VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Plachetnice převeze továrnu za oceán

Praha - Doba plachetnic je zpátky. Přepravní společnost DHL Global Forwarding začne používat nejstarší typ pohonu pro své nákladní lodě. Premiérově to má být loď snázvem Beluga SkySails. Společnost počítá, že plachetnicemi uspoří desítky procent provozních nákladů.

27.1.2008
SDÍLEJ:

Plachetnice Beluga. Společnost počítá, že plachetnicemi uspoří desítky procent provozních nákladů.Foto: REUTERS/SkySails

Loď Beluga je první nákladní loď svého druhu. Bude vybavena obří plachtou orozměrech 320metrů čtverečních, kterou pro ni navrhla hamburská firma SkySails.

„Loď Beluga SkySails je příklad vize do budoucna, jak zavádět námořní nákladní dopravu snízkými emisemi,“ uvedl ředitel DHL Global Forwardin Claus Krüger. „Slibné ekologické aspekty nového SkySail System byl důležitým faktorem při našem rozhodování opronájmu této lodi,“dodal.

Je samozřejmé, že využití nového systému je pro nadnárodní přepravní společnost dobrou formou reklamy. Ovšem na druhou stranu jsou plachetnice způsob, jak ušetřit.

Beluga má převážet části továrny na dřevotřísku zněmeckých Brém do jihoamerické Venezuely. Naplánováno má osm transatlantických cest a podle propočtu by plachta mohla snížit provozní náklady odeset až pětatřicet procent. Vpřípadě 87metrů dlouhé lodi by to měla být úspora zhruba 280tisíc eur ročně. Záleží ovšem na počasí.

Kapitán Belugy Lutz Heldt ktomu uvedl: „Kromě toho, že nový pomocný pohonný systém učiní transoceánskou dopravu bezpečnější, bude také tato doprava výnosnější a ekologičtější. Vzávislosti na větrných podmínkách očekáváme úsporu pohonných hmot mezi deseti a dvaceti procenty.“

„Mě to vůbec nepřekvapuje. Svyužitím větru vmoderní lodní dopravě se už koketuje desítky let,“ komentuje nápad firmy DHL ekolog ze sdružení Hnutí Duha Vojtěch Kotecký. „Každopádně je to zajímavá technologická inovace, která společnosti ušetří náklady na paliva a zároveň snižuje znečištění emisemi,“uvedl.

Sám si ale netroufá odhadnout, zda se tento konkrétní systém dočká masovější využití. Firmy ale podle něho budou hledat možnosti jak ušetřit. Je očividné, že se vítr nabízí jako nejvhodnější a staletími prověřený prostředek.

Autor: Vojtěch Janda

27.1.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

EET ilustrační foto
5

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Ilustrační foto.
6

Policie v Porsche. Muži zákona jezdí zabavenými auty

Pohledem Realistů: Naše ambice jsou realistické

V minulých dnech jsme začali s představováním naší strany. Máme za sebou Prahu, Ostravu a Brno, další místa nás čekají. Svým příznivcům i široké veřejnosti podrobně vysvětlujeme svá východiska, plány i cíle. I naše ambice. 

DOTYK.CZ

Evropa, daňový ráj to na pohled

Španělsko a další země EU by podle MMF hospodařily s přebytkem. Kdyby část jejich daní nemizela za hranicemi.

Deště a tající sníh zvedají na desítce mít v Česku hladiny toků

Povodňový stupeň pohotovosti dnes brzo ráno hlásily tři měřicí stanice, Dalečín a Veverská Bítýška na Svratce a Pertoltice na Liberecku na Panenském potoce. V některých případech za to může nahromaděný led. Vyplývá to z informací Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Školy zakazují žákům mobily, hrozí i dvojka z chování

O tom, zda vůbec mobilní telefony patří dětem do ruky a od kolika let, se zabýval průzkum Deníku v minulém roce. Z něj vyšlo najevo, že rodiče většinou pořizují dítěti mobilní telefon v momentě, kdy začne chodit do školy bez jejich doprovodu. Naskýtá se však otázka, zda mobil patří do školy a jakým způsobem omezit jeho používání při vyučovacích hodinách.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies