VYBERTE SI REGION

Podpora exportu dostává nové rysy

ČR - Česká republika bude mít novou inovační strategii. Před několika dny ji představilo Ministerstvo průmyslu a obchodu. Čeští odborníci se při její tvorbě inspirovali ve Skandinávii, kde jsou v tomto směru úspěšní.

16.5.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Martina Kučábová

Dosavadní český systém podpory inovací trpí celou řadou neduhů. Neexistuje strategie rozvoje a plánování priorit, máme omezené možnosti zapojení soukromého kapitálu, chybí dialog a spolupráce jednotlivých účastníků systému – státu, podniků, škol, výzkumních ústa­vů a různých odborných sdružení. Klade se také malý důraz na návratnost vložených investic.

Návrh je na světě

Ministerstvo průmyslu a obchodu spolu s agenturou CzechTrade proto přichází s návrhem nové státní inovační strategie, jejímž cílem je posílení konkurenceschopnosti celé ekonomiky. Jedním z nástrojů pro zlepšení prostředí v oblasti vědy, výzkumu a inovací, který je s úspěchem používán v řadě zemí a na jehož zavedení nyní pracuje agentura CzechTrade, je komplexní metoda, pro kterou se v angličtině používá název „foresight“.

„V našich podmínkách jde o zcela novou službu státu, jejímž účelem je vytipovat technologické oblasti strategického významu. Tato metoda jako otevřený systém sběru, hodnocení a transformace signálů pro strategické rozhodování nám pomůže poskytovat podnikům informace o nových požadavcích, klíčových technologiích, změnách na trhu, nových sektorech a nových trendech,“ řekl k tomu ředitel agentury CzechTrade Ivan Jukl.

Česko se přitom inspirovala Finskem a konkrétně příkladem agentury Finpro, jejíž představitel Seppo Leinen minulý týden navštívil Prahu, aby zde přednášel o zkušenostech této skandinávské země.

Finsko je malá ekonomika se vzdělaným obyvatelstvem, převážně v technických oborech. Jeho hospodářství bylo dlouho založeno na zemědělství a lesnictví.

Průmysl se začal rozvíjet až s masivnějším přílivem zahraničního kapitálu. Malý počet obyvatel a náročné přírodní podmínky se odrážejí i na mentalitě obyvatelstva.

Rychlost rozhoduje

Finové vědí, že pokud chtějí uspět, musejí tvrdě pracovat a zároveň spolupracovat. Vysoká hodnota řešení a rychlost jsou to, proč jsou vždy o krok rychlejší než těžkopádné, do sebe uzavřené jiné části Evropy, které si nutnost změn tolik nepřipouštějí.

V devadesátých letech minulého století došlo ve Finsku také k zásadnímu obratu v podpoře exportu, který vycházel ze změny uvažování o tom, jak prosazovat finské zájmy ve světě. Vznikla agentura Finpro, která se profiluje jako specifická konzultační státní společnost.
Využitím zahraniční sítě,

kolektivního know-how a výraznější podporou vytipovaných sektorů se snaží podporovat konkurenceschopnost svých podniků. Působí jako prostředník na rozhraní tří sfér: státní správy, podniků a aplikovaného výzkumu.

Změna uvažování

„Změna finského uvažování o exportu vděčí za úspěch minimálně třem okolnostem. Tou první byla schopnost státu a firem respektovat skutečnost, že globální svět nepočká, až budou mít domácí firmy potřebu vyvážet. Druhou byl fakt, že omezené zdroje státu se musejí rozdělovat efektivně. A do třetice to byla schopnost Finů překonat kompetenční spory ve prospěch modelu, který je založen na využívání globálních příležitostí,“ říká náměstek ministra průmyslu a obchodu pro EU a konkurenceschopnost Martin Tlapa.

„Je pro nás důležité poslouchat zkušenosti z inovačně úspěšné země. Za desetiletí tam už vyzkoušeli mnohé metody, možná i ty, o kterých my ještě ani nepřemýšlíme,“ komentoval návštěvu finských expertů ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek.

Čtěte také: Téměř polovina českých exportérů zvýšila vývoz

Autor: Jozef Gáfrik

16.5.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
3

Poslanec ANO navrhuje přísnější regulaci výstavby mešit

Automatické sněhové řetězy Gecko.

VIDEO: Automatické sněhové řetězy. Nový vynález pochází z Česka

Déčko může mít ze začátku jen dvě stanice. Sousedící

Praha /INFOGRAFIKA/ - Problémy s výkupem pozemků komplikují stavbu metra D. Dopravní podnik nyní vypracovává analýzu, v jakém pořadí by se měly stanice trasy budovat. V úvahu přichází i varianty, které nepočítají s tím, že by vozy z počátku jezdily až do Písnice.

AKTUALIZOVÁNO

V Itálii havaroval autobus s maďarskými školáky. Zemřelo 16 lidí

Při páteční nehodě autobusu s maďarskými školáky u Verony na severu Itálie zahynulo 16 lidí. Informovala o tom dnes italská záchranná služba, která původně hovořila o sedmi mrtvých. Autobus začal hořet na výjezdu z dálnice. Příčina nehody zatím není jasná, ale podle svědectví jiného řidiče mohl mít autobus problém s kolem.

Ze zavaleného hotelu v Itálii vytáhli další čtyři živé lidi

Z trosek lavinou zasypaného hotelu ve střední Itálii záchranáři v noci na dnešek vyprostili další čtyři živé lidi, což zvyšuje počet zachráněných na devět. Informovala o tom dnes italská záchranná služba. Pět lidí bylo vyproštěno už v pátek. Lavina na hotel, v němž bylo kolem 30 lidí, spadla ve středu krátce po zemětřesení, které zasáhlo střední Itálii.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies