Podle místopředsedy Asociace malých a středních podniků ČR Karla Havlíčka bylo velkou chybou přerušení vazeb s Ruskem v postrevoluční době. „Naše podniky ztratily to nejcennější – vstupenku na prudce rostoucí trh, ačkoliv jsme ji na rozdíl od jiných měli předplacenou,“ řekl Havlíček.

České firmy však v poslední době svůj zájem o ruský trh zvyšují. Na základě tohoto trendu zřídila agentura CzechTrade postupně na ruském trhu tři zahraniční kanceláře, a to v Moskvě, Petrohradu a Jekatěrinburgu.

„Rusové dnes v mnoha případech dávají přednost českým firmám před západními, protože se jedná o srovnatelnou a mnohdy i vyšší kvalitu výrobků a služeb za přijatelnější ceny,“ popsal tendence ruského trhu ředitel Zahraniční kanceláře CzechTrade v Petrohradu Štěpán Jílek.

Odborníci se shodují, že české firmy mají navzdory všem problémům na ruském trhu stále otevřené dveře. „Málokteré teritorium nám umožní to, co Rusko, a málokde máme takové šance, jako právě tam. Přes všechny minulé i současné překážky máme totiž k Rusům blíže než kdokoli jiný,“ podotkl Havlíček. Zdůraznil, že české firmy mají v zemi stále dobré jméno a průmysloví exportéři naleznou v ruských výrobních podnicích skutečně špičkové odborné partnery, výrobní, technické či vývojové manažery.

Jihočeské firmy, které mají zájem exportovat na ruském trhu, se mohou obracet na Regionální exportní místo CzechTrade v Českých Budějovicích, které sídlí v Jihočeské hospodářské komoře v Husově ulici. „Nabídky firem posíláme e-mailem přímo do Ruska. Zájem je nyní tak velký, že všechny tři kanceláře v Rusku jsou zavaleny žádostmi. Firmy musí počítat s tím, že jejich zakázky se dostanou na řadu s několikaměsíčním odkladem. Proto na ruském trhu v příštím roce otevřeme čtvrtou kancelář, a to v Samaře,“ popsal současnou situaci regionální manažer CzechTrade Pavel Šimánek.

V celém Rusku je dnes citelný stavební boom, který s sebou přináší zvýšenou poptávku po stavařích i stavebních materiálech. Například cena cementu vzrostla v posledních několika měsících o dvě stě procent, poptávka však stále převyšuje nabídku. Na ruském trhu se mohou české firmy uplatnit i v energetice, strojírenství, v dodávkách investičních celků a celé oblasti životního prostředí.