Vyplývá to z informací na webových stránkách celní správy. Neplatiči mýta loni na místě zaplatili blokové pokuty ve výši bezmála 32 milionů korun, což bylo o skoro 38 procent víc než o rok dřív.

Počet neplatičů mýtného v posledních letech kopíroval ekonomickou situaci v Evropě. Předloňský propad počtu odhalených případů neplacení mýtného podle mluvčího Generálního ředitelství cel Jana Bartáka souvisel s obecným útlumem kamionové dopravy v Evropě.

Zvýšení počtu neplatičů v loňském roce podle Martiny Vápeníkové z Ředitelství silnic a dálnic kopíruje růst výběru mýtného. Za loňský rok totiž stát na mýtném vybral 6,6 miliardy korun, což je o 623 milionů korun víc než v roce 2009.

Vápeníková nicméně míní, že procentuálně počet neplatičů klesá, což je dáno zvyšováním povědomí o tom, že neplacení mýtného je dohledatelné a pokuty za ušlé mýtné stát skutečně zpětně vymáhá. „Já bych nárůst počtu neplatičů viděla mimo jiné i v tom, že nám přibyla další vozidla, která jsou postižena mýtnou povinností,“ doplnila. Mýtné musejí od loňského ledna platit i malé nákladní vozy od 3,5 tuny, předtím mu podléhaly jen kamiony nad 12 tun.

V Česku se mýtné v současnosti platí na asi 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy; z posledně jmenovaných je zpoplatněno jen zhruba 180 kilometrů. Pro kamiony bylo zavedeno od roku 2007. Od počátku letoška se zvýšilo o čtvrtinu, kamiony tak na dálnicích platí v průměru pět korun za kilometr.