VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pneu jsou jako buchty. Špatný recept, špatné dílo

Otrokovice – Na vozidle jsou většinou čtyři, dělí se na letní a zimní, když píchnete, jste nahraní. Základní indicie jistě prozradí, že se jedná o pneumatiky.

1.6.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Pavel Kalina

Pneumatiky slouží lidem po celém světě, ale přiznejme si – kolik z nás ví, jak se taková pneu vyrábí? Deník to zjišťoval v Barum Continental v Otrokovicích.

„Rozhodně to není jen vylisovaná guma. Pneumatika má vcelku složitou konstrukci,“ upozorňuje Martin Mušinský, pracovník oddělení rozvoje a vzdělávání, který má v podniku na starosti exkurze.

Otrokovický podnik s více než čtyřmi tisíci zaměstnanci zabírá plochu přesahující 75 hektarů. Uvnitř několikapatrového bludiště chodeb, chodbiček, schodů stačí špatně odbočit a východ najdete až s vlnou pracovníků končících svou směnu. Ty jsou v podniku tři po osmi hodinách, pracuje se také o víkendech.

Základní surovinou pro výrobu obutí je kaučuk. „Do Otrokovic se dováží z Indonésie, Malajsie a Thajska,“ vysvětlil průvodce s tím, že hlavně kvůli stoupající ceně této suroviny rostou na trhu i ceny pneumatik.

Přírodní kaučuk společně s dalšími asi deseti složkami včetně sazí putuje na začátek výrobního cyklu, kterým je míchání. „Má tři stupně a je to zhruba stejné, jako když připravujete těsto na buchtu. Když nedodržíte recepturu, máte nepoužitelnou kaši. Jediná odchylka by znamenala nekvalitní materiál pro další zpracování,“ přibližuje Mušinský.

Náhrada za duši

Dalším krokem výroby je vytlačování. To zjednodušeně řečeno představuje protlačování směsi skrze šablonu. Ta je o něco menší než požadovaný tvar materiálu, který se přes danou formu dále rozpíná. Jedním z příkladů vytlačování může být například vnitřní guma. „Je to vlastně náhrada duše, která se v dnešní době již nedělá. Díky příměsi syntetického kaučuku je naprosto neprodyšná,“ popisuje.

K dalším a zřejmě i nejdůležitějším pracovním operacím patří pogumování ocelových lan a textilu. To mají na starosti obrovské stroje, vedle kterých si může člověk připadat jako trpaslík. Výsledným polotovarem jsou pásy pogumovaného materiálu. Jedny s ocelí a druhé s textilem. Ty společně tvoří základní pevnou kostru pneumatiky, ale to je potřeba je nejdřív někde dát dohromady. Kde? Na konfekci.

Konfekce plášťů patří k těm nejnáročnějším postupům ve výrobě a kvalitu výsledného produktu ovlivňují zřejmě nejvíce. „Důležitým faktem je, že pro lepení vrstev pláště není potřeba ani kapka lepidla. Pogumovaná směs pěkně lepí sama,“ vysvětlil Mušinský.

Po prvním stupni konfekce, kdy se spojují vnitřní guma, pogumovaný textilní kord, patní lana a bočnice, nastupuje stupeň druhý. Tím je nalepení nárazníků a takzvaného běhounu. V podstatě jde o nejsvrchnější vrstvu gumy, do které je následně vylisován vzorek. Guma tak může putovat na lisovnu.

Poslední krok

Podle rozměrů pneu, výrobní směsi a dalších faktorů je nejprve potřeba přesně vědět, jak dlouho, při kolika stupních a pod jakým tlakem se má lisovat. Pokud je vše připraveno, „buchta může do trouby“. Po vyjmutí z lisu je pneumatika téměř hotová. „Posledním krokem je dokončovna, kde z pneu pracovníci ořežou přebytky vylisovaného materiálu a hlavně ji vizuálně zkontrolují,“ doplňuje.

Jak dlouho výroba jednoho kusu trvá? „Rozhodně to není za jediný den. Materiál mezi jednotlivými kroky čeká někdy i několik dní. Třeba kaučuková směs se musí nechat před dalším zpracováním odležet,“ vysvětlil Mušinský. Příběh o kaučuku a směsi z něj zde končí. Už se změnil v pneumatiku, která může putovat k zákazníkům do světa.

Čtěte také: Zimní pneumatiky snadno prověří eurová mince

Autor: Marek Houser

1.6.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ředitele Střediska volného času Fokus Nový Jičín Martina Jakůbka zadržela policie. Součástí tohoto případu má být i domovní prohlídka.
AKTUALIZOVÁNO
3

Sexuální skandál: řediteli Fokusu hrozí až deset let vězení

Tragická nehoda ve Špindlu
AKTUALIZOVÁNO
4 6

Muž jel ve Špindlu po sjezdovce na matraci, po nárazu do tribuny zemřel

Ojetinám s "cinklými" diesely cena neklesá. Většině dokonce vzrostla

Kauza Volkswagenu s úmyslným obcházením testů emisních norem přinesla hodně kritiky na stranu německé automobilky. Měla ale negativní dopad i na ceny ojetých aut v České republice? Nejnovější průzkum přináší zajímavé výsledky.

AKTUALIZOVÁNO

Ředitel se přiznal ke zneužívání studentů. Neuvědomil jsem si to, hájil se

Bývalý ředitel pražské Střední školy elektrotechniky a strojírenství Lumír Kymr se ve středu u soudu přiznal ke zneužívání mladistvých studentů při školních pobytech na chatě. Podle obžaloby v letech 2010 až 2016 prováděl celkem deseti chlapcům masáže celého těla včetně přirození, spal s nimi nahý, sprchoval se s nimi nebo vzájemně masturbovali. Za znásilnění, sexuální nátlak a ohrožení výchovy dítěte muži hrozí až desetileté vězení.

Rath posílá prezidenta Zemana k Ústavnímu soudu

Ústavní soud (ÚS) obdržel stížnost bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha na prezidenta Miloše Zemana. Rath se chce stížností domoci toho, aby se prezident Zeman zdržel jakýchkoliv přímých či nepřímých zásahů do jeho korupční kauzy související s rekonstrukcí zámku Buštěhrad, uvedl dnes server Lidovky.cz.

Řidiči autobusů mají termín stávky. Odbory rozhodly o 6. dubnu

/ANKETA/- Stávka řidičů linkových autobusů kvůli nízkým mzdám se uskuteční 6. dubna. Odbory ji plánují jako celorepublikový protest od 00:00 do 24:00. Novinářům to po dnešním jednání předsednictva Odborového svazu dopravy řekl předseda svazu Luboš Pomajbík. Vedení odborů zároveň vyzvalo šoféry k masivní účasti na stávce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies