VYBERTE SI REGION

Podíl privátních značek v českých obchodech pomalu roste

Praha - Podíl výrobků prodávaných pod privátní značkou obchodníků v ČR pomalu roste. Podle údajů Asociace výrobců pod privátní značkou (PLMA) se v České republice loni zvýšil z 25 na 27 procent.

29.7.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

V nejprodávanější kategorii potravin a drogerie se tuzemských obchodech podle analytické společnosti Nielsen prodalo loni pod vlastní značkou 14,4 procenta výrobků, o 1,2 procentního bodu více než v roce 2009. Zboží s privátní značkou prodávají obchodníci za nižší ceny než značkové výrobky.

Obchodní řetězec Globus zaznamenal v prvním pololetí nárůst prodeje zboží pod privátní značkou o deset procent. "Meziročně se výrazně zvýšila poptávka po zboží pod vlastní značkou především v sortimentu čerstvých potravin. Zejména u mléčných výrobků, jako jsou jogurty a tvarohy, pozorujeme výrazný posun v nákupním chování zákazníků, kteří v těchto subkategoriích preferují výrobky pod privátními značkami," uvedl ředitel marketingu řetězce Libor Tomáš.

Řetězec SPAR od začátku roku zvýšil objem prodeje zboží pod vlastní značkou o osm procent. O čtvrtinu se přitom zvedl prodej výrobků pod privátní značkou pro bezlepkovou dietu a bezlaktózové výrobky.

"Podíl privátních značek v České republice stále mírně narůstá, avšak tento vývoj není velmi dynamický," řekl Karel Týra z analytické společnosti Nielsen. Rychlejšímu rozšíření levnějších privátních značek na pultech tuzemských obchodů nepomohlo ani ekonomické zpomalení.

Důvodem je vysoký počet akčních slev u značkového zboží, pomocí kterých se obchodníci snaží nalákat nové zákazníky. Ceny tohoto zboží se často blíží cenám výrobků prodávaným pod privátní značkou, které tak přicházejí o jednu z klíčových konkurenčních výhod. Za poslední dva roky se rozdíl cen značkového zboží a privátních značek snížil ze 43 na 40 procent.

Slevy táhnou

"Česko patří k zemím s největším podílem prodejů generovaných během slevových akcí. Tento podíl dosahuje u nejprodávanějšího zboží ve velkých obchodních řetězcích hodnoty téměř 50 procent," dodal Týra.

Množství výrobků nabízených pod vlastní značkou na pultech obchodů pomalu roste. Řetězec SPAR nabízí v sortimentu 24 vlastních značek, které zahrnují přes 1000 výrobků. Kaufland v současné době nabízí přes 1500 druhů zboží pod vlastní značkou. Největší podíl mají privátní značky tradičně v diskontních řetězcích, v Lidlu tvoří víc než 80 procent sortimentu.

Řetězce nejčastěji prodávají pod vlastní značkou například oleje, mléko, sýry, toaletní papír, papírové kapesníčky či mýdla. Naopak značkové výrobky stále dominují v kategoriích jako jsou pivo, čaje, tvrdý alkohol, barvy na vlasy, zubní hygiena, deodoranty či parfémy.
Mezi lídry v podílu privátních značek patří v Evropě Švýcarsko či Velká Británie s podíly na trhu převyšujícími 40 procent. Naopak v Řecku nebo Turecku jsou privátní značky stále méně významné, když se jejich podíl na hodnotě prodejů pohybuje pod 15 procenty.

Autor: ČTK

29.7.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Psovod Jörg Kempe a fenka Hipi při pátrání po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
AKTUALIZUJEME
2 15

Po ztracené školačce pátrá německá fenka Hipi. Pomoci má dívčina bota

Ilustrační foto
10

Komora prošetří odpovědnost lékárníků u nelegálních vývozů

Prezidentský pár na Hradě uspořádal třetí charitativní ples

Večeři s prezidentským párem, výlet do Londýna či Paříže, divočáka z lánské obory nebo lístky na koncert Karla Gotta mohli na pátečním reprezentačním plese Ivany a Miloše Zemanových vyhrát hradní hosté. Za vstupenku na ples do Španělského sálu, která je zároveň lístkem do tomboly, museli zaplatit 8 tisíc korun. Sál byl i přesto zcela zaplněn. Mezi hosty nechyběla řada současných ministrů.

Muž se snažil přebrodit řeku. Zabil ho krokodýl

Sedmačtyřicetiletého muže zabil krokodýl na severu Austrálie, když se muž společně se dvěma ženami snažil přebrodit řeku. Informovala o tom agentura AP s odvoláním na místní policii.

AKTUALIZOVÁNO

Kontrolou kotlů si bude lámat hlavu Ústavní soud

Praha – Poslanci TOP 09 a ODS v pátek u Ústavního soudu napadli loni schválenou novelu zákona o ochraně ovzduší. Podle ní mohou úřady kontrolovat, čím lidé topí doma v kotlích.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies