VYBERTE SI REGION

Pivu s vůní ovoce se v Plzni daří

Plzeň – U značky Pilsner Urquell je zapsán datum výroby 5. říjen 1842. To máme věru 170 let starý ležák. U dalšího produktu plzeňského pivovaru zvaného Gambrinus řízný citron je pak uvedeno jaro 2012 – tedy jeden jediný rok.

17.5.2013 5
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Pech Karel

Konzervativní pivaři v ultrakonzervativním městě piva se dlouho nad ovocnými pokusy ošklíbali, teď už ho ale musí vzít definitivně na vědomí.

„Ke kachně bych si ho teda nedal. Ale jinak, třeba v létě, jím nepohrdnu. Rozhodně je lepší než nějaká limonáda." Plzeňan Zdeněk Šůma v podstatě vyjadřuje smíření obyvatel pivní bašty s novým fenoménem – míchaným pivem s příchutí ovoce.

A tyhle čamčurády, ovocný patoky, slivky, nebo jak ještě jinak říkají pěniví konzervativci ovocné kometě na pivním nebi, se poslední dobou pivovarům i hospodám vyplácejí. Prodej limetkových, grepových nebo pomerančových piv s nízkým podílem alkoholu jde strmě nahoru.

Nealkoholická piva potřebovala deset let, aby se propracovala na pět procent v prodejním koláči. Míchaným pivům s ovocnou šťávou se to podle expertů může povést ještě v tomto roce. „My jsme se k této hranici dostali už loni v létě," hlásí manažer plzeňského Purkmistra Petr Míč.

Jejich míchaná piva s chutí citrusu či maliny lákají v černickém pivovaru hlavně cyklisty a rodiny. „Myslím tím pochopitelně hlavně ženy," připomíná Míč. Ano, právě sportovci, mladí a ženy jsou hlavní cílovou skupinou, na které osvěžující produkt platí.

„V zahraničí se už tato piva pijí dlouho. My jsme tady byli uzavření, znali jsme jenom výčepní pivo a ležák. Nyní dorostla generace, která cestuje a míchaná piva ochutnala a dá si je i doma. Proto se jim daří," vysvětluje Václav Berka, vrchní sládek Plzeňského Prazdroje.

Ovocná piva? Ženy a sportovci

Vyberte si. Limetka, citron, pomeranč, grep, švestka, malina nebo borůvka? Míchaná piva s příchutí ovoce si našla své příznivce. Obhájci se najdou hlavně mezi sportovci, mladými a ženami. „Klasické pivo nemusím, ale ovocné pivo s limetkou si klidně dám i při grilování. Je lepší a kvalitnější než limonáda a přitom to není tak silné a hořké jako normální pivo," argumentuje Plzeňanka Lenka Svobodová.

Ne všechny argumenty ale musejí platit. Některé pivovary přidávají do sladkého moku velké množství ´éček´, varujícím signálem může být, pokud se na etiketách (většinou miniaturním písmem) objeví například aspartam, acesulfam K či sacharin.

Alkohol ano, 
grády ne

Příjemné, především v letních měsících může být u těchto nápojů i nižší podíl alkoholu, většinou se pohybuje kolem dvou procent. „Normálně si dám rád dvanáctku, ale po fotbálku nebo tenisu, zvlášť ve vedru se takový rádler docela hodí. Nějaký alkohol v sobě má, ale nejsou to takové grády," pochvaluje si s úsměvem nový objev Tomáš Suchý.

Gambrinus řízný citron - složení
voda (součást výčepního piva světlého)
ječné slady ( součást výčepního piva světlého)
chmelové produkty (součást výčepního piva světlého)
voda
cukr
citronová šťáva z koncentrátu (součást citronové báze)
voda (součást citronové báze)
přírodní aroma (citronové, součást citrónové báze)
citronový extrakt (součást citronové báze)
E410 karubin (součást citronové báze)
obsah alkoholu 2,0 % obj.

Přínos míchaných piv s příchutí ovoce si může pochvalovat i majitel sedmi restaurací v Plzni, např. Potrefené Husy nebo Pijezpi. „Ten trend nárůstu prodeje ovocných piv sleduji již dva roky. Teď na jaře a v létě čekám znovu významný posun, tyhle ´rádlery´ se staly důležitým doplňkem v naší nabídce," říká Jan Janák.

Originální přístup k novinkám na českém pivním trhu má provozovatel nekuřácké hospody Na Potravinách.

„My žádná tzv. ovocná piva neodebíráme. My už totiž léta nabízíme lidem takového našeho domácího Rádlera," objasňuje Jan Kešner a hned nabízí recept. „Nakupujeme žlutou citronovou limonádu a tu na požádání mícháme s desítkou gambrinusem. Většinou v poměru tři ku dvěma ve prospěch piva," prozrazuje.

Jan Kešner zároveň potvrzuje, že boom ovocných piv a reklama s tím spjatá zvedly zájem o tento segment. „Počet lidí, co se na to ptají, se rozhodně zvýšil."

Míchané nápoje z piva s příchutí ovoce (jak zní přesný název) se už prostě zcela etablovaly na plzeňském trhu a potvrzuje to svým přístupem i vrchní sládek pivovaru Václav Berka. „Taky si ho dám na uhašení žízně. Ochutnám ho prostě rád," říká bezelstně, ale přece jen dodává: „Na další posezení to ale není, na to je nejlepší náš ležák. S tím se nedá nic dělat."

Autor: Evžen Zavadil

17.5.2013 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

Čechům chutná. Přibrzdili ale v alkoholu

Praha – „Spotřeba potravin nabrala dobrý trend. Zdá se, že lidé nemají hlad, ale chuť," zhodnotil poslední čísla šéf odboru statistiky zemědělství, lesnictví a životního prostředí Jiří Hrbek. Poukázal na to, že v Česku i v roce 2015 rostla spotřeba potravin. Má to jen jednu vadu na kráse, bohužel tu podstatnou. Zatímco z Česka mířily do zahraničí suroviny, z ciziny k nám putovaly hotové výrobky.

Dřevo je drahé. Krade se rovnou v lese

Beroun – Topná sezona jede naplno a policisté na nejrůznějších místech republiky znovu vyšetřují krádeže dřeva v lesních porostech.Mnohým lidem se za palivové dříví nechce utrácet a raději si pro něj zajedou do lesa. Zloději odvážejí nejen kulatinu, která je nařezaná u lesních cest, ale také stromy, které si sami pokácí.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies