VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Plachetnice převeze továrnu za oceán

Praha - Doba plachetnic je zpátky. Přepravní společnost DHL Global Forwarding začne používat nejstarší typ pohonu pro své nákladní lodě. Premiérově to má být loď snázvem Beluga SkySails. Společnost počítá, že plachetnicemi uspoří desítky procent provozních nákladů.

27.1.2008
SDÍLEJ:

Plachetnice Beluga. Společnost počítá, že plachetnicemi uspoří desítky procent provozních nákladů.Foto: REUTERS/SkySails

Loď Beluga je první nákladní loď svého druhu. Bude vybavena obří plachtou orozměrech 320metrů čtverečních, kterou pro ni navrhla hamburská firma SkySails.

„Loď Beluga SkySails je příklad vize do budoucna, jak zavádět námořní nákladní dopravu snízkými emisemi,“ uvedl ředitel DHL Global Forwardin Claus Krüger. „Slibné ekologické aspekty nového SkySail System byl důležitým faktorem při našem rozhodování opronájmu této lodi,“dodal.

Je samozřejmé, že využití nového systému je pro nadnárodní přepravní společnost dobrou formou reklamy. Ovšem na druhou stranu jsou plachetnice způsob, jak ušetřit.

Beluga má převážet části továrny na dřevotřísku zněmeckých Brém do jihoamerické Venezuely. Naplánováno má osm transatlantických cest a podle propočtu by plachta mohla snížit provozní náklady odeset až pětatřicet procent. Vpřípadě 87metrů dlouhé lodi by to měla být úspora zhruba 280tisíc eur ročně. Záleží ovšem na počasí.

Kapitán Belugy Lutz Heldt ktomu uvedl: „Kromě toho, že nový pomocný pohonný systém učiní transoceánskou dopravu bezpečnější, bude také tato doprava výnosnější a ekologičtější. Vzávislosti na větrných podmínkách očekáváme úsporu pohonných hmot mezi deseti a dvaceti procenty.“

„Mě to vůbec nepřekvapuje. Svyužitím větru vmoderní lodní dopravě se už koketuje desítky let,“ komentuje nápad firmy DHL ekolog ze sdružení Hnutí Duha Vojtěch Kotecký. „Každopádně je to zajímavá technologická inovace, která společnosti ušetří náklady na paliva a zároveň snižuje znečištění emisemi,“uvedl.

Sám si ale netroufá odhadnout, zda se tento konkrétní systém dočká masovější využití. Firmy ale podle něho budou hledat možnosti jak ušetřit. Je očividné, že se vítr nabízí jako nejvhodnější a staletími prověřený prostředek.

Autor: Vojtěch Janda

27.1.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Napadení seniora.
6

Mladý cizinec zkopal seniora na zastávce. Nechtěl se nechat okrást

František Rajtoral
AKTUALIZUJEME
1 10

Smutná zpráva. Fotbalista Rajtoral spáchal sebevraždu

Severokorejci: Jsme připraveni potopit americké lodě

Pchjongjang se dnes nechal slyšet, že je připraven potopit americkou loď, která demonstruje svoji vojenskou sílu u korejských břehů. K americké letadlové lodi u břehů Severní Korey se včera připojily dvě japonské, kvůli cvičení v západním Pacifiku. Japonsko má v Asii druhou největší ozbrojenou flotilu, hned po Číně.

Nelegální tunningový sraz: policie musela zasahovat

Kvílení pneumatik, řev trápených motorů a hlasitá muzika. V Mladé Boleslavi, na parkovišti marketů Obi a Albert v ulici Na Radouči, si dali nenahlášený sraz příznivci tunningu, aby se navzájem pochlubili svými vyšperkovanými vozy. 

AKTUALIZOVÁNO

Dobrá zpráva pro Pardubice: Hokejová extraliga je zachráněna

Obrovská radost, vyprodaná hala na nohou, potlesk na otevřené scéně. Tak končil poslední zápas hokejistů Dynama v sezoně. V posledním utkání baráže porazili Jihlavu a odvrátili hrozbu pádu do první ligy. Takže nejvyšší hokejová soutěž je zachráněna!

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Ze třiaosmdesátihektarového statku v Mistříně na Hodonínsku se museli přestěhovat za jeden den. V roce 1951 jim ho totiž vzali komunisté při akci Kulak. Při ní zabavovali majetek všem velkým statkářům, aby vytvořili státní hospodářství. „Bylo nás devět. Vojáci nás převezli na samotu u Jestřabice na Kroměřížsku, která měla jen jednu místnost," vzpomíná šestaosmdesátiletá Eliška Kolečkářová na dobu, kdy jí bylo osmnáct let. Jejího otce letos hodonínský okresní soud rehabilitoval a očistil jeho jméno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies