VYBERTE SI REGION

Podíl privátních značek v českých obchodech pomalu roste

Praha - Podíl výrobků prodávaných pod privátní značkou obchodníků v ČR pomalu roste. Podle údajů Asociace výrobců pod privátní značkou (PLMA) se v České republice loni zvýšil z 25 na 27 procent.

29.7.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

V nejprodávanější kategorii potravin a drogerie se tuzemských obchodech podle analytické společnosti Nielsen prodalo loni pod vlastní značkou 14,4 procenta výrobků, o 1,2 procentního bodu více než v roce 2009. Zboží s privátní značkou prodávají obchodníci za nižší ceny než značkové výrobky.

Obchodní řetězec Globus zaznamenal v prvním pololetí nárůst prodeje zboží pod privátní značkou o deset procent. "Meziročně se výrazně zvýšila poptávka po zboží pod vlastní značkou především v sortimentu čerstvých potravin. Zejména u mléčných výrobků, jako jsou jogurty a tvarohy, pozorujeme výrazný posun v nákupním chování zákazníků, kteří v těchto subkategoriích preferují výrobky pod privátními značkami," uvedl ředitel marketingu řetězce Libor Tomáš.

Řetězec SPAR od začátku roku zvýšil objem prodeje zboží pod vlastní značkou o osm procent. O čtvrtinu se přitom zvedl prodej výrobků pod privátní značkou pro bezlepkovou dietu a bezlaktózové výrobky.

"Podíl privátních značek v České republice stále mírně narůstá, avšak tento vývoj není velmi dynamický," řekl Karel Týra z analytické společnosti Nielsen. Rychlejšímu rozšíření levnějších privátních značek na pultech tuzemských obchodů nepomohlo ani ekonomické zpomalení.

Důvodem je vysoký počet akčních slev u značkového zboží, pomocí kterých se obchodníci snaží nalákat nové zákazníky. Ceny tohoto zboží se často blíží cenám výrobků prodávaným pod privátní značkou, které tak přicházejí o jednu z klíčových konkurenčních výhod. Za poslední dva roky se rozdíl cen značkového zboží a privátních značek snížil ze 43 na 40 procent.

Slevy táhnou

"Česko patří k zemím s největším podílem prodejů generovaných během slevových akcí. Tento podíl dosahuje u nejprodávanějšího zboží ve velkých obchodních řetězcích hodnoty téměř 50 procent," dodal Týra.

Množství výrobků nabízených pod vlastní značkou na pultech obchodů pomalu roste. Řetězec SPAR nabízí v sortimentu 24 vlastních značek, které zahrnují přes 1000 výrobků. Kaufland v současné době nabízí přes 1500 druhů zboží pod vlastní značkou. Největší podíl mají privátní značky tradičně v diskontních řetězcích, v Lidlu tvoří víc než 80 procent sortimentu.

Řetězce nejčastěji prodávají pod vlastní značkou například oleje, mléko, sýry, toaletní papír, papírové kapesníčky či mýdla. Naopak značkové výrobky stále dominují v kategoriích jako jsou pivo, čaje, tvrdý alkohol, barvy na vlasy, zubní hygiena, deodoranty či parfémy.
Mezi lídry v podílu privátních značek patří v Evropě Švýcarsko či Velká Británie s podíly na trhu převyšujícími 40 procent. Naopak v Řecku nebo Turecku jsou privátní značky stále méně významné, když se jejich podíl na hodnotě prodejů pohybuje pod 15 procenty.

Autor: ČTK

29.7.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světa

Historický moment. V neděli 11. prosince 2016 se pro pravidelný provoz otevře Gotthardský železniční tunel. V jeho případě se podařilo něco neskutečného – stavitelé dodrželi rozpočet schválený už na počátku 90. let.

Spisovatel Jiří Stránský: Škoda každého dobrého slova, které se neřeklo

Praha /ROZHOVOR/ - Autorem oblíbených dětských knih O dešťovém kameni, Povídačky pro moje slunce nebo Perlorodky je spisovatel a scénárista Jiří Stránský (85). Čtenáři a diváci jej přitom znají více jako autora filmů Zdivočelé země, Bumerangu či Štěstí, zachycujících atmosféru komunistického režimu a života politických vězňů v kriminálech a lágrech. „Slíbil jsem ve vězení básníkovi Honzovi Zahradníčkovi, že podám svědectví o lidech, kteří s námi seděli," říká Jiří Stránský, který připravuje další tři scénáře, povídkové knížky a prozrazuje, že brzo vyjde kniha Doktor vězeňských věd, kterou napsali s novinářkou Renatou Kalenskou.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies