Důvod? Výjimka, kterou ministerstvo financí v létě udělilo stánkovému prodeji. Pokud stánek nemá „zázemí" jako stolky, WC a podobně, účtenky vydávat nemusí. Respektive bude do EET spadat až od jara 2018. Platí to i pro zboží (jídlo, pití) vydávané s sebou. V takovém případě nejde o „stravovací službu", ale o „dodání zboží".

Více k tématu EET najdete ZDE

A v tom je potíž. Dobře míněná úleva pro stánky se může stát Pandořinou skříňkou povinných účtenek v kamenných hospodách.

Jak totiž naznačují dodavatelé pokladních systémů, i klasičtí hospodští poptávají, jak jejich systémy budou zvládat „dvojkolejnost". Tedy situace, kdy se část zboží prodá a zkonzumuje uvnitř hospody (a s povinnou účtenkou) a část venku (a bez účtenky). A tato (legální) dvojakost může nahrávat pokusům o obcházení.

Tady, nebo s sebou?

„To, že zákon pravděpodobně přinese nějaké výjimky, většina provozovatelů očekávala, neboť tlak na ministerstvo byl enormní. Bohužel současné nastavení, které umožňuje neevidovat platby za jídlo a nápoje, určené ke konzumaci mimo provozovnu je poměrně nešťastně zvolená. Provozovatelé mohou začít například čepovat piva do kelímků a místo talířů používat tácky a v takovou chvíli zákon povinnost evidovat tržby posouvá až na 1. březen 2018, " říká Jiří Maier ze společnosti Storyous, která je největším dodavatelem pokladních systémů pro gastronomii.

EET.Zdroj: Deník„Naše pokladny na základě požadavků uživatelů umožňují rozdělení evidence na položky určené ke konzumaci přímo v restauraci, hospodě nebo kiosku – tedy ty, které je třeba evidovat již od 1. 12. 2016 – a položky, které si kupuje zákazník s sebou," potvrzuje Maier.

Rozdělení na stánky a restaurace se přitom obávají i ostatní. „Tato nesmyslná výjimka nejenže diskriminuje restauratéry, kteří svým zákazníkům poskytují servis ve formě posezení, toalet, obsluhy apod., ale navíc otevírá prostor pro hledání kliček a obcházení zákona, který původně avizovanému narovnání podnikatelského prostředí rozhodně nepomůže," myslí si Zbyněk Švec, zakladatel pokladního systému Septim.cz. Obdobnou výtku už dříve vznesla i Unie daňových poplatníků.

Generální finanční ředitelství (GFŘ) s dvojakostí počítá. „Pokud provozovatel nabízí v rámci svého obchodního modelu možnost prodeje „s sebou" nebo i pro přímou konzumaci v prostorách provozovny, a to na základě rozhodnutí zákazníka, je nutné tyto situace rozlišit," píše GFŘ v metodice. Jak konkrétně se by se ale řešila situace lidí sedících v hospodě, ale s kelímky, není zcela zřejmé.

Jak včera Deníku popsala mluvčí GFŘ Petra Petlachová, na začátku tohoto týdne požádalo o vstup do EET (o tzv. autorizaci) 11 834 z odhadovaných 50 tisíc podnikatelů, kteří mají tržby evidovat od prosince. K povinným účtenkám je teď „přihlášeno" 6261 provozoven. Vedle toho 50 lidí požádalo, aby tržby mohli posílat jen jednou za pět dní, protože nemají dostupný internet.

Problematika zavedení EET byla důležitým tématem předvolební debaty lídrů uspořádané Deníkem 29. září:

Zdroj: Deník

Více na na www.debata.denik.cz

Dvě třetiny podnikatelů se EET obávají
Každý šestý hospodský, hoteliér nebo kavárník chce kvůli elektronické evidenci tržeb (EET) skončit s podnikáním. Vyplývá to z průzkumu mezi 600 podniky a živnostníky, který proběhl letos v srpnu na objednávku poskytovatele pokladních systémů pro elektronickou evidenci tržeb eet1. Přes dvě třetiny podnikatelů se obávají, že EET v budoucnu negativně ovlivní jejich podnikání a 15 procent podnikatelů zvažuje, že svůj podnik zavře. Z průzkumu dále vyplývá, že třetina podnikatelů se obává vysokých nákladů na pořízení a provoz systémů. Další obavou je časová náročnost používání systému, zdržování od práce a s tím související zpomalení prodeje a obsluhy zákazníků (17 procent). Strach mají restauratéři i ze zvýšení administrativní zátěže a nutnosti zdražování (15 procent). Čtyři procenta podnikatelů naopak očekávají pročištění trhu a narovnání podmínek.