VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pojišťovny nečeká letos snadný rok

ČR - Zaklínadlo posledních tří let – ekonomická krize – je sice již minulostí, ovšem její dozvuky jsou patrné stále. A to v řadě oblastí, pojišťovnictví nevyjímaje. Důvodem je ostřejší konkurence a snaha lidí šetřit.

21.3.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Letošní rok se pro velkou část tuzemských domácností ponese v duchu dalšího omezování nejrůznějších finančních výdajů. Tento trend byl patrný již v loňském roce, nejinak tomu je a bude letos. Navíc snahu méně utrácet za cokoliv jen dále podporují vyhlídky dalšího zdražování zboží i služeb kvůli zvýšení daně z přidané hodnoty.

Výsledkem bude i menší ochota lidí vynakládat peníze na pojištění – a to jak životní, tak i neživotní. V Česku je stále mnoho lidí, kteří se na pojištění dívají optikou „zbytečně vyhozených peněz“.

Pokud v jejich případě nenastane pojistná událost tak, aby jim pojišťovna vyplatila nějaké peníze, pojištění považují za zbytnou záležitost.

Podcenění rizika

V případě neživotních pojistek je to zjevné například u havarijního pojištění. Podle informací České asociace pojišťoven je v tuzemsku havarijně pojištěno pouze osmnáct procent vozidel.

A je to právě havarijní pojištění, na které domácnosti sáhnou nejdříve, pokud hledají všechny možné cesty, jak snížit své finanční výdaje.

Pravda, tento přístup se může krutě vymstít – například pokud vozidlo majitelům někdo odcizí.

Právě na tyto a další případy se však vztahuje havarijní pojištění. Pokud motoristé havarijní pojistku nemají, při krádeži vozidla nedostanou od pojišťovny žádné plnění.

Zcela jiný náhled mají motoristé na povinné ručení, kterému se nevyhnou. Zde řidiči nemají žádný prostor pro úvahy, zda se zákonné pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla (povinné ručení) vyplatí.

Sjednání této pojistky je jednoduše povinné pro všechny, kteří mají v provozu automobil či motorku – a ignorování této zákonné povinnosti je tvrdě postihováno sankcemi.

Konkurenční boj

U povinného ručení je však také patrná snaha maximálně ušetřit. Řidiči hledají co nejvýhodnější nabídky povinného ručení a nečiní jim potíže ani častá změna pojišťovny.

O to více se musejí pojišťovny předhánět v nabídkách, aby nejenže získaly nové klienty, ale především aby neztrácely stávající.

„Konkurence na poli povinného ručení rok od roku narůstá. To je jistě dobrá zpráva pro zákazníky, nikoliv však pro pojišťovny. Aby nám klienti přibývali, musíme naši nabídku povinného ručení neustále vylepšovat a přinášet novinky. Největší výhody přitom získávají ti motoristé, kteří nezpůsobují dopravní nehody,“ uvedla Renata Svobodová, tisková mluvčí České podnikatelské pojišťovny.

Zvýhodňování těchto řidičů na úkor neukázněných je strategie, se kterou se zákazníci pojišťoven budou chtě nechtě setkávat čím dál častěji.

Česká republika se v tomto ohledu přibližuje jiným evropským zemím, které jsou na neukázněné motoristy podstatně přísnější. Patrné je to například u mladých řidičů, kteří patří do rizikové skupiny motoristů. V mnoha zemích je obvyklé, že mladí motoristé platí za povinné ručení mnohem více než starší a zkušenější řidiči.

Život není loterie

Jednoduchý nebude letošní rok ani pro sektor životního pojištění. V poslední době sice životní pojištění dynamicky roste, ale stojí za tím v podstatě jen jednorázově placené pojistky. Běžně placené pojistné roste jen velmi pozvolna.

Jednorázové životní pojistky se totiž staly populární alternativou pro investování volných peněz. Důvodem je, že velká část těchto pojistek je spojená s garantovaným zhodnocením. A právě to je v poslední době hodně vyhledávané. Hlavním motivem pro uzavření této pojistky je tak investování peněz a nikoliv krytí pojistných rizik.

Zástupci pojišťoven proto upozorňují, že podíl jednorázového pojistného na celkovém pojistném je příliš vysoký a jeho úroveň zřejmě není dlouhodobě udržitelná.

„Prudký růst může být proto v budoucnosti vystřídán podobně prudkým propadem. Upřímně – mnohem více by mě těšilo, kdyby předepsané pojistné rostlo rychleji v oblasti běžně placených smluv, u kterých větší část z pojistného obvykle představuje ochranu člověka před rizikem,“ upozorňuje Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven

Životní pojištění pro Čechy zatím nehraje takovou roli, jakou by mělo.

„Význam této pojistky si lidé obvykle uvědomí, až když už je pozdě. Kvůli absenci kvalitního životního pojištění se rodiny přitom mohou snadno ocitnout v neřešitelných finančních problémech. Stačí k tomu málo – člověku, který v rodině vydělává, se něco stane. A nemusí jít pouze o úmrtí, stejné důsledky způsobí i vážný úraz s trvalými následky,“ uvedl k tomu Milan Starý, marketingový manažer pojišťovny Aviva, která se specializuje na životní pojištění.

Málo osvěty

Problémem, který na tuzemském trhu životního pojištění přetrvává, je totiž nedostatečné povědomí lidí o všech možnostech životních pojistek. Česká asociace pojišťoven před nedávnem provedla průzkum a zjistila, že velká část domácností zcela nesprávně chápe zásadní principy jednotlivých druhů životního pojištění.

Lidé si často zaměňují produkty určené pro zabezpečení rizika s produkty obsahujícími spořící složku.

S tím pak souvisí problém, že si mnohdy vybírají nevhodné produkty životního pojištění.

Často to pak končí tím, že lidé sjednané životní pojistky předčasně ukončují, a to i za nevýhodných podmínek.

Čtěte také: Škody ze zemětřesení mohou zdražit pojistky i v ČR

PAVEL NEBESKÝ

21.3.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nový ukrajinský velvyslanec v České republice Jevhen Perebyjnis poskytl 21. dubna v Praze rozhovor Deníku.
EXKLUZIVNĚ
1 14

Velvyslanec Jevhen Perebyjnis: I my Ukrajinci máme svého Jana Palacha

Vydatné srážky zaměstnávají hasiče
26

Povodňová situace se v noci zklidnila. Na Bečvě i dál platí pohotovost

DOTYK.CZ

Letní festivaly bez EET? Pivo jen na stojáka a nechtějte k němu tatranku

Čím se budou letošní letní festivaly lišit od těch loňských? Tak třeba tím, že si možná častěji než dřív budete moci dát pivo jenom "na stojáka". A že k němu nedostanete balené oříšky ani tatranku. Důvodem je elektronická evidence tržeb.

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů, pořízené během uplynulého týdne.

AKTUALIZOVÁNO

Tým kampaně Emmanuela Macrona vykázal ze svých akcí ruská média

Rusko obvinilo francouzského prezidentského kandidáta Emmanuela Macrona z diskriminace poté, co jeho volební štáb zakázal přístup na své akce agentuře Sputnik a televizní stanici Russia Today.

Zetor se po letech vrací do Zambie, v zemi bude mít své české techniky

/VIDEO/ Zambie je novou zemí na africkém kontinentu, kamspolečnost Zetor Tractors bude dovážet své stroje. Značka Zetor nově navázala spolupráci s partnerem Agriserve Agro. K symbolickému stvrzení spolupráce došlo na veletrhu Agritech EXPO 2017 konaném koncem dubna v zambijské Chisambě, kde byly předány první stroje novým majitelům.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies