Nabízejí výrazné úspory v účtech za proud, výsledkem však bývají v mnoha případech stížnosti zákazníků. V mnoha případech totiž před podpisem smlouvy zamlčují poplatky, které pak vyžadují, nebo se vydávají za pracovníky velkých elektrárenských společností.

„Přišel k nám s nabídkou, že stát ČEZ nařídil, aby se rozdělil a snížil cenu elektřiny. Jejich firma prý po ČEZ převzala Ústecký kraj a nabízí nám další slevu. Hned jsem volala na ČEZ, jestli je to pravda. Řekli mi, že žádné obchodní zástupce k zákazníkům neposílají. Tím to pro mě skončilo,“ popisuje návštěvu obchodního zástupce Kateřina Svědínková z Bíliny.

Stížnosti na podobný postup registrují energetické společnosti i státní úřady. „Na naše call centrum se obrací stále více zákazníků, kteří upozorňují na neférové metody některých podomních obchodníků,“ vysvětluje Zuzana Řezníčková, jednatelka společnosti ČEZ Prodej. „Loni v prosinci nás zákazníci upozornili na zhruba dvacet případů. Letos v únoru už to ale bylo více než sedmkrát tolik,“ dodává Řezníčková. Od března registruje Skupina ČEZ průměrně 20 telefonických upozornění z různých regionů týdně. Stejnou zkušenost mají i další energetické firmy. „Podobných stížností evidujeme desítky, ne-li stovky. V poslední době navíc těchto případů přibývá,“ říká mluvčí společnosti E.ON Vladimír Vácha.

Vydávají se za zaměstnance PRE

„V některých případech se dealeři dokonce nepravdivě vydávají za naše zaměstnance. Často přitom po lidech neoprávněně požadují faktury a dosavadní smlouvy,“ popisuje zkušenosti z metropole mluvčí společnosti PRE Petr Holubec.

Nejčastějším problémem bývá, že dealer se zmíní jen o lákavější části nabídky, zatímco o nevýhodách, například o povinném aktivačním poplatku po podpisu smlouvy, před lidmi mlčí. Podomní prodejci také nezřídka nedají lidem vůbec šanci nahlédnout do podmínek nové smlouvu a zároveň se snaží vzbudit dojem, že dokument je nutné podepsat okamžitě.

Desítky případů za loňský i letošní rok eviduje také Energetický regulační úřad. "Na Energetický regulační úřad se obracejí zákazníci se stížnostmi na jednání některých dealerů, kteří nabízejí smlouvu s jiným dodavatelem elektřiny. Dostáváme ale také stížnosti na nevracení přeplatků a nepřesnou fakturaci," vysvětluje mluvčí ERÚ Jarmila Lehnerová. Podle ní má v současnosti na obchodování s elektřinou v Česku licenci 311 firem. Přes velké číslo se podle ní většina stížností týká tří firem. Jednou z nich je společnost Bohemia Energy. Ta připouští, že stížnosti na její dealery mohou být někdy oprávněné. „Výrazně jsme zredukovali spolupráci s externími prodejci, poté co jsme prošetřili některé podněty České obchodní inspekce,“ říká mluvčí Bohemia Energy Lukáš Novák. Firma podle něj od strategie podomního prodeje neustoupí, ale začne více spoléhat na vlastní dealery

Právě na společnost Bohemia Energy, ale také na Bicorn a Centropol Energy, v pátek ČEZ předal podnět na centrálu energetické inspekce, kde si stěžuje na jejich postup. Další velcí hráči jsou však k podobným krokům skeptičtí. „Na firmy žaloby nepodáváme, protože tyto nekalé praktiky je velmi obtížné dokázat,“ dodává Vácha.

Nenaleťte podvodným prodejcům elektřiny

Podle pražského právníka Jana Kořána lze uvedené metody obchodníků považovat za nekalosoutěžní jednání. „Jejich jednání lze kvalifikovat jako porušení tří legislativních norem. Energetický zákon ukládá obchodníkům povinnost uvádět pravdivé a úplné informace o dodávkách energie. Mohlo by se ale jednat také o porušení zákazu nekalé soutěže, které je postižitelné podle obchodního a v krajních případech i podle trestního zákoníku,“ říká Kořán. Pokud zákazníci na podobný postup narazí, mohou podle něj podat stížnost na Stání energetické inspekci.

Obchodníkům s elektřinou ukládá energetický zákon povinnost uvádět pravdivé a úplné informace o podmínkách dodávek energie. „Pokud obchodník používá klamavých praktik a jeho zaměstnanci nebo obchodní zástupci se vydávají za zaměstnance jiné společnosti, pak tím nejspíš tuto povinnost porušuje," říká právník Jan Kořán. Pokud se prokáže, že obchodník skutečně porušil energetický zákon, může mu Státní energetická inspekce uložit pokutu až do výše 50 milionů korun.

Podle průzkumu společnosti Factum Invenio se s nabídkou elektřiny od jiného dodavatele vloni setkal téměř milion Čechů. Zatímco v roce 2008 se do rukou zákazníků nejčastěji dostala písemná nabídka, v roce 2009 už převážilo přímé oslovení obchodním zástupcem.

Zkreslené informace

Triky používané dealery jsou různé. Někteří obchodní zástupci se například neoprávněně vydávají za zaměstnance energetiky, který kontroluje nebo odečítá elektroměry. Není ale výjimkou, že se snaží spotřebitele přimět k podpisu smlouvy také zkreslenými informacemi o konkurentech.

Základní rada pro zákazníky, jak se vyhnout problémům, je jednoduchá. Nepodlehnout tlaku dealera a rozhodnutí o změně dodavatele elektřiny neuspěchat. „Lidé by neměli nic podepisovat, dokud si smlouvu pořádně neprostudují. To je naprostý základ,“ říká rezolutně právnička Sdružení obrany spotřebitelů Martina Neuročná. Pokud si člověk uvědomí nevýhodnost smlouvy až po jejím podpisu, je náprava složitější, ale ani tehdy nemusí být vše ztraceno. Od podepsané smlouvy je ze zákona možné odstoupit do dvou týdnů. „Ve smlouvách je však někdy uvedeno, že zákazník si dealera sám pozval a v takovém případě tato lhůta odpadá,“ upozorňuje na fígl podomních prodejců Neuročná.

Cenu elektřiny dlouhou dobu každoročně určoval ERÚ. Již čtyři roky však mohou čeští spotřebitelé svého dodavatele energií změnit. V lednu 2006 se díky liberalizaci otevřel trh s elektřinou a plynem a domácnosti získaly právo zvolit si svého dodavatele. Stát už reguluje pouze zhruba polovinu výsledné ceny energie, ze které se hradí poplatky za její přenos a regulační služby. O druhou část ceny, která pokrývá takzvanou silovou elektřinu, mezi sebou soutěží několik stovek obchodníků.

Podomnímu prodeji se brání i města a obce. Počátkem dubna například zakázalo podomní a pochůzkový prodej ve svém katastru město Hodonín. „Lidé jsou důvěřiví a podomní obchodníci, nebo lidé, kteří se za ně vydávali, toho často zneužívali," zdůvodnila změnu v tržním řádu starostka Hodonína Milana Grauová. Při porušení zákazu může v Hodoníně obchodník zaplatit pokutu až 30 tisíc korun.

DALIBOR DOSTÁL, MARTIN DOHNAL