VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Plán na záchranu Carga předpokládá masivní propouštění

Praha – Společnost ČD Cargo v příštím roce prodá 87 nadbytečných lokomotiv, nechá sešrotovat téměř 5000 vagonů a zvažuje propuštění až 2220 zaměstnanců.

10.12.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Ondřej Šmíd

Počítá s tím plán restrukturali­začních opatření na příští rok, který má ČTK v dispozici. Rozsáhlé propouštění firma ještě projedná s odboráři. Ti se obávají, že mzdové úspory související s masivním propouštěním firmě k vyrovnanému hospodaření nepomohou, protože kvůli němu přijde o značnou část tržeb.

Restrukturalizační plán musí ještě schválit valná hromada dopravce. Nyní ČD Cargo zaměstnává zhruba 9500 lidí a vlastní téměř 30.000 vagonů, z nichž je však značná část v havarijním stavu a nevyužívá se.

„Návrh (na propouštění) v plánu máme, ale projednáváme ho s ostatními účastníky," připustil člen představenstva ČD Cargo Petr May. Ztráty tržeb v důsledku snížení zaměstnanosti se totiž kromě odborářů obává i vedení společnosti. V současnosti se podle Maye analyzuje, jak velká míra propouštění je v Cargu možná i bez ztráty objemu tržeb.

Propustí téměř 2,5 tisíce lidí

Samotný plán předpokládá při propuštění celkem 2495 zaměstnanců, z nichž by 275 mělo firmu opustit ještě v letošním roce, úsporu nákladů ve výši 715 milionů korun v roce 2013. Další zhruba miliardu by měl dopravce ušetřit v dalších letech.

Podle místopředsedy Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Radka Nekoly hrozí, že firma propuštěním téměř 2500 lidí přijde o miliardu korun na tržbách. Takovýto způsob šetření podle něj zahájí cestu k postupnému úpadku národního dopravce. Hledání mzdových úspor je sice nezbytné, ale propustit je možné pouze takové množství zaměstnanců, které nebude mít dopad na tržby firmy, uvedl.

Propouštění se má podle restrukturali­začního plánu týkat celé republiky. Nejvíce by měl být postižen Pardubický kraj, kde by se podle ČD Cargo měla průměrná nezaměstnanost v důsledku propouštění zvýšit o desetinu procenta na 7,9 procenta. Výrazný dopad dopravce očekává i v Olomouckém, Moravskoslezském a Ústeckém kraji. Naopak nejméně by měly být postiženy Praha a Středočeský kraj.

Prodej nadbytečných lokomotiv

Kromě propouštění plánuje dopravce v příštím roce ušetřit dalších 138 milionů korun na trakční energii a palivu, na poplatku za použití kolejí a dále například na vzdělávání zaměstnanců. Od prodeje nadbytečných šestinápravových lokomotiv, které v Česku nesmějí být provozovány na některých tratích a které firma nyní pronajímá dceřiné firmě v Polsku Koleje Czeskie, si slibuje zisk 650 až 850 milionů korun.

ČD Cargo se letos potýká s hospodářskými problémy způsobenými propadem tržeb. Za nepříznivou situací dopravce, který pro letošní rok oficiálně uvedl odhadovanou provozní ztrátu 230 milionů korun, může zejména dlouhodobě ztrátová přeprava jednotlivých kusových zásilek, kterou má Cargo jako národní dopravce povinnost provozovat. Ze samotného provozu by firma měla skončit v zisku zhruba jedné miliardy korun (bez odpisů a daní – EBITDA), uvedl v neděli generální ředitel mateřských ČD a předseda představenstva Carga Petr Žaluda.

Loni výnosy firmy z nákladní dopravy meziročně vzrostly o dvě procenta na 14,3 miliardy korun. Cargo loni snížilo ztrátu z předloňských 853 milionů korun na zhruba 60 milionů Kč. Provozní výsledek bez odpisů a daní vloni dosáhl zhruba 1,29 miliardy ko­run.

ČD Cargo, dceřiná společnost Českých drah, zaměstnává 9500 lidí

Vznik: Samostatná dceřiná společnost státních Českých drah ČD Cargo byla do obchodního rejstříku zapsána 1. prosince 2007. Do společnosti byla přesunuta veškerá nákladní doprava ČD.

Hospodářské výsledky: Loni výnosy firmy z nákladní dopravy vzrostly o dvě procenta na 14,3 miliardy korun. ČD Cargo loni snížilo ztrátu z předloňských 853 milionů korun na zhruba 60 milionů korun. Výhled, který vedení společnosti představilo koncem září, předpokládá prohloubení ztráty za letošní rok na 233 milionů korun. Koncem listopadu ale plzeňský hejtman a stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec řekl, že firma letos může vykázat až dvoumiliardovou ztrátu. Podle bývalého ministra dopravy Pavla Dobeše (LIDEM) dopravci hrozí ve druhém nebo třetím čtvrtletí příštího roku insolvence.

Základní kapitál: 8,494 miliardy korun

Počet zaměstnanců: zhruba 9500 lidí (mateřské České dráhy mají přibližně 22.500 zaměstnanců, státní organizace Správa železniční dopravní cesty, jež se stará zejména o koleje, pak asi 18.000 zaměstnanců)

Ostatní:

- Podle plánu restrukturalizace hodlá firma v příštím roce prodat 87 nadbytečných lokomotiv, dále chce sešrotovat téměř 5000 vagonů a zvažuje propuštění až 2220 osob.
- Počátkem letošního října se předsedou představenstva ČD Cargo stal šéf Českých drah Petr Žaluda. Představenstvo firmy opustil jeho dosavadní předseda Gustav Slamečka. Důvodem personální změny byla prý nespokojenost mateřské společnosti s hospodářskými výsledky ČD Cargo.
- V posledních měsících se hovoří také o možném spojení společnosti ČD Cargo a slovenského nákladního železničního dopravce ZSSK Cargo. Zejména česká strana má o takové propojení obou firem, jež by podle odborníků mohlo lépe odolávat německé a ruské konkurenci, vážný zájem.

Autor: ČTK

10.12.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Eliška Kolečkářová vzpomíná na dobu, kdy jí bylo teprve osmnáct let. Komunisti její rodině v roce 1951 vzali statek na Hodonínsku. Jejího otce Metoděje Hlobílka letos na konci března hodonínský okresní soud rehabilitoval.
5 9

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Dálnice D55 povede okolo Starého Města.
2

Dálnici z Otrokovic do Babic by mohli začít stavět už příští rok

ONLINE: Francie volí prezidenta

Kdo bude novým francouzským prezidentem? Lid Francie hlasuje v prvním kole voleb. Průzkumy favorizují Marine Le Penovou, vítězem ale může být kdokoli z kvartetu favoritů. Očekáváme nesmírně vyrovnané výsledky.

Roman Prymula: Češi mají nižší práh bolestivosti než Číňané

Jaký je rozdíl mezi poslancem a lékařem? Lékař svojí operaci dokončí. Pokud to nezvládne, práci za něj dokončí hned jiný tým. Poslanec to má jinak: pacienta klidně v polovině operace zašije a odejde. Pak se počká na nový tým, který celou operaci provede znovu, říká nový náměstek ministra zdravotnictví Roman Prymula. V úřadu bojoval za univerzitní nemocnice, tradiční čínskou medicínu a očkování. 

Inkluze není nepřítel, dojímá příběh chlapce s vzácným syndromem

/ROZHOVOR, VIDEO/ Nechci pro své dítě nic speciálního, chci jen, aby měl stejnou šanci, jako ostatní.  Tato slova napsala Hana Kubíková z Liberce. Maminka kluka se vzácným Wiliamsovým syndromem. Už několik let se snaží své okolí přesvědčit, že inkluze nemusí být strašákem. „Člověk může hodně dokázat, pokud to aspoň zkusí," říká.

AKTUALIZOVÁNO

Bude to o prsa. Francie žije prezidentskými volbami. Rozhodnou nerozhodnutí?

Jen pár procent. Takový je rozdíl mezi kvartetem, který se pere o post prezidenta Francie. Bude to centrista Emanuel Macron, pravicový François Fillon, extrémistická Marine Le Penová, nebo ultralevicový Jean-Luc Mélenchon?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies