Svijanský pivovar patří do desítky největších pivovarů v zemi, v roce 1997 mu přitom hrozilo uzavření, když firmu převzaly Pražské pivovary. Před likvidací ho tehdy zachránila skupina lidí kolem sládka Františka Horáka, který pak dlouhá léta podnik také vedl. Od obnovení výroby v roce 1998 se podařilo produkci pivovaru zvýšit více než čtrnáctinásobně především díky investicím za více než půl miliardy. Pivovar si přes výrazné zvýšení výroby uchoval tradiční způsob vaření piva, využívá i původní suroviny – humnový slad a žatecký chmel. Pivo prodává v sudech a lahvích a v létě je plní i do malých hliníkových plechovek.

Zatímco pivo v malých plechovkách dnes nabízí většina pivovarů, v případě dvoulitrového balení drží svijanští v Česku primát. Dvoulitrová plechovka není z hliníku, ale skutečně ze železa. Má plastový uzávěr a připomíná obaly, v nichž se před lety prodával třeba motorový olej, dnes se v podobných plechovkách prodává olivový olej. „Dodavatel pětilitrových soudků nám dvoulitrové plechovky loni nabídl jako novinku, jestli bychom to nechtěli vyzkoušet," řekl Havlík. První se na trhu objevily před Vánocemi a ohlasy pivařů byly podle něj velmi dobré.

Od piva ve sklenicích se to plechovkové neliší. „Snad jen tím, že pomaleji stárne, protože tam nejde světlo. I po delším skladování by si mělo zachovat chuť a vůni jako čerstvě stočené," doplnil sládek Petr Menšík. Dvoulitrové plechovky se stejně jako pětilitrové soudky plní ručně. Pivovar do nich zatím stáčí jedenáctku Máz, prémiovou dvanáctku 450 a patnáctku Barona. „Od příštího měsíce připravujeme dvanáctku Rytíře," dodal Menšík. Pivo je nepasterované, pivovar používá mikrofiltraci a pivo díky tomu vydrží minimálně tři měsíce.

Plechovky podle Havlíka zajistí pivu stejnou kvalitu, jakou má v sudu, jsou ale pro domácí konzumaci praktičtější, protože není třeba výčepní zařízení. Prodávají s v pivovarské prodejně ve Svijanech, ale také v e-shopu a ve vybraných prodejnách a řetězcích. „Plechovky pro chlapy si bude možné objednat i přímo v hospodách a restauracích, někde už teď nabízejí plechovku hostům na cestu domů," dodal ředitel. Plechovky se také budou dělat ve speciálních sériích. První speciální design připravil pivovar k aktuálnímu turné metalové kapely Dymytry.

Obliba piva v PET lahvích roste

Množství piva plněného do klasických plechovek o objemu 0,5 nebo 0,33 litru v Česku dlouhodobě roste, jeho výroba vzrostla za posledních 20 let čtyřnásobně. Loni podíl plechovkového piva na celkové tuzemské pivní produkci přesáhl již šest procent, zatímco v polovině 90. let minulého století byl zhruba čtvrtinový. Spotřeba piva se v posledních letech čím dál více přesouvá od čepovaného moku v hospodách k pivu balenému. V oblasti baleného piva klesá podíl klasických skleněných vratných láhví, ještě výrazněji než obliba plechovek pak roste prodej piva v PET láhvích. Přesto skleněné láhve nadále zůstávají v Česku dominantním obalem.