VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pneu jsou jako buchty. Špatný recept, špatné dílo

Otrokovice – Na vozidle jsou většinou čtyři, dělí se na letní a zimní, když píchnete, jste nahraní. Základní indicie jistě prozradí, že se jedná o pneumatiky.

1.6.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Pavel Kalina

Pneumatiky slouží lidem po celém světě, ale přiznejme si – kolik z nás ví, jak se taková pneu vyrábí? Deník to zjišťoval v Barum Continental v Otrokovicích.

„Rozhodně to není jen vylisovaná guma. Pneumatika má vcelku složitou konstrukci,“ upozorňuje Martin Mušinský, pracovník oddělení rozvoje a vzdělávání, který má v podniku na starosti exkurze.

Otrokovický podnik s více než čtyřmi tisíci zaměstnanci zabírá plochu přesahující 75 hektarů. Uvnitř několikapatrového bludiště chodeb, chodbiček, schodů stačí špatně odbočit a východ najdete až s vlnou pracovníků končících svou směnu. Ty jsou v podniku tři po osmi hodinách, pracuje se také o víkendech.

Základní surovinou pro výrobu obutí je kaučuk. „Do Otrokovic se dováží z Indonésie, Malajsie a Thajska,“ vysvětlil průvodce s tím, že hlavně kvůli stoupající ceně této suroviny rostou na trhu i ceny pneumatik.

Přírodní kaučuk společně s dalšími asi deseti složkami včetně sazí putuje na začátek výrobního cyklu, kterým je míchání. „Má tři stupně a je to zhruba stejné, jako když připravujete těsto na buchtu. Když nedodržíte recepturu, máte nepoužitelnou kaši. Jediná odchylka by znamenala nekvalitní materiál pro další zpracování,“ přibližuje Mušinský.

Náhrada za duši

Dalším krokem výroby je vytlačování. To zjednodušeně řečeno představuje protlačování směsi skrze šablonu. Ta je o něco menší než požadovaný tvar materiálu, který se přes danou formu dále rozpíná. Jedním z příkladů vytlačování může být například vnitřní guma. „Je to vlastně náhrada duše, která se v dnešní době již nedělá. Díky příměsi syntetického kaučuku je naprosto neprodyšná,“ popisuje.

K dalším a zřejmě i nejdůležitějším pracovním operacím patří pogumování ocelových lan a textilu. To mají na starosti obrovské stroje, vedle kterých si může člověk připadat jako trpaslík. Výsledným polotovarem jsou pásy pogumovaného materiálu. Jedny s ocelí a druhé s textilem. Ty společně tvoří základní pevnou kostru pneumatiky, ale to je potřeba je nejdřív někde dát dohromady. Kde? Na konfekci.

Konfekce plášťů patří k těm nejnáročnějším postupům ve výrobě a kvalitu výsledného produktu ovlivňují zřejmě nejvíce. „Důležitým faktem je, že pro lepení vrstev pláště není potřeba ani kapka lepidla. Pogumovaná směs pěkně lepí sama,“ vysvětlil Mušinský.

Po prvním stupni konfekce, kdy se spojují vnitřní guma, pogumovaný textilní kord, patní lana a bočnice, nastupuje stupeň druhý. Tím je nalepení nárazníků a takzvaného běhounu. V podstatě jde o nejsvrchnější vrstvu gumy, do které je následně vylisován vzorek. Guma tak může putovat na lisovnu.

Poslední krok

Podle rozměrů pneu, výrobní směsi a dalších faktorů je nejprve potřeba přesně vědět, jak dlouho, při kolika stupních a pod jakým tlakem se má lisovat. Pokud je vše připraveno, „buchta může do trouby“. Po vyjmutí z lisu je pneumatika téměř hotová. „Posledním krokem je dokončovna, kde z pneu pracovníci ořežou přebytky vylisovaného materiálu a hlavně ji vizuálně zkontrolují,“ doplňuje.

Jak dlouho výroba jednoho kusu trvá? „Rozhodně to není za jediný den. Materiál mezi jednotlivými kroky čeká někdy i několik dní. Třeba kaučuková směs se musí nechat před dalším zpracováním odležet,“ vysvětlil Mušinský. Příběh o kaučuku a směsi z něj zde končí. Už se změnil v pneumatiku, která může putovat k zákazníkům do světa.

Čtěte také: Zimní pneumatiky snadno prověří eurová mince

Autor: Marek Houser

1.6.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Problémy britských aerolinek se protáhly až do neděle.
4

Líbánky ze všechny peníze. Problémy British Airways ještě nekončí

Mezi mrtvými v Mississippi byl i zasahující policista.

V Mississippi postřílel muž osm lidí. Zřejmě tahanice o děti

Zeman při setkání vyjádřil Valachové podporu, ta trvá na demisi

Prezident Miloš Zeman na dnešní schůzce v Brně seznámil odcházející ministryni školství Kateřinu Valachovou (ČSSD) s podporou, které se jí dostává od učitelů a sportovců. Jak však uvedla následně ministryně novinářům, očekává, že prezident bude postupovat dle ústavy.

Vandal poškodil hrob generála a prezidenta Francie de Gaulla

Asi třicetiletý muž, jehož totožnost zatím policie nezná, se včera pokusil dostat do hrobu hrdiny francouzského odboje a slavného prezidenta Charlese de Gaulla v malé obci Colombey-les-Deux-Eglises v severním francouzském departamentu Haute-Marne.

OBRAZEM: Koncert kapely Rammstein

V pražské Eden Areně se 28. května uskutečnil koncert skupiny Rammstein.

AUTOMIX.CZ

Čím jezdí legendy akčních filmů? Možná se budete divit

Filmový průmysl 80. a 90. let byl doslova továrnou na akční hrdiny, jejichž představitelé jsou dodnes legendami svého oboru. A často ve filmech jezdili zajímavými auty. Nás ale zajímal, jakými vozy tito herci jezdí ve skutečném světě. Vlastní stejně legendární vozy, jako jsou oni samotní a jejich role?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies