„Práce začnou na těch částech stavby, které jsou časově nejnáročnější. Jedná se především o mosty a křižovatky," řekl ČTK mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Stavba přijde na 1,1 miliardy korun, což je proti ceně vyplývající z původní smlouvy zhruba o 18 procent méně. Dostavbu provede sdružení firem Eurovia, Metrostav a Strabag.

Stotisícový Hradec Králové obnovení stavby přivítal. „Na dálniční spojení s Prahou čekáme desítky let. Dostavba D11 do Hradce Králové zároveň umožní pokračovat ve stavbě dálnice dál k polským hranicím," řekl ČTK primátor Zdeněk Fink (Hradecký demokratický klub).

Dosud se řidiči dostávají do Hradce Králové sjezdem na silnici mezi Hradcem Králové a Pardubicemi přes křižovatku u Opatovic nad Labem. Nebo na konci dálnice sjedou provizorním sjezdem u Libišan a do města dojedou přes okrajové čtvrti Březhrad a Plačice. Přes Plačice také pokračují dál na Náchod. Dostavbou dálnice se významně uleví Novému Městu u Chlumce nad Cidlinou na silnici I/11, přes které jezdí významná část kamionů na tranzitní trase Náchod – Praha.

Chybí vykoupit poslední parcelu

Stát zatím stále nemá ve vlastnictví všechny pozemky potřebné pro dostavbu dálnice. Chybí mu 0,27 hektaru, které spoluvlastní sestry Jaroslava Štrosová a Ludmila Havránková. Do věci se proto v minulých měsících vložila hradecká radnice, která hodlá od Štrosové její ideální polovinu za 1,7 milionu koupit. Hradečtí zastupitelé k tomu již v červnu dali souhlas. I jednání o získání podílu Havránkové jsou podle Finka na dobré cestě. Pozemky, které vlastnila výhradně statkářka Havránková, stát získal v roce 2011, po 17 letech jednání. Pozemek Štrosové a Havránkové je současně poslední parcelou, která státu chybí v plánovaném úseku D11 od současného konce dálnice k hradecké křižovatce u ČKD.

Práce na pozemcích, které stál zatím nezískal, nejsou podle ministerstva dopravy technologicky složité. „Věříme proto, že se podaří i tuto věc vypořádat a neohrozí zprovoznění celého úseku v předpokládaném termínu v srpnu 2017," uvedl Neřold.

Kromě pěti mostů bude na dostavovaném úseku nejsložitější stavbou mimoúrovňová křižovatka Kukleny. „Ta je náročná i z hlediska organizace stavby, neboť se práce musí odehrát v takovém režimu, aby bylo možné stále zachovat provoz na silnici I/11, po které je vedena tranzitní doprava na trase Praha – Náchod," uvedlo ministerstvo.

Dálnice D11 se staví od roku 1978. Podle plánů by od Hradce Králové měla D11 pokračovat v délce 70 kilometrů dál k Jaroměři a poté k polským hranicím. Do Jaroměře silnice povede v dálniční kategorii jako D11 a dále jako rychlostní silnice R11. V Královci u Trutnova se napojí na připravovanou polskou silnici S3.