Čerstvý rohlík nebo chleba přímo z pekárny a pivo zakoupené v krámku u pivovaru. Podnikové prodejny jsou dnes u podobných provozů obvyklé. Jejich množství se ovšem rozšiřuje a už zdaleka v nich nezakoupíte pouze potraviny a nápoje.

V posledních dnech totiž oznámily otevření podobné podnikové prodejny v areálu továrny hned dvě firmy z oborů, u kterých by to nikdo příliš nečekal. Moravský výrobce oděvů OP Prostějov a Železárny Veselí patřící firmě Z-Group Steel Holding.

Jak na krizi

Obě přitom mají společnou jednu zásadní věc. Krize je obzvlášť těžce poznamenala. OP Prostějov loni vykázal ztrátu 1,1 miliardu korun a byl nucený propustit tisícovku zaměstnanců. K propouštění musela sáhnout i Z-Group. Navíc jí v prvním pololetí letošního roku klesl počet zakázek o 40 až 50 procent. Nové podnikové prodejny jim tak mohou v jejich údělu ulevit.

„Slibujeme si od otevření vlastní maloobchodní prodejny zvýšení povědomí o svých výrobcích, snížení skladovacích zásob v době krize a efektivnější využití pracovních sil,“ přiznává manažer závodu Železárny Veselí Lukáš Vlček.

Je samozřejmě nutné vzít v úvahu, že je firma zaměřená především na velkoobchod. A prodejna je určena především drobným zákazníkům, stavařům, řemeslníkům a profesím, které využívají hutní materiál. Materiál jim chce nabídnout výhodněji než ho dostanou v jiných obchodech. Takže v porovnání se zbytkem prodeje se samozřejmě nedají čekat výrazné výsledky.

Slevami k zisku

Na maloobchod je zaměřen i projekt OP Prostějov. Ten už sice podnikové prodejny má roztorušené po celé republice. Nyní ovšem otevřel v rámci svého výrobního závodu na ploše více než tisíce metrů čtverečních slevovou prodejnu Factory Outlet. Nabízet zde bude oděvní kolekce se značkou OP Prostějov a William & Delvin. To vše se slevou 40 až 70 procent. Sám výrobce ovšem přiznává, že prodejna bude výhodná i pro něj.

„Podnik má okamžitě k dispozici hotové peníze. Nemusí čekat na distributory, až mu zaplatí, a navíc odpadá riziko, že své pohledávky nezíská zpět,“ říká o výhodách podnikových prodejen marketingový expert a místopředseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karel Havlíček. „Obvykle bývá i vyšší marže,“ dodává Havlíček.

Tím však podle něj výhoda podnikových prodejen podle něj zdaleka nekončí. Zlepšují image podniku, který je vlastní. Navíc mu umožňují otestovat zájem o nové druhy zboží přímo na zákaznících. „Přímo vidí, jak na ně lidé reagují,“ říká Havlíček.