Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pojízdné prodejny zažívají v Česku renesanci

Praha - Pojízdné prodejny, které po roce 1989 kvůli konkurenci obchodních řetězců a změně nákupních zvyklostí Čechů z venkovských oblastí téměř vymizely, v poslední době zažívají renesanci a vracejí se zpět do českých měst a obcí. Zatímco ale dříve velké pojízdné prodejny nabízely smíšené zboží, tak nyní jsou mobilní obchody zpravidla menší a jejich sortiment je zaměřen na čerstvé pečivo, masné výrobky či farmářské produkty.

19.7.2012 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

Podle údajů Svazu českých a moravských spotřebních družstev ještě v roce 1991 venkovské oblasti České republiky křižovalo zhruba 115 velkých pojízdných prodejen, které provozovaly tehdejší Jednoty. Pojízdné obchody si ale na sebe po roce 1989 nedokázaly vydělat a v následujících letech jejich počet rychle klesal a například v roce 2005 jich po českém venkově jezdilo už jen několik posledních, které se často neobešly bez finančních příspěvků od obcí.

Nyní se ale pojízdné prodejny opět dostávají do centra zájmu zejména menších výrobců potravin či farmářů, kteří s jejich pomocí mohou produkty nabídnout lidem ve městech i malých obcích, aniž by se museli dohadovat s obchodníky a dělit se s nimi o marži. Státní veterinární správa na dotaz ČTK sdělila, že aktuálně v Česku registruje 89 pojízdných prodejen, které mají v nabídce maso, mléčné výrobky či vejce.

Například farmář František Němec z Netína na Žďársku v sedmi krajích provozuje pojízdné prodejny s vlastními jogurty, mlékem, tvarohem, sýrem či čerstvou syrovátkou. V okolí Ústí nad Orlicí rozváží maso a uzeniny pomocí mobilních prodejen tamní firma Masoeko. Třemi menšími pojízdnými prodejnami a jedním autobusem přestavěným na obchod disponuje pekárna Marta z Dobrušky, jejíž vozidla zásobují zákazníky v několika desítkách obcí na Náchodsku a Rychnovsku.

"Ve třech menších pojízdných prodejnách nabízíme naše pekařské a cukrářské výrobky a lahůdky. Tyto pojízdné prodejny jsou velmi mobilní a lidé při nákupu nechodí dovnitř, takže čas strávený zastávkou ve vesnici je výrazně kratší než v případě autobusu, což zvyšuje jejich rentabilitu," řekl jednatel pekárny Marta Vít Svoboda.

Malé pojízdné prodejny společnosti Marta mají první zastávky každý den ráno u továren, aby si jejich zaměstnanci mohli koupit snídaně a svačinky. "Je to výrazně rentabilnější než vesnice. Poté objíždíme obce. Starostové nás většinou oslovují sami poté, co si všimnou, že jezdíme okolo. Kapacitu našich vozů už máme plně vytíženou," podotkl Svoboda.

Zatímco menší pojízdné prodejny společnosti Marta si na sebe vydělají, tak u velkého autobusu se smíšeným zbožím, který zajíždí do odlehlých obcí, je situace opačná a jeho provoz musí firma částečně dotovat z výnosů kamenného obchodu. "Provoz autobusu je velmi drahý, takže je to spíš služba lidem," podotkl Svoboda.

Rostoucího počtu malých pojízdných prodejen si už všiml Ochranný svaz autorský (OSA), který se snaží jejich majitele přimět k placení poplatků za reprodukovanou hudbu znějící z těchto provozoven. "Provozujete pojízdnou prodejnu? Hraje ve vaší prodejně hudba? Přilákejte své zákazníky nejen na kvalitní služby a výrobky, ale i na hudbu znějící z vaší prodejny," uvedl svaz na svých internetových stránkách. Obchodníkům OSA nabídl licenční smlouvu, přičemž poplatky jsou odstupňovány podle velikosti města.

Autor: ČTK

19.7.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kim Čong-un a Donald Trump
3 11

USA popřely, že by vyhlásily KLDR válku. Jde o absurdní tvrzení, reagovaly

Místopředseda klubu ANO Radek Vondráček
4

ANO je premiant Rekonstrukce státu

DOTYK.CZ

Levi Strauss: modrá je dobrá, hlásil jeho vynález

Löb Strauss naplňoval stereotypy o židech. Byl podnikavý, v byznysu mazaný a nadevše dbal o svou značku. Německo-židovský imigrant, který v roce 1853 v San Francisku rozjel výrobu džín, skonal před 115 lety. Proč se džínám říká „džíny“? Proč je denim „denim“, a jak se Strauss k nesmrtelné džínovině dostal? Jednu z odpovědí podá i omyl jisté textilky v moravském Bruntále.  

Kominíků je dost. Pozor však na nájezdníky

/ROZHOVOR/ Lidé často ve víru letních radovánek zapomínají, že si do zimy musejí nechat vyčistit komín. Co mají dělat v případě, že se sazí chtějí zbavit až na poslední chvíli před začátkem topné sezony? Kde muže v černém najít, poradil kominický prezident Jaroslav Schön.

Polovina Čechů si pěstuje své plodiny. Vede Vysočina

/ANKETA/ Moderní doba Čechy nepřipravila o chuť pěstovat si vlastní plodiny. Jejich pěstování se věnují tři pětiny z nich. Vyplývá to z průzkumu, který vypracovala společnost Ipsos. Oslovila osm stovek respondentů.

Rybníků v zemi přibývá. Krčína ale překonáme stěží

/INFOGRAFIKA/ Vodní plochy v Česku se za poslední dvě desítky let rozrostly o 6,5 tisíce hektarů. Stát podporuje stavbu dalších nádrží, chce tak bojovat se suchem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení