Povinné štítkování pneumatik začalo pro výrobce platit od července. V první polovině roku se tedy vyrobilo několik milionů pneumatik, které povinný štítek nemají. Jak si s tím poradí prodejci?

„Obecně štítkování pneumatik vítám, ale než se nové pravidlo zaběhne, mohou se vyskytnout problémy s prodejem starších pneumatik, které ještě nebyly opatřeny štítkem. Nicméně jsme se na tuto situaci připravili a bude se týkat jen nepatrného množství výrobků," říká Václav Částka ze společnosti Dobré Pneu.

Certifikaci a klasifikaci štítků provádějí sami výrobci. Díky tomu nemusí už do celého procesu zasahovat další instituce. Chybí však kontrolní článek řetězce, který by zaručoval správnost uvedených údajů.

„Poté, co jsme obdrželi první vlaštovky se štítky, byl jsem překvapen uvedenými hodnotami. Prvotřídní značky si podle nich stojí hůře než některé značky levnějšího sortimentu. Velkou otázkou jsou čínské pneumatiky, jejichž štítky často uvádějí nejlepší hodnoty, ale objektivní testy posuzující patnáct kritérií je nedoporučují pro špatnou kvalitu," dodává Václav Částka.

Přestože štítky usnadní zákazníkům přehled o vlastnostech pneumatiky, zásadní vliv má také stáří pneumatiky a země výroby. U dobrých prodejců se na pneumatikách setkáte i s těmito údaji.

Šetrnější doprava

Evropská unie si od nového opatření slibuje především to, že doprava jako taková bude šetrnější k životnímu prostředí a dojde ke snížení spotřeby energie. Jak je uvedeno i v samotném nařízení, pneumatiky zejména z důvodu valivého odporu ovlivňují dvacet až třicet procent spotřeby paliva vozidel.

Nicméně zlepšení jednoho parametru může mít negativní dopad na jiný parametr. Konkrétně: pokud se zlepší valivý odpor pneumatiky, přinese to horší přilnavost za mokra, což bude mít za následek zvýšení vnějšího hluku odvalování.

Dá se proto očekávat, že zákazníci se ze všech uvedených parametrů budou zaměřovat pouze na jeden, a to právě na příznivou hodnotu valivého odporu. Kdyby tato situace nastala, bude doprava obecně hlučnější, což bude nejzřejmější ve velkých městech.

Porodní bolesti

„Pokud bychom zašli do důsledků, je možné, že v jistých úsecích by musela být snížena maximální rychlost z důvodu snížení hlučnosti," říká Martin Opatrný, tiskový mluvčí automotoklubu ÚAMK. Mohl by také nastat nedostatek některých typů pneumatik na trhu, které by výrobci již nestačili vyrobit a distribuovat.

Václav Částka k celé věci dodává: „Každé opatření, které se zavádí, musí projít porodními bolestmi. Trend je to však dobrý a zcela jistě povede alespoň k lepší informovanosti spotřebitelů. Pokud je možné legislativně podchytit technologický vývoj a stanovit v tomto směru alespoň nějaká pravidla, jak se v tomto případě snaží Evropská komise, je to dobře. Zákazníci jsou směřování k rozvaze nejen v souvislosti s cenou kupovaného výrobku, ale také v souvislosti s vlastnostmi pneumatiky, potažmo vlivem na životní prostředí."

význam značení

Nové opatření platí pro výrobce od července 2012 a pro prodejce od listopadu 2012.

Opatření by mělo přinést:

- zvýšenou bezpečnost na silnicích

- sníženou spotřebu pohonných hmot

- snížení emisí

Na štítcích budou tři základní parametry:

- hlučnost

- valivý odpor

- brzdná dráha na mokré vozovce

Výhody pro spotřebitele:

- přehledné informace o parametrech pneumatiky

- možnost snadného a správného výběru pneumatiky přesně podle potřeb

- menší riziko koupě nekvalitních pneumatik

LUCIE BUKOVANSKÁ