Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Podíl privátních značek v českých obchodech pomalu roste

Praha - Podíl výrobků prodávaných pod privátní značkou obchodníků v ČR pomalu roste. Podle údajů Asociace výrobců pod privátní značkou (PLMA) se v České republice loni zvýšil z 25 na 27 procent.

29.7.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

V nejprodávanější kategorii potravin a drogerie se tuzemských obchodech podle analytické společnosti Nielsen prodalo loni pod vlastní značkou 14,4 procenta výrobků, o 1,2 procentního bodu více než v roce 2009. Zboží s privátní značkou prodávají obchodníci za nižší ceny než značkové výrobky.

Obchodní řetězec Globus zaznamenal v prvním pololetí nárůst prodeje zboží pod privátní značkou o deset procent. "Meziročně se výrazně zvýšila poptávka po zboží pod vlastní značkou především v sortimentu čerstvých potravin. Zejména u mléčných výrobků, jako jsou jogurty a tvarohy, pozorujeme výrazný posun v nákupním chování zákazníků, kteří v těchto subkategoriích preferují výrobky pod privátními značkami," uvedl ředitel marketingu řetězce Libor Tomáš.

Řetězec SPAR od začátku roku zvýšil objem prodeje zboží pod vlastní značkou o osm procent. O čtvrtinu se přitom zvedl prodej výrobků pod privátní značkou pro bezlepkovou dietu a bezlaktózové výrobky.

"Podíl privátních značek v České republice stále mírně narůstá, avšak tento vývoj není velmi dynamický," řekl Karel Týra z analytické společnosti Nielsen. Rychlejšímu rozšíření levnějších privátních značek na pultech tuzemských obchodů nepomohlo ani ekonomické zpomalení.

Důvodem je vysoký počet akčních slev u značkového zboží, pomocí kterých se obchodníci snaží nalákat nové zákazníky. Ceny tohoto zboží se často blíží cenám výrobků prodávaným pod privátní značkou, které tak přicházejí o jednu z klíčových konkurenčních výhod. Za poslední dva roky se rozdíl cen značkového zboží a privátních značek snížil ze 43 na 40 procent.

Slevy táhnou

"Česko patří k zemím s největším podílem prodejů generovaných během slevových akcí. Tento podíl dosahuje u nejprodávanějšího zboží ve velkých obchodních řetězcích hodnoty téměř 50 procent," dodal Týra.

Množství výrobků nabízených pod vlastní značkou na pultech obchodů pomalu roste. Řetězec SPAR nabízí v sortimentu 24 vlastních značek, které zahrnují přes 1000 výrobků. Kaufland v současné době nabízí přes 1500 druhů zboží pod vlastní značkou. Největší podíl mají privátní značky tradičně v diskontních řetězcích, v Lidlu tvoří víc než 80 procent sortimentu.

Řetězce nejčastěji prodávají pod vlastní značkou například oleje, mléko, sýry, toaletní papír, papírové kapesníčky či mýdla. Naopak značkové výrobky stále dominují v kategoriích jako jsou pivo, čaje, tvrdý alkohol, barvy na vlasy, zubní hygiena, deodoranty či parfémy.
Mezi lídry v podílu privátních značek patří v Evropě Švýcarsko či Velká Británie s podíly na trhu převyšujícími 40 procent. Naopak v Řecku nebo Turecku jsou privátní značky stále méně významné, když se jejich podíl na hodnotě prodejů pohybuje pod 15 procenty.

Autor: ČTK

29.7.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
2 28

Většina stran podpoří nadstandardy, některé poplatky v nemocnici

Polský prezident Andrzej Duda
5

Reforma polské justice prošla Senátem, Duda ji nejspíš nezastaví

Sessions nemusel mluvit o kontaktech s Rusy pravdu, naznačují zpravodajci

Americký ministr spravedlnosti Jeff Sessions nemusel při červnové výpovědi v Senátu hovořit pravdu o svých kontaktech s Rusy během volební kampaně nynějšího prezidenta Donalda Trumpa. Informoval o tom deník The Washington Post.

Otázky a odpovědi. Juventus měl strach, teď Schick rybaří

Měl to být přestup léta. A nejen pro české fotbalové fanoušky. Ságou jménem Patrik Schick alias možná posila velkoklubu za třicet milionů eur dlouho žila celá Itálie.

Parašutistka spadla na rodinný dům

Žena se zranila, ale byla při vědomí. K nehodě došlo v Nové Vsi na Plzeňsku.

"Je to hanebné," řekl bývalý šéf CIA na adresu jednání Donalda Trumpa

Bývalý ředitel CIA John Brennan v pátek prohlásil, že úsilí Donalda Trumpa bagatelizovat stanovisko americké zpravodajské služby, že Rusko zkoušelo v roce 2016 ovlivnit americké volby, je hanebné. Uvedla to agentura Reuters.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení