartu. Těchto přístrojů je v provozu 4500. Nejvíc, téměř 7500, je stále mincových telefonních automatů. Zhruba čtyři tisíce přístrojů je pak pouze na kartu.

Největší zájem o telefonní budky byl v letech 1993 až 2002, v té době mohli Češi telefonovat z 32.000 takových stanic. Poslední roky již kvůli značnému rozšíření mobilních telefonů provoz klesá.

Telefonní budky, kromě určitého objemu komerčních volání, mají stále své nezastupitelné místo při voláních na tísňové linky a v obdobích krizových situací – Telefónica takovýchto hovorů zaznamenává až 300.000 ročně. Lidé také automaty využívají jako náhradní řešení v případě rozbitého, zapomenutého nebo vybitého mobilu.

Nejvytíženější telefonní automaty jsou v turisticky exponovaných oblastech a na nádražích, z těch se volá i třicetkrát denně. Naopak nejméně jsou využívané budky v malých nebo okrajových obcích s malým počtem a pohybem obyvatel.

Dlouhodobý plán rušení veřejných telefonních automatů Telefónica nemá. Stát u části z nich ukládá povinnost provozu, ostatní jsou provozovány podle rentability. V případě, že v obci není žádný telefonní automat, je Telefónica povinna provozovat alespoň veřejnou telefonní stanici. Těch zřizuje maximálně pět do roka.

Čtěte také: Telefonní budky? Proti roku 2000 je jich polovina

Autor: ČTK

10.8.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit.
1

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Poslední rozloučení s bývalým politickým vězněm a skautským činovníkem Jiřím Navrátilem proběhlo 22. ledna v Praze.
16

Skauti a přátelé se rozloučili s Jiřím Navrátilem

Po útoku kormoránů tekla Ostravicí „krvavá voda"

Doslova masakr ryb způsobila obrovská hejna kormoránů v řece Ostravici v místech, kde se do této řeky vlévá Lučina. Uvedl to jednatel Českého rybářského svazu pro severní Moravu a Slezsko Přemysl Jaroň.

AKTUALIZOVÁNO

Dívenka, která vylétla ze sjezdovky, v nemocnici podlehla vážným zraněním

Dolní Morava – Teprve jedenáctiletá lyžařka se v sobotu 21. ledna dopoledne velmi těžce zranila ve skiareálu na Dolní Moravě. Přes veškerou lékařskou péči dívenka svým zraněním v nemocnici podlehla.

Ředitel psychiatrické nemocnice: Pacienti jsou na prvním místě. Nejsme vězení

Brno /ROZHOVOR/ – Asi šest tisíc lidí ročně podstoupí léčbu v psychiatrické nemocnici v brněnských Černovicích. Podle jejího ředitele Marka Radimského si na péči v ní stěžuje jen minimum z nich. „Personál se snaží pro pacienty dělat, co může. Kdyby na psychiatrii zaměstnanci pracovat nechtěli, už tu nejsou," míní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies