VYBERTE SI REGION

Pneu jsou jako buchty. Špatný recept, špatné dílo

Otrokovice – Na vozidle jsou většinou čtyři, dělí se na letní a zimní, když píchnete, jste nahraní. Základní indicie jistě prozradí, že se jedná o pneumatiky.

1.6.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Pavel Kalina

Pneumatiky slouží lidem po celém světě, ale přiznejme si – kolik z nás ví, jak se taková pneu vyrábí? Deník to zjišťoval v Barum Continental v Otrokovicích.

„Rozhodně to není jen vylisovaná guma. Pneumatika má vcelku složitou konstrukci,“ upozorňuje Martin Mušinský, pracovník oddělení rozvoje a vzdělávání, který má v podniku na starosti exkurze.

Otrokovický podnik s více než čtyřmi tisíci zaměstnanci zabírá plochu přesahující 75 hektarů. Uvnitř několikapatrového bludiště chodeb, chodbiček, schodů stačí špatně odbočit a východ najdete až s vlnou pracovníků končících svou směnu. Ty jsou v podniku tři po osmi hodinách, pracuje se také o víkendech.

Základní surovinou pro výrobu obutí je kaučuk. „Do Otrokovic se dováží z Indonésie, Malajsie a Thajska,“ vysvětlil průvodce s tím, že hlavně kvůli stoupající ceně této suroviny rostou na trhu i ceny pneumatik.

Přírodní kaučuk společně s dalšími asi deseti složkami včetně sazí putuje na začátek výrobního cyklu, kterým je míchání. „Má tři stupně a je to zhruba stejné, jako když připravujete těsto na buchtu. Když nedodržíte recepturu, máte nepoužitelnou kaši. Jediná odchylka by znamenala nekvalitní materiál pro další zpracování,“ přibližuje Mušinský.

Náhrada za duši

Dalším krokem výroby je vytlačování. To zjednodušeně řečeno představuje protlačování směsi skrze šablonu. Ta je o něco menší než požadovaný tvar materiálu, který se přes danou formu dále rozpíná. Jedním z příkladů vytlačování může být například vnitřní guma. „Je to vlastně náhrada duše, která se v dnešní době již nedělá. Díky příměsi syntetického kaučuku je naprosto neprodyšná,“ popisuje.

K dalším a zřejmě i nejdůležitějším pracovním operacím patří pogumování ocelových lan a textilu. To mají na starosti obrovské stroje, vedle kterých si může člověk připadat jako trpaslík. Výsledným polotovarem jsou pásy pogumovaného materiálu. Jedny s ocelí a druhé s textilem. Ty společně tvoří základní pevnou kostru pneumatiky, ale to je potřeba je nejdřív někde dát dohromady. Kde? Na konfekci.

Konfekce plášťů patří k těm nejnáročnějším postupům ve výrobě a kvalitu výsledného produktu ovlivňují zřejmě nejvíce. „Důležitým faktem je, že pro lepení vrstev pláště není potřeba ani kapka lepidla. Pogumovaná směs pěkně lepí sama,“ vysvětlil Mušinský.

Po prvním stupni konfekce, kdy se spojují vnitřní guma, pogumovaný textilní kord, patní lana a bočnice, nastupuje stupeň druhý. Tím je nalepení nárazníků a takzvaného běhounu. V podstatě jde o nejsvrchnější vrstvu gumy, do které je následně vylisován vzorek. Guma tak může putovat na lisovnu.

Poslední krok

Podle rozměrů pneu, výrobní směsi a dalších faktorů je nejprve potřeba přesně vědět, jak dlouho, při kolika stupních a pod jakým tlakem se má lisovat. Pokud je vše připraveno, „buchta může do trouby“. Po vyjmutí z lisu je pneumatika téměř hotová. „Posledním krokem je dokončovna, kde z pneu pracovníci ořežou přebytky vylisovaného materiálu a hlavně ji vizuálně zkontrolují,“ doplňuje.

Jak dlouho výroba jednoho kusu trvá? „Rozhodně to není za jediný den. Materiál mezi jednotlivými kroky čeká někdy i několik dní. Třeba kaučuková směs se musí nechat před dalším zpracováním odležet,“ vysvětlil Mušinský. Příběh o kaučuku a směsi z něj zde končí. Už se změnil v pneumatiku, která může putovat k zákazníkům do světa.

Čtěte také: Zimní pneumatiky snadno prověří eurová mince

Autor: Marek Houser

1.6.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Čechům chutná. Přibrzdili ale v alkoholu

Praha – „Spotřeba potravin nabrala dobrý trend. Zdá se, že lidé nemají hlad, ale chuť," zhodnotil poslední čísla šéf odboru statistiky zemědělství, lesnictví a životního prostředí Jiří Hrbek. Poukázal na to, že v Česku i v roce 2015 rostla spotřeba potravin. Má to jen jednu vadu na kráse, bohužel tu podstatnou. Zatímco z Česka mířily do zahraničí suroviny, z ciziny k nám putovaly hotové výrobky.

Dřevo je drahé. Krade se rovnou v lese

Beroun – Topná sezona jede naplno a policisté na nejrůznějších místech republiky znovu vyšetřují krádeže dřeva v lesních porostech.Mnohým lidem se za palivové dříví nechce utrácet a raději si pro něj zajedou do lesa. Zloději odvážejí nejen kulatinu, která je nařezaná u lesních cest, ale také stromy, které si sami pokácí.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies