VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pochybné inzeráty: Tvrdí, že půjčí každému

Zlínsko - Neseriózní úvěrové firmy stále vydělávají na tíživé situaci lidí i na jejich důvěřivosti.

22.9.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Adam Knesl

Půjčíme každému. Registry neřešíme. Půjčky i pro problémové klienty. Průchodnost devadesát procent. Podobné slogany křičí na potencionální zákazníky ze všech stran.

Poskytovatelé pochybných úvěrů i skuteční podvodníci si postavili svůj byznys na tom, že řada lidí neprojde při schvalování žádosti o úvěr nejen u bank, ale často již ani u renomovaných nebankovních společností.

„Řada lidí má v dnešní době potíže například se splácením předchozích závazků, nemají dostatečné příjmy anebo jsou nezaměstnaní. Toto vše může bránit získání úvěru u banky, znevýhodňuje je to také u řady velkých nebankovních společností,“ potvrdila finanční konzultantka Alice Krupičková působící i na Zlínsku.

Nepříjemná zkušenost

Pan Karel ze Zlína udělal s podobnou firmou velmi nemilou osobní zkušenost. Dal se zlákat sliby o jednoduchém získání úvěru v inzerátu, který objevil v novinách. Hovořilo se v něm o téměř stoprocentní jistotě. Vytočil číslo mobilního telefonu, které u něj bylo uvedeno a dovolal se do schránky, kde byl již předem namluvený vzkaz pro budoucí možné klienty. Odkazoval na telefonní číslo, které je zpoplatňováno vysokým tarifem za každou minutu spojení.

„Žena na druhém konci se mne podrobně vyptala na všechno možné, pak mi řekla, že se ozvou a hovor ukončila. Na telefon mi asi za dvě hodiny přišla SMS s tím, že jsem nevyhověl a úvěr u nich dostat nemohu,“ řekl třiapadesátiletý pan Karel. O to víc byl překvapen, když přišlo měsíční vyúčtování za telefonní služby. Za jediný hovor zaplatil téměř jeden a půl tisíce korun.

Podobné jednání zažil i jiný napálený žadatel o úvěr ze Zlínska. „Měl jsem v nedávné době problémy se splácením. Figuruji v bankovním i nebankovním registru. Chtěl jsem si zařídit půjčku, která by všechny mé dosavadní závazky shrnula do jednoho s jedinou měsíční splátkou,“ popsal začátek situace, která ho stála tři tisíce korun, pětatřicetiletý pan Michal.

Nevratný poplatek

Zavolal na číslo u inzerátu, nabízející zařízení těchto půjček i pro klienty s ne právě ideální platební morálkou. Sjednal si schůzku se zprostředkovatelem a zaplatil takzvaný poplatek za zpracování. „Prý jsem rizikový klient, musím počítat s vyšším poplatkem kvůli spoustě možných ověření, navíc se zprostředkovatel údajně musí spojit s několika poskytovateli, aby mi vybral toho pravého na míru,“ vylíčil pan Michal.

Podepsal smlouvu, předal peníze, částka činila přes tři tisíce korun. Za několik dnů mu zprostředkovatel zavolal, že bohužel kvůli Michalovým předchozím prohřeškům ve splácení nenašel subjekt, který by mu byl ochotný poskytnout půjčku. Poplatek za zpracování byl samozřejmě nevratný.

V obou případech šlo problémům zabránit. Nejjednodušší radou je nereagovat na lákavě znějící texty inzerátů, ale raději volit pro získání půjčky či úvěru banky a nebankovní společnosti. Lidé v zoufalé situaci však sáhnou po jakémkoliv záchranném lanu, které je však může lehce přivést do daleko větších potíží.

Odborníci varují

Tiskový mluvčí Sdružení pro ochranu spotřebitelů Jan Votočka má s podobnými případy řadu zkušeností. „Pokud klienta na běžném telefonním čísle odkážou na jiné, zpoplatněné, už v tu chvíli je třeba zbystřit pozornost. Podle tvaru a typu čísla lze často vysledovat cenu hovoru či SMS,“ uvedl Jan Votočka s tím, že případ pana Karla vůbec není ojedinělý.

Stejné je to i v případě pana Michala. „Při jakémkoliv podobném jednání je nutné si pořádně pročíst smlouvu a nevěřit pouze tomu, co říká zprostředkovatel. Většinou to není smlouva o poskytnutí úvěru, ale pouze o zprostředkování, tedy že dotyčný člověk vyvine určitou činnost, směřující k zajištění úvěru pro klienta,“ přiblížil mluvčí.

Dodal, že v případě, že úvěr nezajistí, měl by být schopen doložit, jakým způsobem o získání půjčky usiloval. Jestliže toto není schopen či ochoten doložit, klient se může domáhat vrácení zaplacené částky, protože by mohlo jít o bezdůvodné obohacení zprostředkovatele. Je podle něj dobré si vzít na taková jednání svědky či si rozhovor nahrávat.

Pozor na sdělování osobních údajů

Dalším rizikovým aspektem při sjednávání úvěrů a půjček je také sdělování osobních údajů neznámým osobám, například při vyplňování žádostí o půjčku na internetu stejně, jako poskytování kopií osobních dokladů. Na nebezpečí s tím spojená upozornila mluvčí Úřadu pro ochranu osobních údajů Hana Štěpánková.

Poskytnutí osobních údajů je podle ní svobodná vůle každého jednotlivce, je však třeba zvážit veškeré možnosti jejich zneužití. „Je zřejmé, že k podobným možnostem získání peněžní výpomoci se uchylují lidé ve velmi tíživé situaci. Mohou si ji však takto udělat ještě tíživější. Ten, kdo jejich data získá, může jejich jménem snadno uzavřít půjčku sám či přijít s nabídkou, která by mohla vyřešit neutěšenou finanční situaci takových lidí, ačkoliv není zákonná,“ nastínila Hana Štěpánková. Konstatovala, že lidé se vydávají doslova do rukou těch, kterým údaje o sobě svěřili. S tím souvisí jejich snadná vydíratelnost. Další možností je i prodej osobních údajů pro marketingové účely.

Nutnost opatrnosti při poskytování osobních dat zdůrazňuje i policie. Zlínský mluvčí Policie ČR Josef Havela nabádá k obezřetnosti a také radí nepodepisovat žádné smlouvy hned na první schůzce.

„Je důležité ověřit si název a sídlo firmy a získat reference, například na internetu. Pokud mají lidé pocit, že se stali oběťmi podvodu, je žádoucí, aby se obrátili na policii,“ konstatoval mluvčí.

Autor: Kateřina Košutová

22.9.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
15 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Hitlerův telefon se na aukci prodal za téměř čtvrt milionu dolarů

Telefon nacistického vůdce Adolfa Hitlera se na dnešní aukci ve Spojených státech prodal za 243.000 dolarů (6,2 milionu Kč). Oznámil to aukční dům Alexander Historical Auctions. Vyvolávací cena činila 100.000 dolarů. Prodejní cena se nacházela zhruba v polovině předpokládaného rozpětí 200.000 až 300.000 dolarů, napsala agentura AFP.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies