Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pneu jsou jako buchty. Špatný recept, špatné dílo

Otrokovice – Na vozidle jsou většinou čtyři, dělí se na letní a zimní, když píchnete, jste nahraní. Základní indicie jistě prozradí, že se jedná o pneumatiky.

1.6.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Pavel Kalina

Pneumatiky slouží lidem po celém světě, ale přiznejme si – kolik z nás ví, jak se taková pneu vyrábí? Deník to zjišťoval v Barum Continental v Otrokovicích.

„Rozhodně to není jen vylisovaná guma. Pneumatika má vcelku složitou konstrukci,“ upozorňuje Martin Mušinský, pracovník oddělení rozvoje a vzdělávání, který má v podniku na starosti exkurze.

Otrokovický podnik s více než čtyřmi tisíci zaměstnanci zabírá plochu přesahující 75 hektarů. Uvnitř několikapatrového bludiště chodeb, chodbiček, schodů stačí špatně odbočit a východ najdete až s vlnou pracovníků končících svou směnu. Ty jsou v podniku tři po osmi hodinách, pracuje se také o víkendech.

Základní surovinou pro výrobu obutí je kaučuk. „Do Otrokovic se dováží z Indonésie, Malajsie a Thajska,“ vysvětlil průvodce s tím, že hlavně kvůli stoupající ceně této suroviny rostou na trhu i ceny pneumatik.

Přírodní kaučuk společně s dalšími asi deseti složkami včetně sazí putuje na začátek výrobního cyklu, kterým je míchání. „Má tři stupně a je to zhruba stejné, jako když připravujete těsto na buchtu. Když nedodržíte recepturu, máte nepoužitelnou kaši. Jediná odchylka by znamenala nekvalitní materiál pro další zpracování,“ přibližuje Mušinský.

Náhrada za duši

Dalším krokem výroby je vytlačování. To zjednodušeně řečeno představuje protlačování směsi skrze šablonu. Ta je o něco menší než požadovaný tvar materiálu, který se přes danou formu dále rozpíná. Jedním z příkladů vytlačování může být například vnitřní guma. „Je to vlastně náhrada duše, která se v dnešní době již nedělá. Díky příměsi syntetického kaučuku je naprosto neprodyšná,“ popisuje.

K dalším a zřejmě i nejdůležitějším pracovním operacím patří pogumování ocelových lan a textilu. To mají na starosti obrovské stroje, vedle kterých si může člověk připadat jako trpaslík. Výsledným polotovarem jsou pásy pogumovaného materiálu. Jedny s ocelí a druhé s textilem. Ty společně tvoří základní pevnou kostru pneumatiky, ale to je potřeba je nejdřív někde dát dohromady. Kde? Na konfekci.

Konfekce plášťů patří k těm nejnáročnějším postupům ve výrobě a kvalitu výsledného produktu ovlivňují zřejmě nejvíce. „Důležitým faktem je, že pro lepení vrstev pláště není potřeba ani kapka lepidla. Pogumovaná směs pěkně lepí sama,“ vysvětlil Mušinský.

Po prvním stupni konfekce, kdy se spojují vnitřní guma, pogumovaný textilní kord, patní lana a bočnice, nastupuje stupeň druhý. Tím je nalepení nárazníků a takzvaného běhounu. V podstatě jde o nejsvrchnější vrstvu gumy, do které je následně vylisován vzorek. Guma tak může putovat na lisovnu.

Poslední krok

Podle rozměrů pneu, výrobní směsi a dalších faktorů je nejprve potřeba přesně vědět, jak dlouho, při kolika stupních a pod jakým tlakem se má lisovat. Pokud je vše připraveno, „buchta může do trouby“. Po vyjmutí z lisu je pneumatika téměř hotová. „Posledním krokem je dokončovna, kde z pneu pracovníci ořežou přebytky vylisovaného materiálu a hlavně ji vizuálně zkontrolují,“ doplňuje.

Jak dlouho výroba jednoho kusu trvá? „Rozhodně to není za jediný den. Materiál mezi jednotlivými kroky čeká někdy i několik dní. Třeba kaučuková směs se musí nechat před dalším zpracováním odležet,“ vysvětlil Mušinský. Příběh o kaučuku a směsi z něj zde končí. Už se změnil v pneumatiku, která může putovat k zákazníkům do světa.

Čtěte také: Zimní pneumatiky snadno prověří eurová mince

Autor: Marek Houser

1.6.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jeruzalém
10

Hrajete si s ohněm, varuje Arabská liga. Detektory neodstraníme, kontruje Izrael

Martin Kratochvíl.
1

Týdenní zkrat: Světlana zná české muže

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Co by bylo, kdyby Škodu nepřevzal Volkswagen? Felicia mohla být sedan

Favorit, přelomový model české automobilky Škoda, letos slaví třicetiny. A tohle je poslední ze série našich příběhů, které se věnují jeho vývoji. Tentokrát se dostaneme až k jeho nástupci, Felicii. Ta se rodila do jisté chvíle ve stejných porodních bolestech jako Favorit. Pak ale na scénu vstupuje Volkswagen.

Daliborova matka Věra: film je jeden velký nesmysl

/ROZHOVOR/ Dokument Svět podle Daliborka líčí Věru Krupičkovou jako starostlivou mámu, která svému synovi, jenž u ní v osmatřiceti letech stále bydlí, dělá snídaně, uklízí po něm nebo mu například i chodí do koupelny. Dle slov jejích slov je však vše úplně jinak.

Chlapce v Třinci zasáhl blesk

Patnáctiletý chlapec byl v sobotu večer zasažen bleskem během bouřky na ulici v Třinci. Záchranářům se ho ale podařilo oživit.

AKTUALIZOVÁNO

Pilný s Babišem jednali v Lánech s prezidentem o rozpočtu

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil dnes v Lánech s prezidentem Milošem Zemanem o přípravě rozpočtu na příští rok, ale i dlouhodobých aspektech české ekonomiky, třeba o chybějících lidech na trhu práce a evropských dotacích. Pravidelného jednání expertů se účastnil také Pilného předchůdce v křesle ministra financí Andrej Babiš (ANO), který návrh rozpočtu s deficitem 50 miliard připravoval. Prezident podle Hradu radil autorům rozpočtu soustředit se na investice víc než na spotřebu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení